FIA chce gumy s automatickým vypouštěním vzduchu
Nový systém by měl zvýšit bezpečnost při nehodách.
I když se FIA v posledních dvou desetiletích podařilo posunout bezpečnost monopostů o několik úrovní nahoru a od roku 1994 a úmrtí Ayrtona Senny naštěstí už na trati žádný závodník nezahynul, stále je ještě co zlepšovat. Asi největší hrozbou jsou pro současné jezdce Formule 1 pneumatiky. Ty jsou k monopostům přichyceny několika kevlarovými lanky, ale ani ta nedokáží pohltit obrovskou energii nárazů ve vysokých rychlostech a po haváriích pneumatiky nebezpečně poskakují po trati a nad hlavami ostatních jezdců.
Uvolněná pneumatika je odpovědná i za tragickou nehodu Henryho Surteese ve Formuli 2. V roce 2009 po nehodě Jacka Clarka poskakovala jeho pneumatika po trati tak dlouho, až trefila do hlavy syna mistra světa F1 z roku 1964. Jezdec navzdory převozu do nemocnice zraněním podlehl.
V F1 stála letos štěstěna při Adrianu Sutilovi, kterého v prvním kole závodu na Silverstone jen těsně minula pneumatika z vozu Kimiho Räikkönena.
FIA tak připravuje spolupráci s americkou společností Oscar Nelson Group a společně by měly vyvinout systém, který dokáže z pneumatiky vypustit většinu vzduchu hned po jejím oddělení od zbytku monopostu. Prázdná pneumatika by pak měla většinu své energie ztratit při prvním dopadu na zem, takže by se opět neodrazila vysoko do vzduchu.
Je samozřejmé, že systém by musel být velmi komplexní, aby nedošlo k selhání a následnému vypuštění pneumatiky během jízdy, což by paradoxně mohlo způsobit velmi těžkou havárii. Výhodou je, že monoposty F1 již využívají jednotnou ECU od McLarenu a vozy jsou prošpikované množstvím různých senzorů, které bude moci využít i nový systém. To by ušetřilo náklady a systém by také neměl monopostům významně přidat na hmotnosti.
Projekt je však teprve v raném stádiu a před zahájením vývoje ještě proběhne série srovnávacích testů naplněné a prázdné pneumatiky.