Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Změny pravidel před sezónou 2015

Změny pravidel před sezónou 2015

Měnila se minimální hmotnost, počet motorů i penalizace.

Před sezónou 2015 neprošla pravidla MS F1 takovým zemětřesením jako loni, ale beztak se nasbíralo hodně menších úprav. Pojďme si je v krátkosti připomenout:

Pohonné jednotky: Loni měl každý jezdec k dispozici 5 pohonných jednotek, letos jim budou muset stačit 4. Při 20 závodech (pokud se Bernie Ecclestone dohodne s Nürburgringem nebo Hockenheimringem) to znamená jedna PU na 5 velkých cen. Při nasazení dalších dílů bude jezdci udělena penalizace.

Penalizace za použití pohonných jednotek mimo limit: Zrušené bylo pravidlo týkající se výměny celé PU, kvůli kterému hrozilo, že Sebastian Vettel nenastoupí do kvalifikace na VC USA. Letos se budou penalizace za použití dalších dílů vždy sčítat a vyústí v trest ztráty pozic na startovním roštu. Penalizace se již nebudou přenášet do další VC. Pokud si jezdec nebude moci odpykat celý trest před startem, bude pykat i v závodě. Systém vypadá následovně:

1-5 (neodpykaných) pozic na startu - pětisekundová penalizace (během zastávky v boxech)
6-10 pozic - přejezd boxovou uličkou
11-20 pozic - 10 sekund stop-and-go
Více než 20 míst - velká časová penalizace

Vysvětlíme si to na příkladu: Pokud se jezdec kvalifikuje jako patnáctý z dvaceti a kvůli výměně motoru by měl být odsunut o 10 míst na startu, klesne na 20. pozici (odsun o 5 míst) a zbývajících 5 míst si odpyká 5 sekundami v boxech během prvního pitt-stopu. Pokud by byl v kvalifikaci šestnáctý, chybělo by mu 6 pozic a dostal by tedy přísnější trest - průjezd boxovou uličkou.

Nový typ penalizace: Loni stevardům přibyla možnost udělovat jezdcům za opravdu malé prohřešky 5 sekundové tresty, letos se k nim přidají také 10 sekundové.

Body: Pravidlo o dvojitým přídělu bodů za umístění v poslední VC bylo zrušeno.

Pevné restarty: Pravidlo zavedeno a znovu zrušeno v roce 2014.

Virtuální bezpečnostní vozidlo: Elektronický systém nutící jezdce zpomalit na přesně určenou rychlost v úseku s dvojitými žlutými vlajkami. Používat se bude v situaci, kdy bude nutné vozy zpomalit, ale nebude nutný výjezd skutečného bezpečnostního vozu, který obyčejně výrazně ovlivní průběh závodu.

Jezdci o kolo zpět za bezpečnostním vozidlem: Loni byli před návratem bezpečnostního vozu do boxů nejprve pouštění vpřed jezdci o kolo zpět a čekalo se, dokud peloton znovu dohoní a zařadí se na jeho chvost. Toto pravidlo řeší nebezpečné situace, které vznikaly při hromadném předjíždění pomalejších vozů těsně po odjezdu safety caru z trati, při čemž často docházelo k dalším nehodám a opětovným výjezdům SC. Pravidlo zůstalo platné, ale už se nebude čekat, než se puštění jezdci opět připojí k pelotonu. SC opustí trať hned v dalším kole.

Přerušení závodu: Jezdci po vyvěšení červených vlajek své vozy zaparkují v boxové uličce. Dosud je nechávali na startovní rovince.

Vyčištění startovacího roštu: Jestliže po uplynutí 15 sekund od signálu zůstane na startovním roštu nějaký člen týmu (kromě jezdců) nebo týmové vybavení, bude jezdec muset startovat z boxové uličky.

Nebezpečné vypuštění z boxového místa: Jezdec automaticky dostane tvrdý trest 10 sekund stop-and-go a stevardi mu ho v obzvláště nebezpečných případech mohou ještě zpřísnit.

Systémy propojující přední a zadní nápravu: Zakázané. FRIC byl zakázán už loni, tímto byly zakázány také systémy, které by se nedaly označit za pohyblivý aerodynamický prvek.

Převodovka: Během sezóny 2014 mohly týmy změnit rozložení převodových stupňů jednou, letos je to již zakázáno úplně.

Minimální hmotnost vozu (s jezdcem, bez paliva): Minimální hmotnost stoupla ze 692 na 702 kilogramů. Vyhovělo se tak žádosti vyšších a těžších jezdců, kteří se cítili být znevýhodněni.

Design nosu: Nosy monopostů musely končit nízko nad asfaltem už loni, ale týmům se podařilo objevit v pravidlech díru, což vedlo k zvláštnímu designu většiny loňských nosů. FIA díru ucpala a nové vozy vypadají líp.

Bezpečnost kokpitu: Jezdce bude chránit více Zylonu (vlákna s mimořádně vysokou pevností).

Přilby: Během sezóny budou povoleny pouze malé změny barevného designu, aby byli jezdci v kokpitech snadněji identifikovatelní.

Testování během sezóny: Testovat se bude pouze dvakrát. První test bude následovat po VC Španělska, druhý po VC Rakouska. Každý tým musí dva ze čtyř dnů testů věnovat nezkušenému jezdci.