Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vettel: O 200 metrů dřív a nestál bych tady

Vettel: O 200 metrů dřív a nestál bych tady

Ferrari vs. Pirelli

Sebastiana Vettela vypadnutí ze závodu necelé dvě kola před cílem pořádně rozzlobilo. Nejde jen o ztracené body a pódium, ale také o jeho bezpečnost. Vybuchující pneumatiky nelze akceptovat jako běžnou věc a Pirelli s tím musí okamžitě něco udělat. Vettel ani nepomyslel na to, že by mohlo jít o náhodu, neboť mu explodovala pravá zadní pneumatika a o stejnou přišel v rychlosti 300 km/h Nico Rosberg v druhém tréninku.

"Takové věci se nesmí stávat. Kdyby se to stalo o 200 metrů dříve, nestál bych tu. Přes Eau Rouge jsem jel 300 km/h. Nevím, co se ještě musí stát. Jedna věc je ztráta výsledku, víte, je to závodění, zasloužili jsme si být na stupních vítězů… Ale představte si, že by se to opravdu stalo o chvíli dřív… Víte… (povzdech) Je to takové téma, které se stále opakuje, nikdo se o tom nezmiňuje, ale je to nepřijatelné."

Vettel byl nespokojený hlavně s přístupem Pirelli po Rosbergově nehodě. Tvrdí, že jejich vina to nebyla.

"Jsem přesvědčen, že byla, ale jaká je odpověď? Jako vždy - ano, byl tam řez, nečistoty, možná to způsobila poškozená karoserie, možná jezdec vyjel mimo trať… Kraviny! Když Nico tvrdí, že nevyjel mimo trať, tak nevyjel! Proč by nám proboha lhal? A totéž se mnou. Nevyjel jsem mimo trať, vše v pořádku, pneumatika vybuchla. Jak jsem řekl, kdyby se to stalo dřív… Myslím, že si o tom musíme promluvit. Možná to nebylo tak zlé jako tehdy v Silverstone, ale nebudeme to akceptovat."

Pirelli si však chybu nepřiznává a obviňuje Ferrari.

"Bylo to už na konci její životnosti. Každá pneumatika na světě má na konci životnosti problémy," bránil svou společnost Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli. "Udělal s nimi 28 kol, a to je víc, než jsme předpokládali. Naše strategie (výběru pneumatik pro závod) byla založena na dvou- a třízastávkové strategii, co většina týmů taky udělala. Evidentně měli pocit, že to dokáží s jednou zastávkou. Zřejmě měli pocit, že se to dá.

Předpokládaná životnost byla 40 kol, ale to je údaj závislý na podmínkách na trati a okolnosti občas způsobí, že tento údaj není přesný. Ostatní zvolili jinou cestu."

Slova Paula Hemberyho ale nesouhlasí s děním na trati, Vettel jezdil pouze o něco pomalejší časy jako Romain Grosjean, na co později upozornil i Maurizio Arrivabene. Kromě toho, nic nenasvědčovalo tomu, že pneumatiky už končí.

Hembery je také přesvědčen, že mezi explozí Rosbergovy pravé zadní a Vettelovy pravé zadní pneumatiky není žádná souvislost.

"U Rosberga šlo o externí prořezání, tady to bylo čistě opotřebením."

A co si myslí o Vettelově vyjádření?

"On je jezdec, on tam byl a je frustrovaný, že mu jen jedno kolo chybělo do dobrého výsledku. Takže ho za to nebudu kritizovat."

Ferrari hazardování popřelo.

"Naše strategie byla naprosto v pořádku - jedna zastávka. Chci to vysvětlit. Když připravujeme strategii, vycházíme z dat a data jsou založena na strategii," vysvětloval Maurizio Arrivabene, šéf Scuderie Ferrari. "Když jste jeden a půl kola od cílové vlajky a máte šanci na třetí místo a nezdá se, že byste o něj měli náhle přijít, tak jste samozřejmě zklamaní. Ale normálně vám říkám, strategie možná byla agresivní, ale založená na datech. Nejsme tak hloupí ani takoví šílení, abychom s jezdcem riskovali. Naši práci jsme udělali, o to se nebojte."

Arrivabene dále řekl, že jednozastávková strategie nebyla náhlým nápadem jak zachránit třetí místo. Ferrari se takto plánovalo dostat dopředu ještě před závodem, rozhodnutí prý padlo tři hodiny před startem závodu. Nakonec, kdyby zkoušeli něco bláznivé, technik Pirelli by o tom musel vědět.

"Máme svého inženýra od Pirelli, tak jako každý tým. A co si myslíte, že dělá? Nemáme ho jen na to, aby seděl a žvýkal žvýkačky."