FIA je spokojena s vysvětlením Pirelli
Za selhání pneumatiky mohou úlomky, trať a Ferrari.
FIA ve čtvrtek oznámila, že je spokojena s vysvětlením Pirelli ohledně "problému" s pneumatikami v Spa-Francorchamps.
Sebastian Vettel byl i díky jednozastávkové strategii na nejlepší cestě za třetím, přinejhorším čtvrtým místem, avšak po nečekané explozi pravé zadní pneumatiky musel ze závodu odstoupit. Němec nazval tento typ selhání pneumatiky na monopostu F1 nepřijatelným a poukazoval na to, co se mohlo stát, kdyby pneumatika neexplodovala na rovince, ale o pár vteřin dříve v Eau Rouge. O vysvětlení formálně požádala i Asociace jezdců velkých cen v obavě, že by se exploze mohly opakovat.
Pirelli však viní Ferrari z riskování, protože se pokusilo dostat Vettelův vůz do cíle s využitím pouze dvou sad pneumatik, když Pirelli počítalo pouze s dvou- a třízastávkovou strategií. Ani jeho interní šetření nezjistilo žádné výrobní vady použitých pneumatik, problém zřejmě nastal jinde.
Pirelli již během závodu upozornilo, že po několika kolizích a haváriích vozů doprovodných sérií zůstává na trati velké množství úlomků. Některé přitom ani nemuseli zůstat přímo na trati, ale pneumatiky F1 s nimi přesto přicházely do kontaktu, nakolik jezdci ve Spa hojně využívají nízké obrubníky. Výsledkem je, že italský výrobce na svých pneumatikách použitých ve Spa našel až 63 menších zářezů a jiných poškození. Pro srovnání, průměr na závod se prý pohybuje v úrovni 1.2 poškození.
Ve zprávě je zmíněna i nehoda Nica Rosberga, kterému také explodovala pravá zadní pneumatika. Pirelli se opírá o video-záznam z vozu, který ukazuje, že i tato pneumatika byla poškozena a neexplodovala hned, ale až po několika zatáčkách. Okamžitá exploze Vettelovy pneumatiky je ve zprávě Pirelli vysvětlena přílišným opotřebením. V okamžiku exploze měl už běhoun pouze 30 procent původní tloušťky, což pneumatiku udělalo náchylnější k vážnému poškození hoc i malým úlomkem.
Problém s úlomky a množstvím menších poškození pneumatik byl objeven již po sobotní kvalifikaci a před nedělním závodem byla trať provizorně vyčištěna. Pirelli na závěr své zprávy informuje, že se spolu s FIA pokusí nalézt efektivnější způsoby odstraňování úlomků.
Před vydáním oficiálního stanoviska nařídilo Pirelli několik nemalých úprav v používání pneumatik. Kvůli bezpečnosti se má jezdit s mnohem menším sklonem svislé osy a až o 5 psi (0.345 bar) vyšším tlakem v pneumatikách. Později to bylo změněno na 4 psi vpředu a 3 psi vzadu, ale jezdci doufají, že bude stačit i ještě menší úprava, jinak hrozí kompletní rozhození nastavení vozů.
"Jsem spokojen s tím, že máme pravidla," řekl Jenson Button. "Jsou to docela děsivé hodnoty pro každý tým F1, nikdy jsme ještě nejeli s tak vysokým tlakem a tak malým sklonem osy, takže musíme počkat. Uvidíme, co to udělá v trénincích. Chápu proč se to dělá a myslím, že můžeme být rádi, že se něco změnilo. Může to pomoci, protože budeme méně zatěžovat plášť a bočnici. Snad to skutečně pomůže, ale pokud byla na vině menší poškození, tak tohle nic nezmění. A kdo ví, možná bude stačit zvýšení o 2 psi?"