Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

 Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

Nejhůř si vedou u Mercedesu, Ferrari a McLarenu.

Formule 1 si dala přestávku od cestování křížem krážem po světě a tento víkend bude jezdit na dobře známém španělském okruhu Barcelona-Catalunya. Neoficiálně tak můžeme vyhlásit konec začátku sezóny a podívat se, jak do něj vstoupili jednotliví výrobci motorů a kteří jezdci mají dobře nakročeno k penalizacím.

Připomeňme si, že jezdec smí během sezóny využít 5 kompletních pohonných jednotek a pohonná jednotka vozu F1 je pravidly rozdělena na 6 částí - motor s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadlo (TC), motorgenerátor rekuperace kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor rekuperace tepelné energie (MGU-H), úložiště energie (baterie, ES) a řídicí elektroniku (CE).

Pokud bude jezdec nucen použít i část šesté pohonné jednotky (například motor nebo turbo), bude na startu nejbližší velké ceny odsunut o 10 míst dozadu. Za použití každé další části šesté pohonné jednotky bude odsouván o dalších 5 míst a to samé platí i o sedmé a dalších pohonných jednotkách.

Loni jsme si zvykli, že statistice spolehlivosti kraluje Mercedes, což už ale nyní neplatí. Lewis Hamilton měl technické problémy v Číně i v Rusku, v jeho voze se střídají 2 motory, ale došlo k poškození turba i MGU-K. Jeho soupeř v boji o titul, Nico Rosberg, odjel všechny čtyři závody s jednou pohonnou jednotkou.

Jezdci Ferrari mají ve svých řádcích dvojky i kvůli tomu, že v Rusku použili nové výkonnější motory, přičemž ale ty starší zůstaly nepoškozené a mohou je znovu použít. Sebastian Vettel o jeden motor přišel před startem Velké ceny Číny. Mnoho dvoják vidíme taky u jezdců McLarenu, Alonso ale o jednu kompletní pohonnou jednotku přišel při tvrdé havárii v Austrálii.

Max Verstappen a Daniil Kvjat si, samozřejmě, kromě vozů vyměnili i pohonné jednotky. Jezdci Sauberu a Haasu v Barceloně také dostanou výkonnější motory Ferrari, ke starším se ale mohou vrátit třeba už v Monaku, kde na pár koňských silách až tak nezáleží. 
Jezdec Vůz ICE TC MGU-K MGU-H ES CE
Hamilton Mercedes 2 3 3 2 2 2
Rosberg Mercedes 1 1 1 1 1 1
Vettel Ferrari 3 2 2 2 2 2
Räikkonen Ferrari 2 2 2 2 2 2
Massa Williams 1 1 1 1 1 1
Bottas Williams 1 1 1 1 1 1
Ricciardo Red Bull 1 1 1 1 1 2
Verstappen Red Bull 1 1 1 1 2 3
Hulkenberg Force India 1 1 1 1 1 2
Perez Force India 1 1 1 1 1 1
Magnussen Renault 1 1 1 1 1 2
Palmer Renault 1 1 1 1 2 2
Kvjat Toro Rosso 1 1 1 1 1 2
Sainz Toro Rosso 1 1 1 1 1 1
Ericsson Sauber 1 1 1 1 1 1
Nasr Sauber 1 1 1 2 1 1
Alonso McLaren 2 2 2 2 2 2
Button McLaren 2 2 2 2 1 1
Wehrlein Manor 1 1 1 1 1 1
Haryanto Manor 1 1 1 1 1 1
Grosjean Haas 1 1 1 1 1 1
Gutierrez Haas 1 1 1 1 1 1