Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Monaku začal nejlépe Hamilton

V Monaku začal nejlépe Hamilton

Velká cena Monaka 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Monaka! Budeme-li pro tuto velkou cenu hledat jeden nejvýstižnější přívlastek, musí to být slovo výjimečná. A to hned v několika ohledech. Jedním z nich je úžasně dlouhá historie. Zatáčkami Sainte Devote, Mirabeau a Tunnel se nejrychlejší vozy světa prohnaly už v roce 1929 a ještě před válkou zde zvítězili jezdci ve vozech Bugatti, Alfa Romeo i Mercedes-Benz. V roce 1950 vyhrál druhý závod nového šampionátu F1 legendární Juan Manuel Fangio a od té doby se F1 do malého knížectví na pobřeží Středozemního moře vrací každý rok pouze s přestávkami v letech 1951, `53 a `54. VC Monaka je součástí největší výzvy motoristického sportu, spolu se závody Indianapolis 500 a 24 hodin Le Mans tvoří trojkorunu motorsportu, jejímž jediným držitelem je Graham Hill.

Závod v evropském daňovém ráji každoročně vyniká i počtem celebrit na metr čtvereční, které se tam slétají z celého světa, přestože zbytek roku o závody F1 nemají žádný zájem. A nakonec to nejdůležitější, samotná trať. V době širokých tratí, přes kilometr dlouhých rovinek končících tvrdým brzděním a rozlehlých vyasfaltovaných výjezdových zón je pohled na to, jak se ve výjezdech pneumatiky nejlepších jezdců téměř dotýkají svodidel, jako výjev z jiné doby. Většině fanoušků pak ani nevadí, že klikaté ulice Monte Carla nenabízejí žádnou vyloženě dobrou příležitost k předjíždění a závod je zpravidla pouze o rychlosti a strategických hrách.

Když jsme u strategických hrách, Pirelli připravilo pro jezdce i stratégy novou výzvu, ultra-měkké pneumatiky s fialovým pruhem, kterým můžeme pro zjednodušení hovořit prostě fialové. Nová směs je ještě měkčí než super-měkká (s červeným pruhem) a Pirelli odhaduje, že mnozí jezdci ji využijí nejen v kvalifikaci a na začátku závodu, ale také v jednom z dalších stintů, pokud se nerozhodnou jet pouze na jednu zastávku. Obyčejné měkké pneumatiky (žluté) jsou zde v roli nejtvrdších a pravděpodobně po nich sáhnou pouze jezdci plánující absolvovat celý závod jen s jednou výměnou pneumatik.


McLaren Racing bude tento víkend slavit. V roce 1966 se Bruce McLaren zúčastnil Velké ceny Monaka ve voze vlastního tímu, čímž odstartoval už 50 let dlouhou jízdu ověnčenou dvanácti mistrovskými tituly a osmi poháry konstruktérů.


Divákům na tribunách i na balkonech hotelů a palubách jachet se jako první ukázal Esteban Gutiérrez následovaný balíkem soupeřů, ale všichni měli zájem pouze o instalační kolo. Mercedes dosud na svém letošním voze nikdy neměl ultra-měkké pneumatiky a na tento víkend si z nich oba jeho jezdci objednali až 10 sad. Možná i proto Rosberg s Hamiltonem nečekali dokud trať zamete někdo jiný a zajeli první měřená kola. Začali pomalejším závodním tempem na hranici 1:20s, ale rychle se posunuli až k 1:18s.

 Mercedesy zůstaly na trati rovnou na delší stint a z pneumatik dostávaly čím dál lepší kola. Po uplynutí čtvrthodiny tréninku zajel Hamilton čas 1:16.588s. 

mclaren50
Jízda na špinavé trati neposkytne nejpřesnější data, ale takto získaná výhoda Mercedesu byla zřejmá, jen co se krátká trať zaplnila vozy a jezdci zkoušející různá nastavení i pneumatiky si začali vzájemně překážet. Kromě toho, po 25 minutách tréninku kamera našla williams Felipeho Massy opřený o bariéru na vnější straně 1. zatáčky se zlomeným zavěšením obou levých kol. Byl potřebný jeřáb, virtuální safety car a asi i malá omluva mechanikům.

Ricciardo někomu ukázal svůj prostředník v celé kráse a výjimečnosti, ale režii se nepodařilo vypátrat adresáta. Po 40 minutách trať obvykle na chvíli utichne, protože jezdci se loučí s první sadou pneumatik a s inženýry kontrolují data, v Monaku je ale prázdná trať lákavou příležitostí zajet pár nerušených kol, takže na trať se okamžitě vrátili Hamilton, Rosberg a Rio Haryanto.

Jsme zvyklí, že jezdci jsou na nových pneumatikách nejrychlejší ve druhém nebo třetím kole po výjezdu z boxové uličky, v Monaku ale trvá zahřívání déle a pneumatiky netrpí jako na jiných okruzích, takže časy se zlepšují déle. Hamilton se postupně dostal až na 1:15.537s, Rosberg byl o desetinu sekundy pomalejší. Oba si i do druhé části tréninku vzali fialové pneumatiky. Hamiltonovi nevyšlo brzdění do první zatáčky a z výjezdové uličky se musel vrátit zpátečkou.
 
Fernando Alonso: "Nejhorší kolo vůbec." McLaren se trápil s hledáním správného nastavení.

Vettel se na červených pneumatikách posunul na třetí příčku tabulky, těsně nad Ricciarda a Verstappena. Kimi Räikkönen nebyl na fialových zdaleka tak rychlý.

Gutiérrezův vůz zůstal stát před zatáčkou Portier, Mexičan oznámil poruchu motoru. Palmerovi první monacký trénink ve voze F1 nevyšel podle představ, nezvládl zatáčku Tabac a také v jeho případě si to odskákalo zavěšení.

Čtvrthodinu před koncem tréninku zajel do výjezdové zóny vedle Sainte Devote Felipe Nasr. Výjezdu předcházelo tvrdé přebrzdění pneumatik. Sauber se spolu s Renaultem trápily ve spodní části tabulky, těsně nad Manorem.

Williams mohl přijít i o druhý vůz, Bottas na výjezdu z tunelu jen na poslední chvíli opět získal kontrolu nad svým FW38. 10 minut před ukončením tréninku se do Sainte Devote nevešel Daniil Kvjat. 5 minut před vypršením časového limitu se Rosberg s Buttonem vraceli k mechanikům s defekty pneumatik. Buttonův defekt způsobil poklop odtokového kanálu, který se uvolnil pod kolem Nica Rosberga a Brit za sebou zanechal úlomky svého předního křídla. Vedení závodu se proto rozhodlo trénink ukončit červenou vlajkou.

McLaren zatím nepotvrdil, že by zde měl patřit mezi favority a rychlostně byl na úrovni Haasu. Williams v pátek tradičně neodkrývá karty a tentokrát k tomu přispěla i Massova havárie. Räikkönen nedokázal využít fialové pneumatiky k rychlému kolu a ve vrchní části tabulky se tak objevili oba jezdci Force Indie a Daniil Kvjat. Vettel rychlejší než Red Bull, vrchol tabulky ale opět patří Mercedesu.
  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Hamilton Mercedes 1:15.537
 31
2 Rosberg Mercedes 1:15.638 0.101  39
3 Vettel Ferrari 1:15.956 0.419  26
4 Ricciardo Red Bull 1:16.308 0.771  29
5 Verstappen Red Bull 1:16.371 0.834  30
6 Kvjat Toro Rosso 1:16.426 0.889  37
7 Hulkenberg Force India 1:16.560 1.023  34
8 Perez Force India 1:16.697 1.160  28
9 Räikkonen Ferrari 1:16.912 1.375  24
10 Sainz Toro Rosso 1:17.130 1.593  39
11 Bottas Williams 1:17.562 2.025  44
12 Grosjean Haas 1:17.599 2.062  33
13 Alonso McLaren 1:17.838 2.301  27
14 Gutierrez Haas 1:17.909 2.372  25
15 Button McLaren 1:17.920 2.383  26
16 Nasr Sauber 1:18.187 2.650  29
17 Magnussen Renault 1:18.274 2.737  34
18 Ericsson Sauber 1:18.301 2.764  33
19 Massa Williams 1:18.746 3.209  10
20 Palmer Renault 1:18.871 3.334  22
21 Haryanto Manor 1:20.528 4.991  28
22 Wehrlein Manor 1:20.868 5.331  25