Monacká trofej patří Lewisu Hamiltonovi!
Velká cena Monaka - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Monaka! Monoposty F1 se ulicemi Monte Carla proháněli už třiašedesátkrát a na seznamu vítězů najdeme jména jako Juan Manuel Fangio, Graham Hill, Niki Lauda, Ayrton Senna, Michael Schumacher a jako poslední z bývalých závodníků F1 Mark Webber. V letech 2013, 2014 i 2015 odcházel jako vítěz Nico Rosberg, čímž se zařadil mezi sedm nejúspěšnějších jezdců tohoto okruhu. Pokud by dnes vyhrál, dostane se na úroveň Alaina Prosta a před ním budou už jen Schumacher, Hill a Senna. Nebude to ale mít jednoduché, protože po kvalifikaci mu patří až druhé místo, svou první pole position v F1 si vybojoval Daniel Ricciardo.
Lewisu Hamiltonovi patří po další problémové kvalifikaci třetí místo, vedle něj odstartuje Sebastian Vettel a za ním parkují Nico Hülkenberg a Carlos Sainz. Šesté místo mělo patřit Kimimu Räikkönenovi, ale kvůli výměně převodovky odstartuje až z 11. místa. Max Verstappen, vítěz VC Španělska, se připravuje na start z boxové uličky. V kvalifikaci se nevyhnul chybě a svůj vůz poslal do bariéry dříve, než si připsal měřené kolo. Red Bull se rozhodl dát mu náhradní šasi a vůz nastavit tak, aby měl co největší šanci předjet mnohem pomalejší soupeře z chvostu pole a zároveň byl co nejrychlejší na mokré trati, protože trať v Monte Carlu je plná louží!
Dnes Monako není slunečním rájem milionářů. Ano, jachty, milionáři i celebrity jsou na svých místech, ale slunce se už brzy dopoledne skrylo za dešťové mraky a déšť začal ustávat jen před necelou hodinou. A mokré Monako je zpravidla příslibem mnohem dramatičtějšího závodu než Monako zalité slunečními paprsky. Jezdci mají na startu pneumatiky s modrým pruhem navrženy pro jízdu na velmi mokré trati. Pár minut před startem přišla od Charlieho Whitinga zpráva, že závod bude odstartován za safety carem. Pár minut před startem přišla od Charlieho Whitinga zpráva, že závod bude odstartován za safety carem. O to líp pro Verstappena.
Monoposty F1 tedy vjely do prvního kola za bezpečnostním vozem, Kvjat kvůli technickým problémům zamířil do boxové uličky a dostal nový volant, ale problém se tím neodstranil. Než se problém vyřešil, Kvjat byl už o kolo pozadu. Závod začal po sedmi kolech čekání za safety carem. Pořadí se nezměnilo, pouze Kevin Magnussen zajel pro pneumatiky do přechodných podmínek. Už jsme to chtěli mít Whitingovi za zlé, ale téměř ve stejnou chvíli Jolyon Palmer nezvládl svůj vůz na kluzkém přechodu pro chodce a na trati po něm zůstalo velké množství úlomků. Reálný safety car tak byl jenom vyměněn za virtuální. Několik jezdců to využívalo k přezouvání na pneumatiky se zeleným pruhem. Zbylé vozy byly opět slobodné od 10. kola.
11. kolo nám ukázalo odstoupení Kimiho Räikkönena. Fin nezvládl vlásenku Grand Hotel, nejpomalejší zatáčku v kalendáři F1 a s předním křídlem pod monopostem opustil trať přes uličku za tunelem. Na situaci téměř doplatili i Massa a Grosjean, ale mohli pokračovat. Ricciardo byl evidentně rychlejší než Rosberg, v 15. kole už měl 12 sekundový náskok. Vettel zariskoval a také přezul na sadu zelených pneumatik.
Rosberg se na trati evidentně trápil a Hamilton se před něj dostal bez boje ve stoupání za první zatáčkou. Za jeho zadním křídlem se rychle objevil Sainz.
Vettel měl smůlu, že se z boxové uličky vrátil za Massu. Jezdec Williamsu kroužil na mokrých pneumatikách o 3 sekundy horší kola než Ricciardo s Hamiltonem. Dlouhý vláček jezdců středu pole se vytvořil za třináctým Wehrleinem. V 21. kole zajeli Rosberg a Massa pro přechodné pneumatiky, Brazilec tak uvolnil cestu trojici Vettel/Hülkenberg/Alonso. Většina jezdců už přezula. Kvjat a Magnussen kolidovali v Rascasse.
Ricciardo přezul po 23. kolech, Hamilton zůstal na trati jako poslední jezdec v první desítce na modrých pneumatikách. Verstappen v šikaně za tunelem předjel Buttona a dostal se na 10. místo. Pořadí v 26. kole: 1. Hamilton, 2. Ricciardo, Rosberg, Pérez, Vettel, Hülkenberg, Sainz, Alonso, Gutiérrez a 10. Verstappen. Ricciardo snížil Hamiltonův náskok o 3 sekundy během jediného kola. Otázka zněla, udrží ho Hamilton za sebou tak dlouho, aby mohl přezout rovnou na slicky?
V 27. kole už byl Ricciardo za Hamiltonem, ale na usychající trati se mu místo k předjetí hledalo těžko. Rosbergovi výrazněji nepomohla ani výměna pneumatik, ztrácel už 26 sekund. Ericsson v drobné kolizi s Bottasem. Oba v přední části vláčku taženém Wehrleinovým manorem. Pérez, Vettel, Hülkenberg, Sainz a Alonso jezdili pár vteřin za Rosbergem.
Mercedesu strategie vyšla výborně a Red Bull mu podal mocnou pomocnou ruku. V 32. kole přezul rovnou na ultra-měkké pneumatiky a vrátil se na 2. místo. Hned za ním se v boxech objevili další jezdci včetně Rosberga, Vettela, Péreze a Buttona. O kolo později se v boxové uličce objevil i Ricciardo, který měl za sebou velmi rychlé kolo, ale Red Bull pro něj neměl připraveny pneumatiky! Po ztrátě několika vteřin byl Ricciardo na výjezdu z boxů bok po boku s Hamiltonem, ale musel se zařadit až za něj. Red Bull vsadil na super-měkké pneumatiky.
Magnussen nezvládl Mirabeau a Verstappen Massenet. Nizozemec musel odstoupit a vedení závodu aktivovalo virtuální safety car, díky čemuž se Hamilton osvobodil zpod Ricciardova náporu.
Ricciardo spolu se zelenou vlajkou obnovil nápor a tvrdě dorážel na mercedes před sebou, ale v prvním kole nebyl úspěšný. Hamilton si pomohl i zkrácením šikany za tunelem.
Ricciardo se po obzvláště tvrdém zablokování stáhl Britovi se pomalu podařilo zahřát pneumatiky a dokonce si připsal nejrychlejší kolo. Třetí Pérez a čtvrtý Vettel jeli na žlutých pneumatikách, Hamilton na fialových, Ricciardo a pátý Alonso na červených. Až za Alonsem byl Rosberg na fialových a za ním Hülkenberg na žlutých, Sainz, Button a Massa na červených.
Co Ricciardo zbývalo? Pouze čekat a doufat, že Hamiltonovy fialové pneumatiky nevydrží ještě 30 kol. Nejrychlejší kolo si překvapivě připsal třetí Pérez jezdící 11 sekund za touto dvojicí.
Felipe Nasr dostal pokyn pustit vpřed rychlejšího týmového kolegu, ale přirozeně neposlechl. Vozy Sauberu kolidovaly v Rascasse a pokud měl jeden z nich nějakou šanci na body, tak tímto o ni přišel. Během fáze virtuálního safety caru Hamiltonovi opět vychladly pneumatiky a Ricciardo opět zaútočil v šikaně za tunelem! A opět neúspěšně.
Pérez jezdil o málo rychleji než Hamilton a 20 kol před šachovnicovou vlajkou na něj ztrácel 9 sekund. Za ním jezdil Vettel a za jezdcem Ferrari zela 40 sekundová propast s Alonsem na opačném konci. Alonso vedl vláček s Rosbergem, Hülkenbergem a Sainzem a na dohled byl i Button. Desáté místo držel Massa.
68. kolo ze 78 a Ricciardo zajel osobní maximum! Nejvyšší čas pustit se do posledního útoku. Pérez mezitím přišel o část své rychlosti a mezera mezi ním a prvními dvěma místy se zvětšila. Přesto si držel Vettela od těla. Rosberg nadále bezmocný za Alonsem. Ricciardo ale nakonec své pneumatiky neudržel v lepším stavu než Hamilton a ani Vettel už nic nevymyslel na Péreze, jen Hülkenberg nečekaně našel v posledním kole recept na trápícího se Nica Rosberga.
Velkou cenu Monaka 2016 vyhrál Lewis Hamilton! Jeho první vítězství v této sezóně. Druhé místo patří, hlavně kvůli obrovské chybě Red Bullu v boxech, Danielu Ricciardovi. Z třetího místa měl velkou radost Sergio Pérez.
Jezdec |
Tým |
Ztráta |
|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | |
2 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 7.252 |
3 | Sergio Perez | Force India-Mercedes | 13.825 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 15.846 |
5 | Fernando Alonso | McLaren-Honda | 85.076 |
6 | Nico Hulkenberg | Force India-Mercedes | 92.999 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 93.290 |
8 | Carlos Sainz | Toro Rosso-Ferrari | 1 kolo |
9 | Jenson Button | McLaren-Honda | 1 kolo |
10 | Felipe Massa | Williams-Mercedes | 1 kolo |
11 | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes | 1 kolo |
12 | Esteban Gutierrez | Haas-Ferrari | 1 kolo |
13 | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 2 kola |
14 | Pascal Wehrlein | Manor-Mercedes | 2 kola |
15 | Rio Haryanto | Manor-Mercedes | 4 kola |
16 | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | |
17 | Felipe Nasr | Sauber-Ferrari | |
18 | Max Verstappen | Red Bull | |
19 | Kevin Magnussen | Renault | |
20 | Daniil Kvjat | Toro Rosso-Ferrari | |
21 | Kimi Räikkonen | Ferrari | |
22 | Jolyon Palmer | Renault |