V Kanadě opět zvítězil Lewis Hamilton
Velká cena Kanady - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Kanady! Sedmý z jednadvaceti závodů sezony 2016 se pojede na okruhu Gilles Villeneuve pojmenovaném po legendárním kanadském závodníkovi. Trať leží na uměle vytvořeném ostrově náležejícím městu Montreal a dlouhé rovinky kombinuje téměř výhradně s pomalými zatáčkami a šikanami. Jezdci proto své vozy nastavují na minimální aerodynamický odpor i za cenu obětování velké části přítlaku a průjezdy zatáček jsou pak o to náročnější. Na konci dlouhých rovinek se pak naplno projeví i stabilita vozu při brzdění.
Na pole position stojí Lewis Hamilton, kterému se na tomto okruhu mimořádně daří, z vítězství na něm se radoval už čtyřikrát, což ho v historické tabulce řadí na druhé místo, hned za Michaela Schumachera. Vedle něj odstartuje jeho týmový kolega a vedoucí muž šampionátu, Nico Rosberg. V dalších dvou řadách vidíme jezdce Ferrari a Red Bullu. Třetí místo patří Sebastianu Vettelovi, čtvrté Danielu Ricciardovi, páté Maxu Verstappenovi a šesté Kimimu Räikkönenovi. Další řada patří Williamsu, Valtteri Bottas byl o desetinu sekundy rychlejší než Felipe Massa. Za jejich zády odstartují Nico Hülkenberg a Fernando Alonso. Až téměř na chvostu pole nalezneme vozy Toro Rosso, Daniil Kvjat přišel po kvalifikaci o tři startovní pozice jako trest za kolizi způsobenou v Monaku, Carlos Sainz o pět míst kvůli výměně převodovky.
Pirelli do Kanady přivezlo své nejměkčí typy pneumatik - měkké se žlutým pruhem, super-měkké označené červeným pruhem a ultra-měkké s fialovým pruhem. Prvních 10 jezdců odstartuje na fialových pneumatikách, Sergio Pérez a Kevin Magnussen dají přednost žlutým a Jenson Button s Riem Haryantem červeným.
Všichni jezdci bez problémů odstartovali do zahřívacího kola.
Vettel vystartoval jako raketa a protlačil se na první místo! Od první vteřiny byl mnohem rychlejší než před ním startující Hamilton, který se soustředil na Nica Rosberga a jejich souboj poslal Rosberga až mimo trať a na desáté místo. Další zpackaný start pro Mercedes, ale Hamilton na druhém místě byl v prvním i druhém kole evidentně rychlejší než Vettel. Třetí Verstappen, čtvrtý Ricciardo, pátý Räikkönen, šestý Bottas, sedmý Massa, osmý Hülkenberg, devátý Alonso a až desátý Rosberg.
Rosberg se rychle dostal přes Alonsa, ale Hülkenberg byl tvrdším oříškem. Vysoká maximálka, které pomáhal i výkon pohonné jednotky Mercedes, nedávala Rosbergovi prostor k útoku, dokonce ani s pomocí DRS. Rosberg se pak dopustil jezdecké chyby a vynechal poslední šikanu, takže Hülkenberg si mohl na chvíli vydechnout. Rosbergův krajan na čele závodu v osmém kole vedl s náskokem 1.4 sekundy na Hamiltona. Verstappen s Ricciardem již ztrácely 8 vteřin a Räikkönen další 3 vteřiny.
"OK, už nezdržuj Daniela, prosím," slyšel ve sluchátkách Verstappen. Button musel ze závodu odstoupit s hořícím motorem. Vedení závodu aktivovalo virtuální safety car, co chtělo Ferrari využít k výměně pneumatik, ale VSC fáze byla zrušena ve chvíli, kdy se Vettel blížil k mechanikům. Mechanici v červeném hned po něm přezuli i Kimiho Räikkönena. Vettel přece jen ušetřil trochu času a na nových červených pneumatikách se vrátil jen pár vteřin za třetího Ricciarda, stále jezdícím za Verstappenem. Räikkönen, také na červených pneumatikách, klesl až na 13. místo.
Vettel se stal nejrychlejším jezdcem na trati a Ricciarda rychle dohnal. Hned na to spustil masivní útok a Australan po kole a půl podlehl na rovince vedoucí do vlásenky. Další kolo a jedna rovinka a Vettel už za sebou nechával i Verstappena, který podlehl ještě před poslední šikanou. Před ním byla desetivteřinová díra a na jejím opačném konci Hamilton vedoucí závod na mnohem starších fialových pneumatikách. Palmer ze závodu odstoupil kvůli technickým problémům, Räikkönen v 20. kole už devátý, Rosberg sedmý a zaseknutý za Massou. Na konci tohoto kola jel na výměnu Verstappen a vrátil se na žlutých pneumatikách a před Räikkönena.
Stratégové Red Bullu opět nezahráli Ricciardovi do karet, po 21 kolech se zařadil až za Räikkönena a okamžitě za ním začal ztrácet kontakt s Verstappenem. Po zastávkách Williamsu se Bottas zařadil na šesté a Massa na deváté místo. Rosberg na sedmém místě, takže před Massou, ale za Bottasem.
Hamilton si nechal vyměnit pneumatiky po 24 kolech a vrátil se 13 sekund za Vettela. Všichni jezdci se na trať vraceli na žlutých pneumatikách a se zřejmým úmyslem dojet do cíle bez další výměny, pouze Vettel a Räikkönen jezdili na červených a měli jistou ještě jednu zastávku.
V 29. kole se na Ricciarda evidentně zdržovaného Räikkönenem dotáhl Bottas a Rosberg byl pouze 2 sekundy za ním. Fin vytvořil hradbu oddělující tyto jezdce od Vettela, Hamiltona a Verstappena.
34. kolo a Räikkönen Opouštíme svůj vláček. Vrátil se na osmé místo a Měl polovinu závodu k získávání pozic od souper na starších pneumatikách. Hamilton jen velmi pomalu ukrajoval s Vettelova náskoku. V 36. kole ztrácí 10 sekund, ale věděl, že Vettel ještě bude musela jít na jednu zastávku a pokusit se ho předjet před koncem závodu. Vettel zabočil k mechanikům na konci 37. kola, vrátil se 8 sekund za Hamiltona. Dalším, kdo musel odstoupit kvuli Selhání techniky, byl Felipe Massa.
Red Bull se rozhodl Ricciarda zavolat i na druhou zastávku, jeho žluté pneumatiky vyměnil za další žlutou sadu, přičemž problém s nasazením pravé přední pneumatiky ho stál ještě dvě sekundy navíc. Australan se zařadil na sedmé místo, opět za Räikkönena.
Pořadí v 45. kole: 1. Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz a na 10. místě Pérez na červených pneumatikách, všichni ostatní na žlutých. Vettel se pomalu přibližoval k Hamiltonovi, Rosberg hledal cestu kolem Bottase. Räikkönen s Ricciardem 20 sekund za Rosbergem. Po 46 kolech si Red Bull zavolal i Verstappena a na trať ho vrátil na fialových pneumatikách. Klesl tak z třetího na páté místo, ale měl 24 kol, aby si pódiové místo vzal zpět.
Mercedes si všiml pomalý únik vzduchu z Rosbergovy pneumatiky a musel ho zavolat na další výměnu. Na další žluté sadě se vrátil na sedmé místo, ale dvojice Räikkönen-Ricciardo byla jen pár vteřin před ním.
Vettelovy šance na vítězství se snižovaly s každým dalším kolem. 15 kol před cílem ztrácel téměř 5 sekund a o 2 kola později se nevešel do poslední šikany a ztratil další cenné sekundy. Rosberg se na čerstvých pneumatikách snadno dostal před Ricciarda a nečekaným manévrem v poslední šikaně i před Räikkönena.
Stratégům Red Bullu se dnes nedařilo, Verstappen neměl na fialové sadě dostatek rychlosti ani k dohnání Bottase, nemluvě o předjetí. V 63. kole se za něj navíc zavěsil Rosberg, ve vlásence dalšího kola už byl těsně za jeho zadním křídlem, ale 18letý jezdec se nějak dokázal ubránit před poslední šikanou i před brzděním do první zatáčky! A v dalších kolech? Totéž, a to měl mnohem rychlejší Rosberg ještě výhodu DRS.
Rosberg se v předposledním kole pokusil Verstappena předjet před poslední šikanou, ale po zatočení do ní přišel o kontrolu nad zádí vozu! Smykem přišel o spoustu času, ale zůstal před Räikkönenem.
Lewis Hamilton po pokaženém startu, tvrdém souboji s Nicem Rosbergem v první zatáčce a s pomocí jednozastávkové strategie, vyhrál Velkou cenu Kanady 2016! Opět tak ukrojil z bodového náskoku Nica Rosberga, který do cíle dojel až na 5. místě. Na druhém místě skončil Sebastian Vettel a ze třetího se radoval Valtteri Bottas.
Jezdec | Tým | Ztráta | |
1 | Hamilton | Mercedes | |
2 | Vettel | Ferrari | + 0:05.011 |
3 | Bottas | Williams | + 0:46.422 |
4 | Verstappen | Red Bull | + 0:53.020 |
5 | Rosberg | Mercedes | + 1:02.093 |
6 | Räikkonen | Ferrari | + 1:03.017 |
7 | Ricciardo | Red Bull | + 1:03.634 |
8 | Hulkenberg | Force India | + 1 kolo |
9 | Sainz | Toro Rosso | + 1 kolo |
10 | Perez | Force India | + 1 kolo |
11 | Alonso | McLaren | + 1 kolo |
12 | Kvjat | Toro Rosso | + 1 Lap |
13 | Gutierrez | Haas | + 2 kola |
14 | Grosjean | Haas | + 2 kola |
15 | Ericsson | Sauber | + 2 kola |
16 | Magnussen | Renault | + 2 kola |
17 | Wehrlein | Manor | + 2 kola |
18 | Nasr | Sauber | + 2 kola |
19 | Haryanto | Manor | + 2 kola |
20 | Massa | Williams | |
21 | Palmer | Renault | |
22 | Button | McLaren |