Hamilton si vzal vítězství i vedení v šampionátu
Velká cena Maďarska - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Maďarska! Šampionát se právě láme do druhé poloviny a Nico Rosberg vede před Lewisem Hamiltonem o jediný bod. Tuto dvojici uvidíme odstartovat z první řady. Rosberg získal pole position trochu kontroverzním způsobem. V posledních sekundách kvalifikace mnozí jezdci přerušili svá nejlepší kola kvůli dvojitým žlutým vlajkám způsobeným výjezdem vozu Fernanda Alonsa mimo trať. Rosberg však zpomalil jen natolik, že v daném místě ztratil o málo více než desetinu sekundy. Díky výhodě osychající trati tuto ztrátu do konce kola dohnal a těsně překonal Hamiltonův starší čas. Můžeme tušit, že atmosféra uvnitř týmu Mercedes je teď hodně napjatá a jejich šéf se nejvíce ze všeho obává další kolize.
Z druhé řady se pokusí zaútočit jezdci Red Bullu. Hungaroring je mimořádně klikatá trať a více než výkon motorů bude rozhodovat množství aerodynamického přítlaku, což by mělo vyhovovat právě vozům výrobce energetických nápojů. Z třetího místa odstartuje zkušenější Daniel Ricciardo, ze čtvrtého Max Verstappen. Páté místo patří Sebastianu Vettelovi z Ferrari a po jeho boku stojí Carlos Sainz z Toro Rosso.
Množství zatáček a mokrá trať prospěly i vozu McLarenu, ve čtvrté řadě vidíme Fernanda Alonsa a Jensona Buttona, za nimi stojí Nico Hülkenberg a Valtteri Bottas. Mokrá kvalifikace se nevydařila Kimimu Räikkönenovi, který bude muset odstartovat ze 14. pozice. Felipe Massa je po havárii v první části kvalifikace až téměř na chvostu startovního pole, Marcus Ericsson musí kvůli výměně šasi startovat z boxové uličky.
Pirelli do Maďarska přivezlo středně-tvrdé (s bílým pruhem), měkké (žluté) a super-měkké (červené) pneumatiky. Prvních 10 jezdců na startu má červené pneumatiky z kvalifikace, které jsou nejrychlejší, ale zároveň nejrychleji přicházejí o přilnavost. Na Hungaroringu vládne letní počasí, vzduch má 27°C, trať je rozpálená na 52°C.
Všechny vozy se bez problémů rozjely do zahřívacího kola.
Po startu se oba jezdci Mercedesu museli bránit útoku z druhé řady. Ze zajímavého čtyř-souboje vyšel vítězně Hamilton. Druhé místo si na pár desítek metrů vzal Ricciardo, ale Rosberg se rychle vrátil před něj. Pak se musel dívat na Hamiltonovo zadní přítlačné křídlo. Start se obešel bez kolizí. Pořadí na začátku druhého kola: 1. Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Verstappen, Vettel, Alonso, Sainz, Button, Bottas, 10. Hülkenberg. Prvním jezdcem na žlutých pneumatikách byl třináctý Kimi Räikkönen. Žluté měli i Pérez a Massa.
Už v pátém kole přišlo velké zklamání pro tábor McLarenu. Button přišel o většinu výkonu a během jediného kola se propadl z osmého na poslední místo. Na desátou pozici se posunul Grosjean, jedenáctý Räikkönen. Hamilton si vybudoval 1.5 sekundový náskok a vozy Red Bullu zůstávaly za Rosbergem, Vettel mírně ztrácel. Verstappen dostal radu nezůstávat v DRS dosahu, tedy 1 sekundu, za Ricciardem. Inženýr pak dostal od mladého jezdce ujištění, že jezdí jako babička.
Hungaroring nenabízí moc příležitostí k pokusům o předjížděcí manévry a jezdci se soustředili na boj s pneumatikami. Jezdci na červených se je snažili udržet naživu co nejdéle, ti na žlutých čekali na volnou trať. Během prvních deseti kol ze sedmdesáti jsme v boxech neviděli nikoho kromě Buttona. Brit přezul na žluté pneumatiky a následně si odpykal i trestný průjezd boxovou uličkou za porušení pravidel komunikace mezi jezdcem a boxovou zídkou.
Ticho v boxech narušil až v 14. kole Sebastian Vettel. Ferrari ho vypustilo rovnou před Räikkönena, který si mezitím poradil s Grosjeanem. Němec se vrátil na žlutých pneumatikách, a protože byly novější než Räikkonenovy, okamžitě se mu začal vzdalovat. V dalším kole navštívil mechaniky Ricciardo a vrátil se před Vettela, ale těsně za Bottase, což asi nebylo součástí plánu stratégů Red Bullu. Fin se ještě trápil na červených pneumatikách a Ricciardo měl Vettela do konce kola za zadním křídlem. Zastávky pokračovaly v rychlém tempu a u mechaniků jsme viděli Hamiltona, Verstappena i Sainze. Verstappen se hned v druhé zatáčce pokusil o další ze svých předjížděcích manévrů po vnější straně zatáčky, ale neuspěl. Poslední ze špičky přezouval Rosberg.
Pořadí v 18. kole: 1. Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Pérez, Palmer, Magnussen, 10. Alonso a 11. Sainz. Všichni jezdci se z boxů vraceli se žlutými pneumatikami.
Hamilton na nových pneumatikách výrazně zpomalil a Rosberg se rychle dostal do dosahu DRS, ale ne dost blízko k předjetí. Ricciardo dostal informaci, že je mnohem rychlejší než Hamilton. Verstappen zůstával uvězněný za Räikkönenem, což velmi vyhovovalo čtvrtému Vettelovi. Německý jezdec Ferrari byl upozorněn, aby si dával pozor na překračování hranic trati v 11. zatáčce.
Magnussen a Massa zvolili odlišné strategie. Švéd vyměnil žluté pneumatiky za červené, Massa za bílé. O kolo později Palmer napodobil týmového kolegu a Alonso měl opět volnou cestu. Button pokračoval v závodě na 21. místě. Verstappen ve své nováčkovské sezóně vynikl předjížděcími manévry, ale na Hungaroringu se ani jemu nepodařilo předjet mnohem pomalejšího Räikkönena. Vydechl si až když Fin na konci 29. kola odbočil do boxové uličky. Červený vůz se na trať vrátil na červených pneumatikách, před sebou měl šestého Alonsa. Španěl kladl odpor, ale na dvou rovinkách na začátku následujícího kola mu to nebylo nic platné. Räikkönen měl před sebou hodně čistého vzduchu a Verstappena, takže zastávkou téměř nic neztratil. Rosberg přestal tlačit na Hamiltona a přibližovat se přestal i Ricciardo sledovaný Vettelem.
Red Bull neměl šanci dohnat a předjet mercedesy na trati, tak se o to pokusil přes boxy. Uprostřed závodu zavolal Ricciarda na další výměnu pneumatik. Na nových pneumatikách byl Australan rychlejší než jezdci Mercedesu, kterým hrozilo, že po své zastávce klesnou až za něj. Ricciardovým problémem mohli být Vettel a Verstappen jezdící mezi ním a Rosbergem.
39. ze 70 kol a Verstappen se na nových žlutých pneumatikách zařadil 8 sekund za Räikkönena. Mercedesy již od Ricciarda dělil jen Vettel, ale Ricciardo měl ještě 13 sekund volné trati. Mechanici Force Indie a Renaultu si dali duel, ze kterého vyšel vítězně žlutý tým. Palmer se takto dostal před Hülkenberga.
Hamilton vydržel na trati do konce 41. kola. 42. začal na nových žlutých pneumatikách a druhém místě. Ve stejném kole si po nové žluté zajel Vettel a vrátil se až za Räikkönena. V dalším kole se u mechaniků ukázal Rosberg a pustil Hamiltona zpět na první místo. Vrátil se před Ricciarda, co Red Bullu definitivně vzalo vítr z plachet. Nedorozumění u Force India, Péreze nikdo nečekal a po dlouhé zastávce klesl na 14. místo.
Pořadí v 44. kole: 1. Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Alonso, Bottas, Sainz a 10. Kvjat. Některé jezdce ale ještě čekala výměna pneumatik. Prvním byl Bottas a Ferrari ještě čekalo na Räikkönena.
Renault Palmera po závodě určitě nepochválil. Po Kvjatově zastávce (plus odpykání 5 sekundového trestu za překročení povolené rychlosti v boxové uličce) se britský jezdec dostal na desáté místo, ale ztratil ho jezdeckou chybou a smykem ve čtvrté zatáčce. Desáté místo tak převzal Hülkenberg. Räikkönen jel na poslední výměnu pneumatik 20 kol před šachovnicovou vlajkou a na červených pneumatikách se vrátil 7 sekund za pátého Verstappena. Alonso dostal třetí a poslední varování, že překračuje hranici trati střeženou senzory. Další prohřešek by znamenal trestný průjezd boxovou uličkou.
Pořadí v 55. kole: 1. Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Alonso, Sainz, Bottas a 10. Hülkenberg. Räikkönen právě začal na čerstvých červených pneumatikách útočit na Verstappena, kterého na začátku závodu obral o mnoho sekund a předjetí by bylo výborným zakončením tohoto díla. Při hledání cesty vpřed si ale o jeho vůz poškodil přední křídlo. Fin se stěžoval, že Verstappen před ním dvakrát změnil směr jízdy. Vettel se mezitím ze všech sil snažil dohnat Ricciarda doplácejícího na brzkou druhou zastávku.
Kamera se pak zaměřila na pokračování souboje Räikkönen-Verstappen, do kterého se ještě přimíchaly o kolo pomalejší vozy, ale Finova výhoda se s každým dalším kolem zmenšovala, červené pneumatiky degradují rychleji než žluté. Z tohoto mraku nakonec nezapršelo a ani Sebastian Vettel nedokázal využít, že se dostal do DRS zóny za Danielem Ricciardem. Hamilton své fanoušky i inženýry Mercedesu vystrašil menším zablokováním kol, po kterém se Rosberg dostal těsně za něj, ale nebyl schopen se tam udržet.
Lewis Hamilton ovládl Velkou cenu Maďarska, stal se historicky nejúspěšnějším jezdcem okruhu Hungaroring a v polovině sezóny se ujal vedení v šampionátu. Nico Rosberg získal body za druhé místo a z třetího se těšil Daniel Ricciardo.
Jezdec |
Tým |
Ztráta | Body |
|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 25 | |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 1.977 | 18 |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 27.539 | 15 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 28.213 | 12 |
5 | Max Verstappen | Red Bull | 46.575 | 10 |
6 | Kimi Räikkonen | Ferrari | 49.044 | 8 |
7 | Fernando Alonso | McLaren | 1 kolo | 6 |
8 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1 kolo | 4 |
9 | Valtteri Bottas | Williams | 1 kolo | 2 |
10 | Nico Hulkenberg | Force India | 1 kolo | 1 |
11 | Sergio Perez | Force India | 1 kolo | |
12 | Esteban Gutierrez | Haas | 1 kolo | |
13 | Jolyon Palmer | Renault | 1 kolo | |
14 | Romain Grosjean | Haas | 1 kolo | |
15 | Kevin Magnussen | Renault | 1 kolo | |
16 | Daniil Kvjat | Toro Rosso | 1 kolo | |
17 | Felipe Nasr | Sauber | 1 kolo |
|
18 | Felipe Massa | Williams | 2 kola | |
19 | Pascal Wehrlein | Manor | 2 kola | |
20 | Marcus Ericsson | Sauber | 2 kola | |
21 | Rio Haryanto | Manor | 2 kola |
|
22 | Jenson Button | McLaren |