Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Má Haas kouzelný proutek?

Má Haas kouzelný proutek?

Szafnauer a Brawn žádají o zákrok FIA

Force India a McLaren žádají, aby byl prošetřen technický vztah stáje formule 1 Haas s Ferrari. Informoval o tom portál Autosport. Podnět zavdal „zázračný“ výkon vozu Haas ve Velké ceně Austrálie.

Na start úvodního závodu sezony v Melbourne se Haas kvalifikoval s oběma auty do třetí řady. A než chyby při zastávce v boxech odsoudily jezdce Kevina Magnussena a Romaina Grosjeana k tomu, že závod nedokončili, drželi se na čtvrtém a pátém místě. Rozpoutalo to pochybnosti ohledně pracovního vztahu Haasu s Ferrari. To stáji dodává díly, které nemusí vyrábět sama, ale zároveň umožňuje Dallaře, partnerovi Haasu ve vývoji a stavbě podvozku, využívat jeho aerodynamický tunel.

Sportovní řád F1 přísně zakazuje předávat nebo přijímat informace o dílech, které mají stáje vyrábět samy. Toto opatření má rovněž za cíl zabránit tomu, aby se zaměstnanci střídali na projektech. Provozní ředitel Force Indie Otmar Szafnauer chce, aby Strategická skupina F1 na svém příštím zasedání projednala dodržování uvedeného omezení. „Nevím, jak to dělají. Je to zázrak,“ nechal se slyšet. „Nikdy předtím se to ve formuli 1 nestalo. Nedovedu si představit, jak by v souladu s předpisy mohl vyrobit takové auto ten, kdo ve formuli 1 soutěží pár let a nemá zdroje. Že by nějakým kouzlem? Pokud ano, tak ten kouzelný proutek chci.

Jezdec McLarenu Fernando Alonso v Melbourne označil Haas na rok 2018 za „repliku Ferrari“. A výkonný ředitel jeho stáje Zak Brown v rozhovoru s Autosportem řekl, že by se to mělo důkladně prozkoumat.

Originál nebo klon loňského Ferrari?

Romain Grosjean přiznal, že použití předního zavěšení Ferrari, které předpisy dovolují, samozřejmě vyžaduje velké zásahy do aerodynamické konstrukce – kvůli tomu, jak vzduch obtéká zbytek vozu. Brown přiznal, že nemá žádný důkaz, že by Haas nepostupoval podle předpisů, ale dodal: „Všichni víme, že má velmi úzký vztah s Ferrari, a podle mě je potřeba mít jistotu, že není až příliš úzký. Nějaký vliv by tam být mohl. Některé díly vozu rozhodně silně připomínají ty z loňského auta. Ale podrobněji by to museli prozkoumat technici a FIA.

Brown a Szafnauer sdělili, že by o objasnění součinnosti mezi Ferrari a Haasem stálo víc stájí. Szafnauer podle svých slov žádá, aby FIA vysvětlila, jak zajišťuje dodržování směrnic. „Veškeré aerodynamické plochy musejí být vaše vlastní,“ zdůraznil. „Kdyby nebyly, nevím, jak to prokázat, pokud nezačne vyšetřování. Technická přejímka vám prozradí jen to, že je technika v souladu s předpisy. Ale je to váš nápad, nebo někoho jiného? O to jde ve skutečnosti. A na to odpověď neznám. Možná se jedná pouze o podezření a nápady jsou jejich vlastní. Ale jak to má člověk vědět, když nezná historii a nemá správné nástroje a lidi?