Rok 2021 může otřást základy F1
Kratší závody a standardizovaná křídla?
Včera jsme informovali o tom, že F1 zvažuje začít v roce 2021 používat 18palcová kola a štíhlé pneumatiky. To je ale pouze část změn, které mají F1 vrátit na výsluní poté, co v posledních letech panování Bernieho Ecclestona přišla o miliony fanoušků. Opět je na stole i zkrácení velkých cen, protože 90 a více minut v kuse sedět před televizí a velkou část z toho sledovat pouze taktickou bitvu není něco, co by se snadno prodávalo dnešní mládeži.
"Máme na stole hned několik základních otázek pro nás všechny, i pro fanoušky," řekl sportovní ředitel F1 Steve Nielsen, bývalý zaměstnanec týmů Renault, Toro Rosso, Williams a dalších. "Kupříkladu se ptáme, jaký formát závodního víkendu by byl nejlepší. Kolik tréninků opravdu potřebujeme? Kolik závodů bychom měli mít? Měli bychom mít za víkend více než jeden závod? Jakou kvalifikaci chceme? Máme nápady, ale sbíráme různé názory. Čím více, tím lépe."
A jednou, možná i nepříjemnou, otázkou je, kolik fanoušků by rozeznalo přední přítlačné křídlo Ferrari od Williamsu, kdyby týmové barvy a sponzory nahradilo bílé lakování.
"Čísla sledovanosti klesla. Dosáhlo se zlepšení, ale formule 1 potřebuje změnu, aby bavila širší publikum. Hodně lidí pod 30 let F1 téměř vůbec nezajímá. Musíme zachovat její původní hodnoty, avšak zároveň oslovit mladšího diváka. Pokud ne, tak se dostaneme do velkých problémů.
Je to trnitá cesta, ale musíme to udělat. Možná kvůli tomu budou závody kratší, možná se bude méně trénovat a bude více nástrah typu rychlá smrt. F1 baví lidi mnoha různými způsoby a některým z nich se možná nelíbí, pokud musejí obětovat sobotní i nedělní odpoledne. Takže každý nápad je vítán.
V F1 jde hodně času a úsilí do věcí, které k show vůbec nepřispívají. Pokud tým v pátek pracuje do půlnoci, nikdo o tom neví. A týmy to dělají jenom proto, že jim to pravidla dovolují. Pokud by z těchto osmi hodin najednou byly pouze dvě, stáje jsou tak šikovné, že by se velmi rychle přizpůsobily.
A kdyby vůz F1 měl pět typů předního křídla a tři zadního, divák sledující nedělní závod by si toho ani nevšiml. Pro show by to byla nulová změna," dodal Nielsen.
Také se uvažuje o zkrácení víkendů, asi právě o tréninky. Pro závodní tým F1 je už nyní víkendová práce extrémně časově náročná, a pokud se přidají další závody, bude to jenom horší. Týmy prý zaznamenaly pokles zájmu o kariéru mechanika nebo inženýra v F1, což jistě vytváří tlak na růst platů.