Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Výsledek, který potřeboval – Hinchcliffe vítězí v Iowě

Výsledek, který potřeboval – Hinchcliffe vítězí v Iowě

Iowa Corn 300 – závod

Jak lépe nalákat kanadské fanoušky na tradiční závod v Torontu, než když poslední klání před cestou na sever od kanadsko-americké hranice vyhraje domácí miláček? Kanaďan Hinchcliffe si připsal své druhé vítězství na krátkém oválu v Iowě. Pro kanadské barvy to mohlo být ještě veselejší, ale při závěrečné žluté zamířil z třetího místa do boxů Wickens. IndyCar už ale zelené vlajky nevyvěsila a Wickens se propadl na páté místo. Na chybný úsudek během závěrečné žluté doplatil i po většinu závodu dominantní Newgarden, který se z druhého místa poroučel na čtvrté.

Po startu se v čele odpoutalo duo pilotů týmu Penske. Vítěz kvalifikace Power si držel vedení. O třetí místo bojoval další z Penskeho pilotů Pagenaud. Hunter-Reay ale útok odrazil a Pagenauda odsoudil k bitvě o čtvrtou příčku s dotírajícím Rossim. Už ve 12. kole dojelo čelo závodu chvost. Prvním, koho Power a spol. předjeli o kolo, byl Leist.

Od prvních kol na sebe upoutával pozornost Hinchcliffe. Po dvaceti kolech se už probojoval na pátou příčku. Ve 40. kole už byl třetí a o kolo později se dostal na druhé místo. To už ale závod nevedl Power, nýbrž jeho stájový kolega Newgarden. Ten využil toho, že se Power zasekl při předjíždění Andrettiho a po vnitřku se před něj protáhl.

Newgarden nasadil k trháku. Druhý Hinchcliffe za ním ztrácel osm vteřin. A další a další jezdci postupně zaostávali o celé kolo. V 52. kole Newgarden předjel o celé kolo lídra šampionátu Dixona. Za zmínku stojí i výkon nováčka Veache. Ten se ze 14. místa na startu po odjetí 50 kol posunul na 6. místo.

Leist byl v 47. kole prvním jezdcem, který ze závodu odstoupil. Svoji dallaru odstavil v boxech. Kvůli potížím se řízením se k němu následně přidal také Chaves.

Většina jezdců zamířila poprvé k mechanikům mezi 75. a 80. kolem. Slibný postup mladého Veache zbrzdil stejný problém, který jej postihl už v květnu v Indianapolisu – jeho formule začala po tankování hořet! Naštěstí plameny rychle pohasly a Američan mohl v závodě pokračovat.

Auta, která se z boxů vracela na nových pneumatikách, byla oproti čelu závodu o celé dvě vteřiny rychlejší. Tým Penske se snažil povolat do boxů Powera, ale ani tři zprávy přes týmové rádio jezdec neslyšel. Nakonec byl společně s Newgardenem a Wickensem mezi posledními, kteří u mechaniků zastavili. V boxech měl velké problémy Rossi, kterému zhasl motor.

Newgarden po zastávkách v boxech vedl o šest vteřin před Hinchcliffem. Pagenaud se posunul na třetí místo před Hunter-Reaye a Pigota. Power byl náhle až osmý. Francouz Bourdais předvedl, co se všechno dá v Iowě ujet na jednu nádrž etanolu – k mechanikům poprvé zamířil až v 96. kole. Vítěz úvodního závodu letošní sezony se ale s autem trápil.

Krátce po odjetí třetiny závodu přišla dramatická chvíle, kdy mohlo vše skončit jak pro loňského šampiona Newgardena, tak i pro jeho stájového kolegu Powera. Když Newgarden předjížděl vítěze kvalifikace už o celé druhé kolo, jeho vůz zaplaval. Američan jej naštěstí udržel pod kontrolou a kontaktu s Powerem se vyhnul.

Polem se dopředu prokousával také Pigot, který do závodu odstartoval až z 18. příčky. Definitivní tečku za šancemi na dobrý výsledek udělal v 136. kole Veach, když se vynesl na vnějšek dráhy a opřel se o zeď.

Žlutá fáze byla vítanou šancí nejen na další pit stop. Pro část jezdců se stala také příležitostí, jak smazat jednokolovou ztrátu na vedoucího Newgardena. Pořadí před restartem, který přišel přesně v půlce závodu, bylo Newgarden, Hinchcliffe, Pigot, Sató, Pagenaud, Hunter-Reay, Power, Wickens, Carpenter a Rahal.

Pigot úspěšně zaútočil na Hinchcliffea, ale Kanaďan mu předjetí v následujících kolech vrátil. Za vedoucím Newgardenem se držel zhruba s vteřinovým odstupem. Na třetí místo se probil Sató, ve 200. kole jej o něj ale zase připravil Pigot. Hinchcliffe si ve 216. kole vybral slabší chvilku a přepustil druhé místo japonskému závodníkovi.

Okolo 225. kola došlo na poslední pit stopy. V boxech měl problémy Hunter-Reay, který musel zastavit dvakrát během dvou kol a ztratil možnost na dobrý výsledek. Newgarden po poslední návštěvě mechaniků vedl s dvouvteřinovým náskokem před Pigotem. Hinchcliffe byl těsně třetí, jeho stájový kolega Wickens ztrácel 5,5 vteřiny a Sató byl s odstupem osmi vteřin pátý.

Padesát kol před koncem závodu se Hinchcliffe dostal před Pigota a okamžitě začal stíhat Newgardena. O pět kol později se protáhl na první místo. Situaci mu nezkomplikoval ani Power, kterého musel předjet o kolo. Australan se svému stájovému kolegovi snažil v souboji o vedení pomoci, Hinchcliffe ale žádné zdržení nepřipustil.

Dixon zariskoval a zamířil 36 kol před koncem znovu k mechanikům pro novou sadu pneumatik. Ve 279. kole se Wickens dostal před Pigota a v tuto chvíli to vypadalo na dva kanadské závodníky na stupních vítězů. Duo pilotů týmu Sama Schmidta rozděloval jen Newgarden.

Zmatek ale vyvolal Carpenter, když sedm kol před koncem ztratil kontrolu nad vozem, který se začal roztáčet. „Srovnal“ jej ale Sató, který do Carpenterova vozu lehce narazil. Carpenter se vyhnul srážce se zdí, na trati se ale objevily úlomky a v rukou traťových maršálů žluté vlajky.

Když IndyCar oznámila, že jsou boxy otevřené, vzaly to některé týmy jako signál, že se vedení závodu pokusí o restart. K mechanikům povolali třeba Newgardena, Wickense nebo Pagenauda. Jenže záhy se v rukou traťových maršálů objevily společně žlutá a bílá vlajka a bylo jasné, že ani poslední kolo se v závodním režimu nepojede. Ti, kteří k mechanikům nezamířili, si mohli mnout ruce. Hlavně Pigot, který se tak přece jen dočkal premiérových stupňů vítězů, a Sató, jehož vůz po kolizi s Carpenterem nakonec na trati vydržel až do cíle.

Radost může mít ze závěrečných zmatků i lídr šampionátu Dixon. Newgarden, který se díky problémům dvojice Rossi a Hunter-Reay posunul na druhé místo v průběžném pořadí, nakonec z Novozélanďanova náskoku umazal jen 12 bodů.

Piloty teď nečeká žádný odpočinek, již příští víkend je na programu další náročný závod, tentokrát v ulicích Toronta. Vždy skvělí kanadští fanoušci v posledních letech chodili hlavně na Hinchcliffea, ale Wickens letos vletěl do IndyCar jako divoká voda a až do dnešního závodu svého zkušenějšího stájového kolegu a dobrého kamaráda jasně převyšoval. V poli bude navíc ještě jedna vlajka s javorovým listem, protože za Dale Coyne Racing startuje Kanaďan Claman De Melo.

p. jezdec tým motor čas
1. James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports Honda  
2. Spencer Pigot Ed Carpenter Racing Chevrolet + 2,6491
3. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda + 3,2506
4. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 4,5296
5. Robert Wickens Schmidt Peterson Motorsports Honda + 6,3214
6. Will Power Team Penske Chevrolet + 1 kolo
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda + 1 kolo
8. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet + 1 kolo
9. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet + 2 kola
10. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda + 2 kola
11. Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan Honda + 3 kola
12. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda + 4 kola
13. Ed Jones Chip Ganassi Racing Honda + 5 kol
14. Charlie Kimball Carlin Chevrolet + 5 kol
15. Max Chilton Carlin Chevrolet + 6 kol
16. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda + 7 kol
17. Tony Kanaan A.J.Foyt Enterprises Chevrolet + 8 kol
18. Zachary Claman De Melo Dale Coyne Racing Honda + 9 kol
19. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda Porucha
20. Zach Veach Andretti Autosport Honda + 21 kol
21. Gabby Chaves Harding Racing Chevrolet Porucha
22. Matheus Leist A.J.Foyt Enterprises Chevrolet Porucha