Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Utratil loni více Mercedes nebo Red Bull?

Utratil loni více Mercedes nebo Red Bull?

Mistrovský titul a Pohár konstruktérů pouze za 60 milionů liber?

Tým Mercedes minulý týden odhalil své hospodářské výsledky za rok 2017, díky čemuž se zjistilo, že loni utratil 309,7 milionu britských liber (téměř 9.1 miliardy českých korun).

Dejme si to ale do souvislostí. 309,7 milionu utratil pouze tým F1 sídlící v Brackley. K zisku čtvrtého titulu Lewise Hamiltona a pátého Poháru konstruktérů nemalou měrou přispělo motorové oddělení HPP, dceřiná společnost Daimleru/Mercedesu sídlící v Brixworthu. Na druhé straně Mercedes do rozpočtu týmu přispěl "pouze" 60 miliony liber, zbývajících přibližně 250 milionů přiteklo z jiných zdrojů. Jenže opět, nelze zapomínat na HPP, které Mercedes také dotuje desítkami milionů liber ročně.

Má se za to, že v roce 2016 dal Daimler účetně týmu dokonce jenom 30 milionů liber. Příspěvek na vůz sezony 2017 byl dvojnásobný pouze proto, že se měnila technická pravidla. Tým se totiž může pochlubit, že jeho příjmy od roku 2012 stouply o 194 %. V meziročním srovnání rozpočet týmu Mercedes vzrostl z loňských 263.8 milionu liber, tedy o 45.9 milionu. Majitelé soukromých týmů mohou pouze tiše závidět…

A když už jsme u té závisti, tým Mercedes loni zaměstnával 912 zaměstnanců, zatímco takový McLaren jich měl při rozpočtu 197 milionů liber 706. Motorovému HPP tým přispěl částkou 19,9 milionu. Mercedes ve zprávě zmínil, že podle jeho statistik měl 24,7% podíl na TV pokrytí, což podle AVR (Advertising Value Equivalent) odpovídá 3,4 miliardy liber pro značku Mercedes a sponzory na vozech, přilbách a kombinézách. Být na vrcholu F1 se prostě vyplatí.


Svůj rozpočet navýšil také tým Red Bull Racing. V roce 2016 mu (účetně) stačilo 193 milionů., v roce 2017 již utratil 226,7 milionu (více než 6,6 miliardy korun). I zde můžeme předpokládat, že navýšení nákladů souviselo s vývojem vozu nové generace, což se do účetnictví dostalo až v roce 2017. Mateřská společnost Red Bull tým podpořila téměř přesně stejnou částkou jako Daimler. Do rozpočtu týmu přiteklo 56,5 milionu liber, zatímco v roce 2016 to bylo pouze 40,6 milionu.

Přestože jsou to nemalé peníze a šéf týmu Christian Horner přiznává, že stáj ve F1 je největší položkou celého marketingového impéria Red Bull Group, stále se prý vyplatí. Tým sice nebojuje o tituly, ale alespoň vyhrává závody v sérii sledované po celém světě, které nejnověji rapidně roste "digitální publikum". Red Bull Racing má tedy i v horších časech dobrý index ROI (návratnost investic), jinak by již, podle Hornerových slov, ve F1 nebyl.

S počtem zaměstnanců je to v RBR složitější. Oficiálně jich má pouze 58 a převážně by se mělo jednat o členy závodního týmu, cestujícího na velké ceny. O vývoj vozu se stará RBT (Red Bull Technology, jiná dceřiná společnost Red Bullu). Ta loni zaměstnávala dalších 793 lidí, jenže nepracuje pouze pro Red Bull, ale je také dodavatelem týmu Toro Rosso (další dceřiné společnosti Red Bullu) a pod vedením svého technického ředitele Adriana Neweyho pracuje i na pár dalších projektech mimo svět F1.