Úvodní závod letošního ročníku vyhrál Newgarden
Firestone Grand Prix of St. Pete – závod
Předloňský šampion IndyCar Newgarden vstoupil nejlépe do letošního ročníku a připsal si vítězství v úvodním závodě v ulicích St. Petersburgu. Obhájce titulu Dixon dojel na druhém místě před vítězem kvalifikace Powerem a nováčkem Rosenqvistem. Newgardenovi pomohla k vítězství dobře zvolená strategie, kdy během jednoho cyklu pit stopů zůstal na dráze déle a pak překvapivě vsadil na měkkou sadu pneumatik. Ta mu pomohla vyjet si rozhodující náskok.
Newgarden přitom do závodu neodstartoval nejlépe. Nezachytil moment, kdy jeho stájový kolega Power začal akcelerovat a v první zatáčce se před něj dostal Rosenqvist. Ten se nevyhnul lehkému kontaktu s Hunter-Reayem, kterého využil Rossi, aby se před svého stájového kolegu dostal.
Už ve 13. kole bylo jasné, že na hattrick na domácí dráze nedosáhne Bourdais. Z jeho motoru se vyvalily plameny a Francouz odstavil vůz v únikové zóně 10. zatáčky. Tým Penske na to reagoval rychlým povoláním Powera do boxů. K mechanikům zamířil skutečně na poslední chvíli a tak tak trefil nájezd do pit lane. Žlutá fáze ale nepřišla.
Rosenqvist, Newgarden, Dixon, Rossi a Hunter-Reay zůstali na trati. Power ale využíval toho, že se zbavil ojeté sady červených pneumatik a na nových černých rychle dotahoval soupeře. Když se Rosenqvist vrátil z boxů, byl za Powerem o čtyři vteřiny, přitom před Australanovou zastávkou ztrácel švédský nováček vteřinu. Po pit stopu se před Rosenqvistem zjevil Newgarden, Švéd ale využil zahřátých pneumatik a posunul se zpátky před něj.
Ve 20. kole se vyvalil bílý dým z dalšího motoru Honda, tentokrát z vozu Hunter-Reaye. Nejrychlejší muž dvou tréninků odstavil vůz na konci cílové rovinky a na trať poprvé vyjel zpomalovací vůz.
Restart přišel ve 24. kole. Power měl při nájezdu na cílovou rovinku problémy, čehož využil Rosenqvist a v první zatáčce se dostal do čela. Power se několikrát pokusil získat vedení zpět, ale neúspěšně.
Ve 26. kole se v 9. zatáčce dostal do problémů Jones a narazil do zdi. Veach jej těsně minul. Takové štěstí neměl Leist, který do vraku Jonesova vozu narazil a urval o něj levé zadní kolo. Rahal a Andretti museli během žluté fáze do boxů kvůli píchlým pneumatikám.
Leist končí po kolizi s Jonesem
Pořadí v první pětici při restartu v 35. kole bylo Rosenqvist, Power, Newgarden, Dixon a Rossi. Dixon neúspěšně zaútočil na Newgardena a musel se bránit Rossimu. Za nimi sváděli souboj Harvey a Hinchcliffe. Mezi prvním a pátým jezdcem byl rozestup jen 3,5 vteřiny.
Power a Rossi zamířili v 50. kole do boxů. Rosenqvist zastavil v dalším kole. Power jej těsně porazil, zasekl se ale za Pigotem. Dixon se tak vrátil těsně za Powerem, který když zdolal Pigota, tak se pro změnu zasekl za Andrettim. Na konci 55. kola zamířil k mechanikům Newgarden. Vrátil se před ostatními a překvapivě na červených pneumatikách. Těm se týmy totiž kvůli horší výdrži vyhýbaly. Newgarden ale vsadil na to, že díky volné dráze před sebou si vyjede potřebný náskok.
Dixon se po tvrdém souboji protáhl před Powera. Když Andretti zmizel k mechanikům, vedl Newgarden před Dixonem o šest vteřin, Power ztrácel 10,5 vteřiny, Rosenqvist pak 12 vteřin. Newgarden využil toho, že jezdci za ním bojovali s těmi, kteří byli o kolo zpět, a postupně si vyjel náskok téměř 10 vteřin.
K mechanikům lídr závodu naposledy zamířil v 79. kole, o jedno dříve než Dixon, Power a Rossi a o dvě než Rosenqvist. Po zastávkách vedl Newgarden o osm vteřin před Dixonem, Power ztrácel 13, Rosenqvist 14,5 vteřiny.
Nad závodem visela další hrozba výjezdu pace caru, protože v první zatáčce ležel velký reklamní banner. Ředitel závodu Kyle Novak ale před závodem avizoval, že se bude snažit žluté fázi vyhýbat, bude-li to jen trochu možné, a to dodržel. Banner pak zkomplikoval život Hinchcliffeovi, jemuž se namotal na podlahu vozu a narušil aerodynamiku.
Newgarden se ještě v posledních kolech pořádně zapotil, když se zasekl za o kolo pomalejším Andrettim. Dixon se tak z devíti vteřin stáhl ztrátu na necelé dvě, ale když se oba před pomalejší vozy dostali, začal Newgarden opět mírně ujíždět. Dixon zjevně spokojený s body za druhé místo už souboj dál nezdramatizoval.
Newgarden si tak dojel pro své 11. vítězství v IndyCar. Tým Penske splnil to, co si před sezonou předsevzal – zlepšit výkony na městských okruzích. Vloni totiž trojice Penskeho pilotů získala v pěti závodech v městských ulicích jen tři druhá místa.
„Tim (Cindric – pozn. red.) a já jsme se o tom bavili před závodem, jestli začít na nových nebo použitých měkkých pneumatikách. Nakonec jsme se na poslední chvíli rozhodli pro použité, že pak budeme mít výhodu, pokud ji budeme potřebovat, a využili jsme ji dokonale. Nemohu dostatečně poděkovat Chevroletu za tento víkend, měli jsme skvělý motor – spotřeba, spolehlivost, výkon. Všechno jsme v sobotu vyladili a dneska to byla raketa,“ pochvaloval si v cíli vítěz závodu.
Druhého muže v cíli Dixona během závodu trápil neobvyklý problém. Nefungovala mu láhev s pitím. „Byl to opravdu těžký závod, neměli jsme ani chvíli na oddych. Bylo to fyzicky náročné, navíc bez tekutin. Naše auto bylo opravdu rychlé prvních 10 až 15 kol, kdy jsme šlapali jezdcům týmu Penske na paty. Pak jsme začali ztrácet, na tom musíme zapracovat. Ale celkově pro nás tento víkend velmi dobré body,“ hodnotil bezprostředně po projetí cílem závod Dixon.
Sezona IndyCar pokračuje za dva týdny 24. března premiérovým závodem na Circuit of the Americas v Texasu.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 2:04:18,2588 | 50+2+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,8998 | 40 |
3. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 12,7442 | 35+1+1 |
4. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,5858 | 32+1 |
5. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 18,3616 | 30+1 |
6. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | + 31,1596 | 28 |
7. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 31,4401 | 26 |
8. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | + 40,4700 | 24 |
9. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | + 57,6029 | 22 |
10. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | + 59,1909 | 20 |
11. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 1:02,6866 | 19 |
12. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 1 kolo | 18 |
13. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | + 1 kolo | 17 |
14. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 1 kolo | 16 |
15. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 1 kolo | 15 |
16. | Max Chilton | Carlin | Chevrolet | + 1 kolo | 14 |
17. | Charlie Kimball | Carlin | Chevrolet | + 1 kolo | 13 |
18. | Ben Hanley | DragonSpeed | Chevrolet | + 1 kolo | 12 |
19. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 2 kola | 11 |
20. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsports | Honda | porucha | 10 |
21. | Ed Jones | Ed Carpenter Racing | Honda | havárie | 9 |
22. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | havárie | 8 |
23. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | porucha | 7 |
24. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing/Vasser-Sullivan | Honda | porucha | 6 |