Na IndyCar čeká perla ve Wisconsinu – Road America
REV Group Grand Prix – před závodem
Jedem z nejoblíbenějších okruhů čeká o víkendu na piloty IndyCar Series. K 10. závodu letošního ročníku zamíří na sever Spojených států na wisconsinský okruh Road America. Ten patří k těm nejtradičnějším v kalendáři IndyCar, byť v posledních letech se bez něj fanoušci museli obejít dlouhých 8 let po spojení IndyCar a Champ Cars.
Návrat v roce 2016 byl však úspěšný, což potvrdil promotér i v loňském roce, kdy po třech letech původní smlouvu, na rozdíl třeba od také tradičního oválu ve Phoenixu, prodloužil. A na okruhu přezdívaném americký národní park rychlosti se tak IndyCar ukáže i letos.
Okruh
Závodění u městečka Elkhart Lake ve Wisconsinu má velmi bohatou historii. První podnik se tu jel po válce na okruhu vytyčeném na veřejných cestách. Tomuto závodění byl ale záhy konec – po tragické nehodě ve Watkins Glen, kde se také na začátku 50. let závodilo na veřejných silnicích. Oba podniky se musely skončit, závodění se ale podařilo zachránit díky přesunu na k tomuto účelu postavený okruh.
Ten ve Wisconsinu pojmenovaný Road America má na svědomí cestář Cliff Tufte. Inspiroval se původní tratí, chytře ale využil terénu vytvořeného ledovcem. O nadčasovosti jeho práce svědčí nejlépe to, že okruh, na němž vozy pojedou v neděli, je prakticky identický s tím, který v 50. letech Tufte vytyčil. Přibyla jen jedna šikana před zatáčkou Kink, ta se ale využívá jen pro závody motorek.
Přestože trať stála u Elkhart Lake od poloviny 50. let, bylo jí už téměř 30 let, než na ní poprvé zavítala IndyCar, respektive její předchůdce CART. Ve Wisconsinu byla silná konkurence v podobě oválu v Milwaukee a série si teprve hledala cestu z oválů na silniční a městské okruhy.
Přesto si okruh fanoušci hned zamilovali. Některé jeho pasáže jsou opravdu ikonické, například cílová rovinka vedoucí do prudkého kopce, zakončena jedním z nejlepších míst k předjíždění, nebo ještě lepší místo na konci klesání do 5. zatáčky. Zatáčky 9 a 10 tvoří Carousel, následuje rychlá zatáčka Kink na pravou ruku a pasáž Kettle Bottoms, kde za plotem jsou z obou stran stromy, což evokuje třeba starý Hockenheimring. Na konci dlouhé rovinky je další ikonická zatáčka tohoto okruhu – Canada Corner.
Loňský závod
Josef Newgarden, který přijíždí do Wisconsinu coby lídr šampionátu a vítěz posledního závodu v Texasu, je zároveň i obhájcem vítězství. Vloni mu na trati dělal neoddělitelného parťáka Hunter-Reay, který celý závod absolvoval za ním v minimálním rozestupu. Předjet se mu jej ale nepodařilo ani na trati, ani při zastávkách v boxech.
Po startu z osmého místa se s tím třetím v cíli spokojil Dixon, pro něhož to znamenalo upevnění vedení v šampionátu. Jeho loňské rivaly v boji o titul – Powera a Rossiho – totiž na Road Americe zradila technika.
Závod byl odjet bez jediné žluté fáze a snad i proto se nevyplatilo taktizovat. Strategie čtyř pitstopů, kterou ale zkusilo jen několik jezdců, byla neúspěšnou. Vyplatilo se k mechanikům zajet je třikrát.
Na co se zaměřit
Road America je tratí známou tím, že zde nejeden jezdec získal první vítězství v IndyCar. Poprvé se z vítězství radovali Franchitti, Christian Fittipaldi, Paul Tracy nebo Jacques Villeneuve. Jeho strýc Jacques se na Road Americe radoval z jediné vítězství v IndyCar, stejně jako Mexičan Rebaque či další Kanaďan Tagliani. Dočkat bychom se tak mohli i zajímavého jména ve Victory Lane.
Velkým favoritem je obhájce vítězství Newgarden. Byl by to případně jeho čtvrtý letošní triumf a znamenal by upevnění náskoku v čele šampionátu.
Roger Penske má v ohni ještě další dvě želízka, která by mu ráda udělala radost – Pagenauda, kterému se zatím povedly „jen“ závody v Indianapolisu, což mu přesto stačí na třetí místo, a Powera, který je před dobrý vstup do sezony stále bez vítězství. Udělá někdo z nich Penskemu další radost? Majitel týmu se před závodem akorát dozvěděl, že od prezidenta Trumpa dostane nejvyšší americké státní vyznamenání!
Jezdecké duo vyměnil oproti Texasu tým Carlin. Místo Chiltona, který odmítl závodit na oválech, v minulém závodě startoval Daly. Z dvojice O´Ward – Kimball, která se střídá v druhém voze, se představil Kimball, teď to bude mladý Mexičan, jemuž výkony v IndyCar vynesly místo v juniorském programu Red Bullu.
Road America
Délka okruhu: 4,014 míle (6,5 km), 14 zatáček
Délka závodu: 55 kol/220 mil
První závod: 1982
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team KOOL Green) – 1:39,866 v roce 2000
Loňský vítěz: Josef Newgarden (Team Penske)
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 1:43.2026
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 22. 6.
18:05 – 18:50 – 1. trénink
22:00 – 22:45 – 2. trénink
Sobota 23. 6.
18:00 – 18:45 – 3. trénink
22:00 – 23:15 – Kvalifikace
Neděle 24. 6.
18:4 5 – Start závodu REV Group Grand Prix