Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Šampionát pokračuje na nejdelší trati v kalendáři

Šampionát pokračuje na nejdelší trati v kalendáři

REV Group Grand Prix – před závodem

Devátým závodem pokračuje tento víkend šampionát IndyCar. Vstupuje tak do své druhé poloviny. Ta první se vyznačovala neuvěřitelnou vyrovnaností. Však prvních sedm závodů vyhrálo sedm různých jezdců, čímž IndyCar vyrovnala rekord. Překonán však nebyl, v druhém detroitském závodě se jako první podruhé v sezoně radoval O´Ward, ten také převzal vedení v šampionátu, náskok na Paloua má ale jen jednobodový.

Pokud se podaří zvítězit ještě čtyřem dalším jezdcům, vyrovná IndyCar další rekord – největší počet vítězů v sezoně. Třikrát v historii se v jednom ročníku podařilo vyhrát hned jedenácti různým jezdcům.

Před sebou mají piloti klání na 6,5 km dlouhém okruhu Road America, jedná z nejpopulárnějších tratí v severní Americe. Historie závodění v Elkhart Lake ve Wisconsinu, kde trať leží, sahá do začátku 50. let, kdy byl vytyčený okruh na veřejných silnicích. Po tragédii ve Watkins Glen, kde se také závodilo na veřejných komunikacích a při podniku v roce 1952 zemřelo dítě, byly ale podobné podniky zakázány.

Inženýr dopravních staveb Cliff Tufte si uvědomoval ekonomické výhody, jaké závody přinášely regionu a tak v Eklhart Lake koupil pozemky a vytyčil na nich okruh. Využíval při tom terénu vytvarovaného ještě v době ledové. Trať byla otevřena v září 1955 a je považována za jednu z prvních ne-oválových tratí v USA.

Dlouhé roky byl okruh hlavně pravidelným dějištěm závodů sportovních vozů. V polovině 70. let přišla na Road Americu tehdy populární Formule 5000. V roce 1982 pak debutoval na této trati CART a s výjimkou sezony 2005 zde zůstal až do svého bankrotu v roce 2008.

IndyCar si do Wisconsinu našla cestu v roce 2016 a závod si okamžitě vydobyl zpět popularitu. Vloni jsme kvůli covidu viděl v Elkhart Lake dokonce dva závody během jednoho víkendu. Teď se série vrací k tradičnímu formátu.

Kvůli zraněním musely dva týmy přistoupit ke změnám v jezdecké sestavě. Po nehodě v 1. závodě v Detroitu ještě není fit Felix Rosenqvist, u McLarenu jej nahradí debutant v IndyCar Kevin Magnussen. Podobnou zkušenost měl v roce 1996 jeho otec Jan. U týmu Penske tehdy nahradil zraněného Paula Tracyho a debutoval v Ohiu. Oliver Askew, který v druhém závodě v Detroitu zaskakoval za Rosenqvista, pojede u týmu Eda Carpentera místo VeeKaye, který si zase při tréninku na kole zlomil klíční kost.

Tým Dale Coyne Racing půjde do závodu s tříčlennou sestavou. Nasadí nováčka Codyho Warea, Pilot NASCAR je synem Ricka Warea, který s Coynem nasazuje vůz, který bude pilotovat Romain Grosjean.

Road America

Délka okruhu: 4,014 míle (6,5 km), 14 zatáček
Délka závodu: 55 kol (220 mil)
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team Green) – 1:39.866 v roce 2000
Loňská pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 1:45.5191 a Pato O´Ward (Arrow McLaren SP) – 1:44.8971
Loňští vítězové závodů: Scott Dixon a Felix Rosenqvist (oba Chip Ganassi Racing)

Časový harmonogram (SELČ)

Pátek 18. 6.
23:00 – 23:45 – 1. trénink

Sobota 19. 6.
17:10 – 17:55 – 2. trénink
20:30 – 21:45 – Kvalifikace
23:30 – 24:00 – 3. trénink

Neděle 20. 6.
18:40 – Start závodu REV Group Grand Prix

 

Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar