Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Dvojitá dávka závodění a poprvé před fanoušky

Dvojitá dávka závodění a poprvé před fanoušky

REV Group Grand Prix – před závodem

Další závodní víkend čeká jezdce a týmy IndyCar Series. Od těch předchozích se ale bude výrazně lišit. Poprvé v letošní sezoně budou moci závod IndyCar sledovat fanoušci přímo na okruhu a rovněž premiérově uspořádá během jednoho víkendu IndyCar hned dva závody. Sezona 2020 pokračuje na okruhu Road America.

Tam piloty čekají velmi náročné dva dny. V sobotu je v plánu jediný trénink, následovat bude kvalifikace. Jde o formát využívaný při víkendech, kde série pořádá dva závody, tedy nikoliv o tradiční tříkolovou kvalifikaci. Tady se pole rozdělí do dvou skupin. Každá dostane 12 minut, z nich je ale garantováno jen pět minut „pod zelenou vlajkou“. IndyCar tudíž nebude kvalifikaci nastavovat, pokud piloti měli k dispozici alespoň pět minut na zajetí rychlého kola.

Pilot, který bude celkově nejrychlejší, obsadí první místo na roštu. Jezdci z jeho kvalifikační skupiny pak obsadí lichá místa na roštu. Tedy ten, kdo bude druhý v rychlejší skupině, odstartuje ze třetí příčky, majitel třetího nejlepšího času obsadí pátou a tak dále. Piloti z pomalejší kvalifikační skupiny pak obsadí sudá místa na roštu. V neděli je před závodem na programu pouze kvalifikace.

„Je úžasné mít zpátky fanoušky. Během závodního víkendu jejich přítomnost při různých příležitostech pocítíte. Bez nich to je jako přijet na testy,“ řekl vítěz obou letošních závodů Scott Dixon, který už má v čele šampionátu téměř třicetibodový náskok na Simona Pagenauda, který ale také zatím nechyběl na stupních vítězů.

Colton Herta se vloni radoval na Road Americe z pole position. Foto: IndyCar

Pro Dixona je přitom typické, že mívá spíše silnější závěr sezony než její úvod. Například první závod ročníku vyhrál jen dvakrát, v letech 2003 a 2008, v obou případech pak na konci roku slavil titul. Nikdy se mu zatím nepovedlo vyhrát první a druhý závod sezony. Nabízí se tak otázka, jestli jej ještě vůbec někdo dokáže letos zastavit a připravit o šestý titul v kariéře.

Právě na Road Americe chce svá dosavadní umístění vylepšit Pagenaud. Pro jeho sponzora Johna Menarda je totiž závod ve Wisconsinu tím domácím. I Francouz oceňuje, že na okruh mohou opět fanoušci, byť situace ještě není stejná jako před pandemií – uzavřen pro ně zůstává například padok.

„Fanoušci jsou pro piloty v IndyCar velmi důležití. Těším se na Road Ameriku a že poprvé otevřeme brány. Těším se na to, je to skvělé místo, kam lidé mohou vyrazit, kempovat tu a sledovat, jak závodíme na této nádherné trati. Jsem z toho nadšený. A je pro nás důležité, že je to domácí závod pro Menards,“ dodal loňský vítěz Indy500.

Pokud jde o sponzory, zajímavost si připravil tým Grahama Rahala. Na jeho voze se vystřídají dva různí sponzoři. V prvním závodě dostane Rahal bíločerný vůz propagující motorový olej Total Quartz, v druhém závodě pak modrý monopost Fifth Third Bank. S ním byl před týdnem druhý v Indianapolisu a kdyby mu nezmařil strategii výjezd zpomalovacího vozu, dost možná by se radoval z vítězství.

Návrat fanoušků do ochozů právě na Road Americe oznámila IndyCar ještě v červnu. V té době se epidemiologická situace v USA zlepšovala a to platilo i o Wisconsinu, kde Road America leží. Zatímco v té době přibývalo ve státě přibližně 200 – 300 případů nákazy za den, ve středu jich už bylo 754, ve čtvrtek dokonce 845. Na rozhodnutí fanoušky vpustit na okruh se ale zatím nic nezměnilo.

Nutno dodat, že Road America má pro udržování rozestupů mezi diváky přímo ideální podmínky. Okruh je dlouhý přes 6,5 kilometru. Diváci by neměli chybět ale ani následující víkend, kdy šampionát pokračuje naopak na nejkratší dráze, oválu v Iowě. Tam se opět pojedou dva závody, tentokrát netradičně v pátek a v sobotu večer místního času.

Road America

Délka okruhu: 4,048 míle (6,515 km), 14 zatáček
Délka závodu: 55 kol (222,64 mil)
První závod: 1982
Rekord okruhu: Dario Franchitti (Team KOOL Green) – 1:39.866 v roce 2000
Loňské pole position: Colton Herta (Harding Steinbrenner Racing) – 1:42.9920
Loňský vítěz závodu: Alexander Rossi (Andretti Autosport)

Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 11. 7.
17:00 – 18:15 – trénink
20:15 – 10:27 – kvalifikace (1. skupina)
20:33 – 20:35 – kvalifikace (2. skupina)
23:15 – start závodu

Neděle 12. 7.
16:00 – 16:12 – kvalifikace (1. skupina)
16:18 – 16:30 – kvalifikace (2. skupina)
18:42  - start závodu     

Zdroj: FORMULE.cz