Ani déšť a dlouhé zdržení Newgardena nezastavily
Iowa 300 – závod
Američan Newgarden si v Iowě připsal čtvrté letošní vítězství a výrazně navýšil náskok v čele šampionátu. Poté, co se dostal před stájového kolegu Powera, závodu dominoval. Kvůli dešti a následnému osychání trati byl závod o několik hodin odložen a následně po 55 kolech ještě na desítky minut přerušen, když znovu začalo pršet.
Závod v Iowě měl začít po 18. hodině místního času před západem slunce. Jenže nad okruhem se prohnala silná bouřka. Pořadatelé museli evakuovat fanoušky z tribun, nad nimiž se honily blesky. Jakmile přestalo pršet, musely se práce ujmout vysoušecí vozy. Trať se ale podařilo před 23. hodinou místního času (tedy před šestou ranní středoevropského) vysušit.
Pagenaud po startu z pole position neudržel vedení. Toho se ujal Power. Výborný start předvedl Sató, který využil toho, že se Newgarden na vnitřku zasekl za Pagenaudem, a vnější stopou se před oba dostal. Vynikající začátek, při němž získal několik pozic, si připsal také nováček Ferrucci. Z 12. místa se posunul až na šesté.
Místo závodních vozů byly v permanenci vysoušecí
Sató se ale ze stříbrné příčky dlouho neradoval. Ve 13. kole se před Japonce vrátil Pagenaud a záhy také Newgarden. To už ale v 16. kole musel na trať poprvé zpomalovací vůz. Karam dostal hodiny a do jeho vozu vrazil Rosenqvist. Oba to odnesli poškozenými předními křídly, v závodě ale mohli pokračovat.
Někteří jezdci, například Pigot, Hunter-Reay, Bourdais nebo Rahal, využili žluté fáze k prvnímu pit stopu. Po restartu se Newgarden, protáhl před Pagenauda na druhé místo. Dixon naopak vypadl z první desítky, když jej předjeli Carpenter a Herta.
Power si vypracoval zhruba dvouvteřinový náskok. O ten ale přišel, když dojel chvost pole a začal bojovat s o kolo pomalejšími jezdci. Toho využil Newgarden, aby se dostal do vedení. Jenže zhruba o 10 kol později, v 56. kole, byl závod zastaven červenými vlajkami. V 1. a 2. zatáčce hlásili traťoví maršálové déšť.
Po dlouhém zdržení způsobeném deštěm se fanoušci konečně dočkali
Ten byl naštěstí jen lehčí a po několika desítkách minut se vozy vrátily na dráhu. IndyCar protáhla žlutou fázi a umožnila jim pit stop. Newgarden udržel vedení. Tým pomohl Dixonovi, který se trápil s vozem a propadl se až na 16. místo, aby se vrátil o pět příček výše. Na čtvrté místo postoupil díky dobrému pit stopu Rossi.
Jenže ten se po restartu v 66. kole dlouho z umístění za piloty týmu Penske neradoval. Nejprve jej předjel Sató, dlouhý souboj s ním pak sváděl skvěle jedoucí Ferrucci. Oba se při tom probojovali před Satóa. Až ve 112. kole Rossi definitivně pozici před Ferruccim uhájil.
Nové pneumatiky pomohly zastavit propad polem Satóovi, který se na nich dostal až na druhou příčku. Za Newgardenem po pit stopech zaostával o 3,5 vteřiny. Brzy ale musel druhou příčku přepustit Powerovi. Newgarden předjížděl o kolo jednoho pilota za druhým a ve 182. kole zdolal i svého největšího rivala v boji o titul Rossiho, který kroužil na osmém místě.
Sató opět zamířil k mechanikům jako první, po návratu z boxů do něj ale vrazil s nedotáčivým vozem bojující Karam. Japonec musel auto odstavit v boxech. Po restartu přesně po dvou třetinách závodu se v čele opět sjela trojice pilotů týmu Penske, když se Pagenaud dostal před Pigota na třetí místo za Newgardena a Powera. Ferrucci znovu předvedl skvělý restart a získal několik pozic. Za Penskeho piloty bojovali o čtvrté místo Pigot a loňský vítěz Hinchcliffe.
Zhruba 55 kol před koncem se vedoucí vláček pilotů týmu Penske roztrhal. Power udělal chybu při nájezdu do boxů a skoro narazil do zdi, která boxovou uličku odděluje od trati. Dostal penalizaci stop and hold za špatný nájezd do boxů, byť v cíli nechápal, za přejetí které čáry byl potrestán.
Až do posledního úseku se závod vyvíjel pro Powera slibně
Ve stejnou chvíli, kdy si trest odpykával, havaroval na výjezdu z 2. zatáčky Carpenter, který se dostal za Hunter-Reaye a ztratil kontrolu nad vozem. Power se po odpykání trestu vrátil 15.
Mnout ruce si ale mohl Dixon, který byl v jednu chvíli o kolo zpět. Jenže byl posledním jezdcem, který ještě nebyl u mechaniků a díky tomu byl najednou třetí. Do boxů s ním zamířili i další piloti, kteří vsadili na to, že jim nové pneumatiky v závěru přinesou rozhodující výhodu. Newgarden, Pagenaud, Hinchcliffe a Pigot, kteří byli v čele, mezi nimi nebyli. S Dixonem zastavili také Rossi nebo Veach.
Čerstvé obutí se ukázalo jako velká výhoda. Dixon procházel po restartu polem jako nůž máslem. Devatenáct kol před koncem se dostal před Pagenauda, kterého při restartu předjel Hinchcliffe, na třetí místo. O tři kola později zdolal také Hinchcliffea a začal stíhat Newgardena. Mezi nimi byl ale oslavenec Bourdais, který jel svůj 200. závod v IndyCar, Dixonovi se jej nepodařilo předjet o kolo a Newgarden stabilizoval náskok na 2,5 vteřiny. Naopak zezadu se Dixonovi začal přibližovat Hinchcliffe, úřadujícího šampiona už ale předjet nedokázal.
Newgarden díky vítězství navýšil náskok v čele šampionátu před Rossim ze čtyř bodů na 29. Pagenaud, který závod dokončil na 4. místě, ztrácí 58 bodů.
Dixon, jenž byl v jednom okamžiku o kolo zpět na 16. pozici, si druhým místem nadělil pěkný dárek k pondělním narozeninám. Novozélanďan prožívá radostné období, v pátek s manželkou Emmou oznámili, že čekají třetího potomka. Na Newgardena ztrácí po Iowě 98 bodů,.Šampionát pokračuje však již následující víkend na trati, kde byl Dixon v minulosti mimořádně úspěšný, na okruhu Mid-Ohio Sports Car Course.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | 1:56:53,5753 | 300 | 50+2+1 |
2. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 2,8527 | 300 | 40+1 |
3. | James Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | + 3,3941 | 300 | 35 |
4. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 7,5630 | 300 | 32+1+1 |
5. | Spencer Pigot | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 10,9683 | 300 | 30 |
6. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 12,1308 | 300 | 28 |
7. | Zach Veach | Andretti Autosport | Honda | + 17,1267 | 300 | 26 |
8. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 299 | 24 |
9. | Sébastien Bourdais | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 299 | 22+1 |
10. | Tony Kanaan | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 1 kolo | 299 | 20 |
11. | Marcus Ericsson | Schmidt Peterson Motorsp. | Honda | - 1 kolo | 299 | 19 |
12. | Santino Ferrucci | Dale Coyne Racing | Honda | - 1 kolo | 299 | 18 |
13. | Conor Daly | Carlin | Chevrolet | - 1 kolo | 299 | 17 |
14. | Felix Rosenqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 299 | 16 |
15. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 299 | 15+1 |
16. | Matheus Leist | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 2 kola | 298 | 14 |
17. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | - 2 kola | 298 | 13 |
18. | Colton Herta | Harding Steinbrenner Racing | Honda | porucha | 276 | 12 |
19. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | havárie | 262 | 11 |
20. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | havárie | 216 | 10 |
21. | Marco Andretti | Andretti Herta Autosport | Honda | ovládání | 205 | 9 |
22. | Sage Karam | Carlin | Chevrolet | havárie | 193 | 8 |