Dominantní Newgarden boural, vítězí O´Ward
HyVee Salute to Farmers 300 - závod
Dlouhou dobu to vypadalo, že Josef Newgarden naváže na svůj sobotní výkon a nenajde přemožitele, v poslední třetině závodu jej ale zřejmě zradila technika. Newgarden z ničeho nic ztratil kontrolu nad vozem a skončil ve zdi. Příčinu nehody tým analyzuje, ale z televizních záběrů to vypadalo, že selhalo něco na zavěšení pravého zadního kola. Z vítězství se tak radoval O´Ward, který se před Newgardenovou nehodou dostal v boxech před Powera. Vedení v šampionátu udržel Ericsson.
První část závodu patřila Powerovi. Ten při startu udržel za zády Newgardena, O´Ward se posunul ze sedmé příčky na třetí. Ze zadních příček se musel polem prokousávat Herta. Ten si sice vyjel místo ve druhé řadě, tým v jeho voze ale musel vyměnit motor. Stejně tak až z 18. místa na startu vyrážel do závodu Scott Dixon.
Poprvé zamířili Power a Newgarden k mechanikům v 65. kole. Výjezd z boxů přinesl velmi těsný souboj, kde málem došlo i na kolizi. Power ale vedení udržel. O´Ward na ně ztrácel pět vteřin. Na čtvrté příčce se vyloupl Johnson, následovali Ericsson, McLaughlin, Dixon, Rosenqvist, Herta a VeeKay.
Oba piloti týmu Penske postupovali společně skupinou jezdců, kterým nadělovali celé kolo. Při tom se ale podařilo Newgardenovi svého stájového kolegu překonat. Power se totiž v 83. kole vyvezl na vnějšek trati při pokusu o předjetí Grosjeana, ztratil a rychle se před něj dostal Newgarden.
Ten dále postupoval polem pomalejších jezdců jako nůž máslem a okolo 100. kola už nadělil celé jedno kolo i sedmému Dixonovi. Power za lídrem závodu zaostával stabilně o vteřinu, O´Ward o pět. Následovali Ericsson s patnáctivteřinovou ztrátou, další čtyři ztrácel Johnson a McLaughlin už měl Newgardena ve zpětných zrcátkách.
Nakonec se Newgardenovi podařilo o kolo předjet i McLaughlina a Johnsona, ale ve 120. kole jej o výhodu připravil Kirkwood. A bylo to právě ve chvíli, kdy jej Newgarden předjížděl o další kolo, mladý pilot ztratil kontrolu nad vozem, vrazil do vnější zdi a monopost se odrazil zpět na dráhu, až nakonec skončil opřený o vnitřní ochrannou zeď. Kirkwoodovi se nic nestalo.
Dramatické chvíle při tom zažil i Herta, který už mířil do boxů, když se ale na jejich vjezdu objevilo červené světlo a tým jej na poslední chvíli odvolal, aby zůstal ještě na dráze. Newgarden, Power, O´Ward a Ericsson si odbyli pit stop. Na pořadí se nic nezměnilo.
Následovali jezdci, kteří se díky tomu vrátili do stejného kola, v jakém byl lídr závodu Newgarden. McLaughlin se díky dobré práci mechaniků posunul na pátou příčku, za ním byli Johnson, Dixon, Rosenqvist, Herta a Grosjean. Zatímco před žlutou fází byly ve stejném kole jako lídr závodu jen další tři piloti, teď jich bylo i s Newgardenem 16.
Restart přišel ve 133. kole, O´Ward se pokusil zaútočit na Powera, Australan se ale před ním udržel. Dramatické chvíle prožil v 182. kole Newgarden, který se při pokusu předjet o kolo Malukase dostal do špinavé stopy a málem skončil ve zdi. Power se na něj dotáhl, předjet jej ale nedokázal. Newgarden také hlásil do boxů, že cítí nějaké vibrace, tým ale neviděl na telemetrii nic podezřelého.
Jeden z klíčových okamžiků přišel v 195. kole. Newgarden a Power zamířili opět společně do boxů. Newgarden se bez problémů před Powerem udržel, navíc mezi nimi byly dva mclareny. Zatímco ten Rosenqvistův se tam ocitl tak, že jej hned po vyjetí z boxů Newgarden předjel o kolo, ten O´Wardův byl dalším v pořadí a díky dřívějšímu pit stopu, dobré práci mechaniků a hlavně skvělému kolu po vyjetí z pit lane, se dostal před Powera.
I když se oba mclareny záhy prohodily, O´Ward neměl na Newgardena žádný recept. Jenže v 235. kole náhle skončil dvojnásobný šampion ve zdi. Kdyby se už do konce závodu pořadí neměnilo a on jej vyhrál, odjížděl by z Iowy jako nový lídr šampionátu a s náskokem 10 bodů na Ericssona. Teď byl záhy průběžně o více než 30 bodů za Švédem.
Restart přišel ve 250. kole. O´Ward vedl před Powerem, v boxech se na třetí příčku před McLaughlina dostal Dixon, následovali Ericsson, Johnson a Rosenqvist. Při restartu McLaughlin zdolal svého jmenovce a krajana Dixona. Pěkný souboj, který se nakonec táhl celým posledním stintem, spolu svedli Ericsson a Johnson a úspěšněji z toho vyšla legenda NASCAR. Pro Johnsona je to tak nejlepší umístění v kariéře v IndyCar.
Power už v závěru neměl žádný recept na O´Warda, který mu postupně ujížděl. Navíc pro Australana i druhé místo znamená výrazné odmazání z Ericssonova náskoku v čele šampionátu. Rozdíl je nyní jen osm bodů. Newgarden nakonec ztrácí 34 bodů, stejně jako Dixon. O´Ward je hned za nimi a na Ericssona ztrácí jen o dva body více. Obhájce titulu Palou neměl v neděli moc dobrý den, dojel až na 13. místě a na svého stájového kolegu Ericssona má manko 44 bodů.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 300 | 50+1 | |
2. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 4,2476 | 300 | 40+2 |
3. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 9,4464 | 300 | 35 |
4. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 11,1499 | 300 | 32 |
5. | Jimmie Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 12,3251 | 300 | 30 |
6. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 14,2340 | 300 | 28 |
7. | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren SP | Chevrolet | + 17,6887 | 300 | 26 |
8. | David Malukas | Dale Coyne Racing | Honda | + 18,3725 | 300 | 24 |
9. | Romain Grosjean | Andretti Autosport | Honda | + 19,5576 | 300 | 22 |
10. | Takuma Sató | Dale Coyne Racing | Honda | + 20,7325 | 300 | 20+1 |
11. | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 21,4930 | 300 | 19 |
12. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | - 1 kolo | 299 | 18 |
13. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 299 | 17 |
14. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 1 kolo | 299 | 16 |
15. | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | Honda | - 2 kola | 298 | 15 |
16. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 2 kola | 298 | 14 |
17. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 3 kola | 297 | 13 |
18. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | - 4 kola | 296 | 12 |
19. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | - 4 kola | 296 | 11 |
20. | Jack Harvey | Rahal Letterman Lanigan | Honda | - 4 kola | 296 | 10 |
21. | Helio Castroneves | Meyer Shank Racing | Honda | - 5 kol | 295 | 9 |
22. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 6 kol | 294 | 8 |
23. | Simon Pagenaud | Meyer Shank Racing | Honda | - 19 kol | 281 | 7 |
24. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | Havárie | 235 | 6+3 |
25. | Kyle Kirkwood | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | Havárie | 117 | 5 |
26. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Porucha | 112 | 5 |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Penske Entertainment