Jak moc McLarenu pomohl Rob Marshall?
Stella Wokingu vrátil šéfdesignéra.
Po vítězné šňůře vozů Adriana Neweyho získal loni Pohár konstruktérů tým McLaren. Za celým vozem samozřejmě nestojí jeden člověk, ale komu připsat otcovství vozu MCL38 tak, jak se otcovství vozů Red Bullu připisovalo Neweymu? Tím mužem je Rob Marshall, který se k McLarenu připojil na začátku roku 2024 zrovna z Red Bullu. Tehdy už se vůz stavěl, ovšem Marshall mohl mít velkou zásluhu na vylepšeních, která ho v průběhu sezóny dostala před Red Bull i Ferrari a na jeho finální podobě na konci sezony. U Red Bullu působil na velmi seniorské pozici vyššího technického ředitele, v McLarenu po pár rošádách a pár odchodech obsadil pozici klasického šéfdesignéra, kterého McLaren dlouho neměl.
„Rob k nám přišel s mořem zkušeností, překupující vědomostmi o technické stránce a všeho týkajícího se technického týmu. Očekávali jsme hodně, přesto jsme dostali ještě víc,“ nechal se slyšet šéf týmu McLaren, Andrea Stella. „O procesu designování vozu, hlavně z pohledu uspořádání, ví první poslední. Je to klíčové pro náš vůz sezony 2025 a bude to klíčové pro sezonu 2026. Žasnu, když sedím vedle něj a vidím ho pracovat.
Najmout Roba byl fantastický nápad. Dělá veškerou práci na uspořádání částí vozů sezon 2025 i 2026. Dosud jsme nikoho takového neměli a moc nám chyběl. Kromě toho má Rob také skvělé lidské kvality. Je to mimořádně pozitivní osobnost, takže s ním všichni rádi pracují. Má neskutečně mnoho energie.
Často ho vídám v garáži a často leží na zemi pod vozem. Ví toho opravdu ohromně mnoho, přitom ho nejednou potkám se špínou na rukou a někdy i na hlavě, protože se zrovna v něčem vrtal. Někdo takový nám chyběl a jsem rád, že jsme tuto pozici znovu obsadili.“
Rob Marshall po levici Zaka Browna. Na fotografii je také David Sanchez, který uvolnil místo a nyní je technickým ředitelem Alpinu. Foto: McLaren
A ze slov Neila Houldeyho vyplývá, že Stella, s jeho technickým vzdělaním a zkušenostmi, působí jako koordinátor šéfdesignera a tří technických ředitelů, kterými jsou Peter Prodromou (technický ředitel aerodynamiky), Neil Houldey (technický ředitel inženýrství) a Mark Temple (technický ředitel výkonnosti).
„Pete už byl s námi, když Rob přišel a Mark je z našeho oddělení dynamiky vozu, my dva jsme u McLarenu léta,“ řekl Houldey. „S Petem nám to už dobře fungovalo a když přišel Rob, ukázalo se, že má týmovou povahu a chce to nejlepší pro tým i pro všechny jeho členy. Jeho příchod měl velmi pozitivní dopad na tým. Zjistili jsme, celý technický tým, jak dovedeme spolupracovat. Různé osobnosti, různé specializace, vše se sladilo dohromady. Andrea je lídr, my se setkáváme na poradách a každý z nás se může mnohem více soustředit na svoji oblast. Andrea si zaslouží uznání za to, že si uvědomil, že se naše struktura dá takto vylepšit.“
McLaren neměl šéfdesignéra od přelomu tisíciletí, kdy tuto funkci zastával Neil Oatley.
Zdroj: McLaren, Motorsport, úvodní foto: McLaren