Seznamte se, Mercedes W14
Návrat k černé z praktických důvodů.
Mercedes v Silverstonu odhalil svůj letošní monopost W14 a všechny překvapilo, že to není nový stříbrný šíp. Německá automobilka už měla černé monoposty v letech 2020 a 2021. Tehdy byla oficiálním důvodem podpora boje proti rasismu, což se stalo silným tématem díky Black Lives Matter. Loni se Mercedes vrátil ke stříbrné barvě, ale bylo to pouze na jeden rok.
Důvod, proč je vůz černý, je ale vlastně v souladu s tradicí Stříbrných šípů. Stříbrná se stala barvou Mercedesu díky proslulé VC Německa na Nürburgringu v roce 1934, kdy se vůz W25 dostal pod maximální povolenou hmotnost pouze díky seškrábání barvy, pod kterou zůstal stříbřitý kov. A letos se Mercedes také vzdal barvy kvůli hmotnosti, byť tentokrát proto, aby se snadněji dostal na minimální povolenou hmotnost. Doba se značně změnila a monoposty F1 dnes pod svým lakováním ukrývají černá uhlíková vlákna. Šéf týmu, Toto Wolff, přiznal, že loňský vůz měl nadváhu. Ukázaný vůz měl černé lakování pouze na vrchní straně nosu a na krytu motoru, jinde je vidět karbon.
Důležitější než barvy, jsou tvary vozu. Je vidět, že Mercedes se nevzdal konceptu, s kterým loni neúspěšně vstoupil do nové éry vozů F1 s přísavným efektem. Zatímco většina pole přebírá koncept Red Bullu případně Ferrari, Mercedes nadále kráčí vlastní cestou. Oproti W13 má nový vůz značně upravené zavěšení předních i zadních kol i tvar karoserie ve snaze lépe směřovat proudění vzduchu kolem vozu a snížit tím aerodynamický odpor. Pokud by byly všechny vozy na startovním roštu nalakovány stejně, Mercedes byste opět hravě rozeznali díky snaze designérů minimalizovat bočnice.
„Hodně práce bylo odvedeno na detailech, které teď nemůžete vidět,“ prozradil technický ředitel, Mike Elliott. „Spousta úsilí byla investována na spodní straně podlahy. Přední i zadní zavěšení byly kompletně změněné, popasovali jsme se s hmotností a jedním z našich cílů bylo i zlepšení ovladatelnosti vozu. Karoserie je napohled jiná, ale DNA zůstalo.“
Šéf Mercedesu, Toto Wolff, řekl, že tým má v plánu bočnice upravit, ale stihne to až po zahájení sezony. Mluvil o menší změně, ale musíme počítat s tím, že nechce své karty odhalit protihráčům, takže Mercedes může mít ve skutečnosti naplánovanou i velkou nebo žádnou změnu.
Mercedes pokračuje s nezměněnou jezdeckou dvojicí. Nový je pouze testovací jezdec Mick Schumacher. Sedminásobný mistr světa, Lewis Hamilton, má podepsanou smlouvu už jen na letošní sezonu, ale jako jezdec tak tým ujišťují fanoušky, že 38letý závodník v průběhu roku podepíše novou. Zatím prý měli jen první diskusi a dohodli se, že se dohodnou. Hamilton se také nechal slyšet, že ho nikdo a nic neodradí od mluvení o důležitých tématech a problémech, což je reakce na zákaz politických prohlášení, kterým FIA překvapila v době zimních dovolených.
Mladý George Russell nazval zákaz hloupým a totálně nepotřebným. Oba jezdci samozřejmě doufají, že W14 bude vozem, ve kterém zabojují o mistrovský titul. Russella by zařadil do exkluzivního klubu mistrů světa, kterými jsou z aktivních jezdců pouze Hamilton, Max Verstappen a Fernando Alonso. Pro Hamiltona by to byl osmý titul a byl by pasován na nejúspěšnějšího jezdce celé historie F1. Se sedmi tituly se o vrchol tabulky dělí s Michaelem Schumacherem.
Mercedes F1 W14. Foto: Mercedes
Zdroj: Mercedes, Motorsport, úvodní foto: Mercedes