Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Leclerc to poslal do zdi, přesto odstartuje první i do sprintu

Leclerc to poslal do zdi, přesto odstartuje první i do sprintu

Velká cena Ázerbájdžánu - sprintový rozstřel

Vláda Ferrari v Ázerbájdžánu pokračuje. Leclerc se totiž dokázal kvalifikovat jako první i do sprintu, ačkoli při závěrečném pokusu boural. Z jezdců Red Bullu byl tentokrát rychlejší Pérez a skončil druhý, zatímco Verstappen se musel spokojit se třetí příčkou. Sargeant ukončil své vystoupení havárií.

Sobota začala v Baku pěkně zostra. Hned ve 12:30 hodin místního času byl totiž na programu vůbec první sprintový rozstřel v historii. Šlo v podstatě o kvalifikaci, která rozhodla o postavení jezdců na startovním roštu sprintového závodu. Ten byl naplánován rovněž na sobotu, a to od 17:30 hodin.

Sprintový rozstřel se sice svým formátem podobá tradiční kvalifikaci, v něčem je ale jiný. Jezdci totiž mají v každé části k dispozici méně času. Zatímco ta první trvá pouze 12 minut, druhá 10 a rozhodující třetí 8. Piloti jsou rovněž svázáni pravidly. Pro každou část totiž musí nasadit předepsanou směs pneumatik. Zatímco v první a ve druhé části je povinná nová sada střední směsi, v té závěrečné je nutné nasadit novou měkkou směs.

Už před začátkem sprintového rozstřelu bylo jasné, že ve třetím segmentu si nezajezdí Norris ani Cunoda. Této dvojici se sice při páteční kvalifikaci podařilo postoupit až do třetí části kvalifikace, do ní se ale dostali za použití více sad pneumatik a v případě postupu do třetí části sprintového rozstřelu by neměli k dispozici novou měkkou směs.

I v sobotu panovalo v Ázerbájdžánu slunečné počasí. Zatímco vzduch měl 24 stupňů, teplota asfaltu činila 48 stupňů.

Zatímco při předchozích víkendech byl ve všech jízdách jasným favoritem Red Bull, v Baku je situace trochu jiná. V pátek totiž dokázalo Red Bullu konkurovat Ferrari a Leclerc dokonce vybojoval pole position pro nedělní velkou cenu.

Jelikož týmy nemohly během jednotlivých částí přezouvat, očekávalo se, že sprintový rozstřel bude v podstatě návratem jednokolové kvalifikace. Pneumatiky jsou totiž na svém výkonnostním vrcholu při prvních pokusech a předpokládalo se, že při druhém kole už bude těžké se zlepšit. O to větší tlak byl na piloty vyvíjen. Pokud by totiž v prvním pokusu chybovali nebo dokonce probrzdili, mohli mít ve zbytku kvalifikace velké problémy.

Času nebylo nazbyt a tak se piloti hned po startu první části nahrnuli na dráhu. Netrvalo dlouho a viděli jsme první potíže. Ve třetí zatáčce totiž vycestoval z dráhy Piastri. Zde dlouho vlála žlutá vlajka a to znamenalo, že piloti museli na tomto místě zpomalit.

Nedlouho po Piastrim se dostal ve třetí zatáčce do potíží i De Vries. Nizozemec ale tentokrát zvládl situaci lépe než v páteční kvalifikaci, kdy boural. Nyní zvládl svůj vůz poslat do únikové zóny.

Piloti se rozhodli vsadit na několik pokusů. Řada z nich se byla schopna zlepšovat i při pozdějších než prvních pokusech. Tři minuty před koncem už měli na kontě všichni reprezentativní čas a v nepostupových vodách se nacházeli norris, Bottas, Cunoda, Gasly a De Vries.

U Gaslyho už se navíc zdálo, že s jistotou nepostoupí. Pilot Alpine se totiž nacházel v boxech a jelikož do konce zbývaly dvě minuty, bylo nepravděpodobné, že vyjede znovu. Nebylo jasné, proč se Francouz odebral k mechanikům. Jeho mizérie každopádně pokračovala. Zatímco páteční trénink pro něj skončil předčasně po potížích s hydraulikou, v kvalifikaci havaroval.

Trápení Pierra Gaslyho v Baku nekončí. Foto: Alpine F1 Team



Úzké uličky a málo času. To byla kombinace, která přímo sváděla k chybě nebo dokonce k nehodě. A v závěru první části skutečně přišla. Na výjezdu z 15. zatáčky totiž rozbil své auto Sargeant. Jelikož zbývalo do konce 25 sekund, znamenaly červené vlajky předčasný konec kvalifikace.

Norris se nakonec zvládl zachránit. Místo něj do druhé části nepostoupil šestnáctý Čou. Vyřazeni byli také sedmnáctý Bottas, osmnáctý Cunoda, devatenáctý Gasly a dvacátý De Vries.

Sargeanta mohla nehoda mrzet o to více kvůli tomu, že zvládl postoupit do druhé části. Zajel totiž jedenáctý čas.

Pro druhou část nazuli všichni piloti novou střední směs. Hned poté, co se na konci boxové uličky rozsvítilo zelené světlo, se všichni  s výjimkou Sargeanta nahrnuli na dráhu a boj o postup do nejlepší desítky začal.

Piloti Ferrari se rozhodli vyčkat, až jim jejich soupeři poodjedou, aby měli na trati prostor. Leclerc se Sainzem tak vyrazili ze svých garáží jako poslední.

I ve druhé části vlály žluté vlajky ještě předtím, než piloti dokončili své první pokusy. V zatáčce číslo sedm se dostal do potíží Hülkenberg. Pilot Haasu nedobrzdil a skončil v malé únikové zóně. Nechybělo mnoho a přední částí narazil do bariéry.

Po pěti minutách už měli na kontě kolo všichni. Spolu se Sargeantem byli v nepostupových vodách jedenáctý Norris, dvanáctý Albon, třináctý Piastri a čtrnáctý Hülkenberg. Nejrychlejší byl Verstappen před Leclercem a Pérezem.

Norris, Albon a Piastri dokázali v dalších minutách zrychlit a na okamžik se posunuli do nejlepší desítky. Pořadí se ale dále přesýpalo. Potíže musel řešit Sainz, který nedobrzdil do 15. zatáčky. Na rozdíl od Sargeanta ale zvládl strhnout svůj vůz do únikové zóny a po rozjedu mohl znovu pokračovat.

Nepostupem nakonec skončila druhá část kvalifikace pro jedenáctého Piastriho, dvanáctého Hülkenberga, třináctého Ocona a čtrnáctého Magnussena. Chybějící Sargeant zůstal logicky na 15. místě.

Logan Sargeant dost možná zahodil slibnou startovní pozici pro sprint. Foto: Williams Racing



Zatímco z prvního místa postoupil Verstappen, druhý skončil Leclerc a třetí Sainz. Čtvrtou pozici obsadil Pérez, pátou Alonso, šestou Hamilton, sedmou Russell, osmou Stroll, devátou Albon a desátou Norris.

Ještě předtím, než třetí část začala, bylo jasné, kdo v ní skončí poslední. Norris totiž nemohl nastoupit, neboť po risku v páteční kvalifikaci neměl k dispozici čerstvou měkkou sadu.

V závěru druhé části kvalifikace jsme mohli vidět spolupráci mezi piloty Aston Martinu. Alonso jel před Strollem a na dlouhé cílové rovince mu poskytl větrný pytel. Kanaďan tak mohl vděčit za postup i svému parťákovi.

Hned v úvodu závěrečné osmiminutovky byli v akci všichni s výjimkou Norrise. Jako první vyrazili piloti Red Bullu. Ti čekali na konci boxové uličky téměř hned po skončení druhé části.

Po prvních pokusech to opět vypadalo slibně u Ferrari. Leclerc totiž zajel čas 1:41,697. Druhý byl Pérez se ztrátou 179 tisícin. Třetí Verstappen ztrácel 443 tisícin. Následovali Sainz, Hamilton, Russell, Albon. Piloti Aston Martinu Stroll a Alonso nezažili vydařené první pokusy a figurovali až na osmém, respektive devátém místě. Stroll ale ztrácel na Leclerca dvě sekundy a Alonso dokonce tři a půl, takže se nezdálo, že šlo o reprezentativní kola.

Po prvních pokusech piloti pomalu obkroužili další okruh, aby si připravili pneumatiky pro závěrečné pokusy.

Verstappen nebyl při prvním pokusu spokojen s chováním svého vozu: "V prostředním sektoru mi pořád ustřeloval zadek," stěžoval si.

Max Verstappen musel skousnout třetí příčku. Foto: Red Bull Racing



Leclerc to při druhém pokusu se svou snahou přehnal. V páté zatáčce mu ustřelil zadek a přední částí narazil do bariéry. Monačan si rozbil přední přítlačné křídlo. Měl ale štěstí. Pérez ani Verstappen ho totiž nezvládli překonat a získal tak pole position i pro sprint. Sainz musel kvůli žlutým vlajkám po Leclercově incidentu zpomalit a čtvrté místo mu sebral Russell. Piloti Aston Martinu sice zrychlili, i přesto ale obsadili až osmé, respektive deváté místo. Nestačili tím pádem na sedmého Albona.

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:42,820 1:42,500 1:41,697 14
2. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:43,858 1:42,925 1:41,844 15
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:43,288 1:42,417 1:41,987 13
4. George Russell Mercedes Mercedes 1:43,763 1:43,112 1:42,252 18
5. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:43,622 1:42,909 1:42,287 15
6. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:43,561 1:43,061 1:42,502 17
7. Alexander Albon Williams Mercedes 1:43,987 1:43,376 1:42,846 17
8. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes 1:43,789 1:42,976 1:43,010 16
9. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:43,879 1:43,375 1:43,064 17
10. Lando Norris McLaren Mercedes 1:43,938 1:43,395   12
11. Oscar Piastri McLaren Mercedes 1:44,179 1:43,427   12
12. Nico Hülkenberg Haas Ferrari 1:44,843 1:43,806   12
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1:44,433 1:44,088   11
14. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:44,101 1:44,332   11
15. Logan Sargeant Williams Mercedes 1:44,042     6
16. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:45,177     6
17. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:45,352     6
18. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:45,436     6
19. Pierre Gasly Alpine Renault 1:46,951     3
20. Nyck de Vries AlphaTauri Red Bull 1:48,180     6


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Scuderia Ferrari