Exhibici v Kalifornii vyhrál Palou
$1 Million Challenge – závod
Loňský šampion IndyCar Álex Palou odjíždí z kalifornského okruhu The Thermal Club coby vítěz exhibičního závodu IndyCar Series bohatší o půl milionu dolarů. Čerstvý otec v cíli žertoval, že peníze použije na spoustu plínek. O 350 tisíc bohatší je ví cíli druhý Scott McLaughlin. Třetí příčku a čtvrt milionu dolarů bere Felix Rosenqvist.
O to, kdo se utká o bohaté finanční prémie, rozhodly dvě rozjížďky na 10 kol nebo 20 minut. V případě té první to byl právě časový limit, protože nehoda v 1. zatáčce si vyžádala vyvěšení žlutých vlajek. Kola odjetá pod ní se do celkového počtu nepočítala.
Žlutou způsobila hromadná nehoda, kterou odstartoval Scott Dixon postrčením Romaina Grosjeana na startovní čáře. Expilota Formule 1 poslal do hodin, při kterých jako bowlingová koule sestřelil Vee Kaye a přinutil Powera vyjet daleko mimo ideální stopu.
Dixon za to obdržel penalizaci průjezd boxy. Power se snažil, seč mu síly stačily, ale aby se dostal do postupové šestky, tak na to neměl dost času. Naopak na šestou příčku se vyšvihl Colton Herta. Za ním skončil debutant Nolan Siegel.
Pro vítězství si neohrožen dojel Rosenqvist, těsně za ním pak byl McLaughlin. Postoupili i jeho stájový kolega Newgarden, Lundgaard, překvapivě také Canapino a již zmíněný Herta. Kromě Siegela zůstali pod čarou Ferrucci, Power, Kirkwood, Robb, Dixon, VeeKay a Grosjean.
Ve druhé rozjížďce se největší bitva strhla o šesté místo zajišťující postup do finále. To dlouho držel nováček Blomqvist, nakonec jej ale překonaly mclareny Rossiho a O´Warda. Mexičan pak ale nenašel recept na stájového kolegu a skončil na prvním nepostupovém místě. Společně s ním ve finále nebyli ani Blomqvist, Ilott, Rasmussen, Simpson, Ericsson a Braun.
Naopak Palou si nikým neohrožen dojel pro vítězství v rozjížďce a vzhledem k tomu, že v sobotní kvalifikaci byl nejrychlejším pilotem, tak i pro pole position. Přes pět vteřin za ním skončil jeho stájový kolega Armstrong. Postup si zajistili také Rahal, Lundqvist, Fittipaldi a Rossi.
Ve finále se tak týmy Ganassi a Rahal mohly těšit na trojnásobné zastoupení. Tým Penske přišel v rozjížďkách o jeden vůz a pokračoval ve dvou. Zbylá místa obsadili po jednom zástupci McLarenu, Andrettiho stáje a týmu Juncos Hollinger Racing a Meyer Shank Racing.
Palou po startu z prvního místa bez problémů udržel vedení. Skvěle ze 4. příčky odstartoval McLaughlin a posunul se na 2. místo. Z poslední 12. příčky startující Herta dostal naordinovánu netradiční strategii, kdy mu tým řekl, aby maximálně zpomalil a šetřil pneumatiky s tím, že se jen nesmí propadnout natolik, aby jej Palou předjel o kolo.
V „poločase“ po 10. kole totiž měly přijít zastávky v boxech, kde týmy dotankovaly vozy, ale nesměly měnit pneumatiky. Tím se ale veškerá ztráta, kterou nakonec Palou nabral, zcela smazala. Na podobnou strategii záhy přešli Canapino nebo Rossi.
Naděje na dobrý výsledek se pomalu rozplývala pro tým Rahal Letterman Lanigan Racing. Graham Rahal hlásil do boxů, že se mu zasekává plynový pedál. Aby toho nebylo málo, stáj zjistila, že nedotankovala dost paliva do vozu Pietra Fittipaldiho a ten tak musel razantně zpomalit, aby šetřil pohonné hmoty.
Nakonec Rahal do poločasu nevydržel a kolo před ním odstavil svůj vůz v boxech. Fittipaldi se do poločasové přestávky na dráze udržel, ale IndyCar jej diskvalifikovala za nedodržení pravidla, kolik má paliva mít v nádrži. I on tak už v boxech zůstal.
To vše hrálo do karet Hertovi, kterému tak odpadli dva soupeři, jenž by jinak musel předjíždět. Tým odhadoval, že bude na kolo díky pošetřeným pneumatikám o dvě vteřiny rychlejší, ale stál před ním velmi těžký úkol – přetavit tu výhodu ve schopnost předjíždět soupeře.
To se mu povedlo jen částečně a nakonec se dostal ze 12. místa, ze kterého do závodu startoval, na 4. pozici. Palou si nikým neatakován dojel pro premiérové letošní vítězství a tučnou finanční prémii. Druhý v cíli skončil McLaughlin a na stupně vítězů se dostal také Rosenqvist.
Výsledky finálového závodu:
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol |
---|---|---|---|---|---|
1. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | 00:39:30,2292 | 20 |
2. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | + 5,7929 | 20 |
3. | Felix Rosenqvist | Meyer Shank Racing | Honda | + 9,7587 | 20 |
4. | Colton Herta | Andretti Global | Honda | + 13,1126 | 20 |
5. | Marcus Armstrong | Chip Ganassi Racing | Honda | + 15,0938 | 20 |
6. | Linus Lundqvist | Chip Ganassi Racing | Honda | + 16,1064 | 20 |
7. | Alexander Rossi | Arrow McLaren | Chevrolet | + 16,5393 | 20 |
8. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 17,6675 | 20 |
9. | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 19,7073 | 20 |
10. | Agustín Canapino | Juncos Hollinger Racing | Chevrolet | + 20,4100 | 20 |
11. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Porucha | 9 |
12. | Pietro Fittipaldi | Rahal Letterman Lanigan | Honda | Diskvalifikován | 0 |
Zdroj: Původní článek redakce, úvodní foto: Penske Entertainment