Verstappen udělal s Hamiltonem krátký proces
VC Maďarska – závod
Drama se nekonalo. Verstappen sebral Hamiltonovi první místo už v úvodní zatáčce a poté již neměl konkurenci. Spolu s ním vystoupali na stupně vítězů i Norris s Pérezem. Hamilton se ve zbytku závodu spíše trápil a nakonec se musel spokojit se čtvrtým místem. Zklamaný mohl být i Piastri. Australan totiž zpočátku sahal po prvním pódiovém umístění, nakonec ale o něj i tentokrát přišel a obsadil páté místo. První start Ricciarda po návratu skončil 13. místem. Australan opět dokázal porazit svého kolegu Cunodu.
Po hlavních závodech F3 a F2 přišel na řadu zlatý hřeb víkendu. V 15:00 hodin místního času odstartoval na Hungaroringu letošní ročník Velké ceny Maďarska. Stejně jako v sobotu i v neděli panovalo v Maďarsku slunečné letní počasí.
Odpůrci dominance Red Bullu mohli do závodu vstupovat s nadějí, že by tentokrát mohla být ukončena. Pole position totiž v sobotní kvalifikaci vybojoval Hamilton, který porazil o pouhé tři tisíciny Verstappena. Druhou řadu kompletně zabral McLaren v pořadí Norris a Piastri. Za nimi následovali Čou, Leclerc, Bottas, Alonso, Pérez, Hülkenberg, Sainz, Ocon, Ricciardo, Stroll, Gasly, Albon, Cunoda, Russell, Magnussen a Sargeant.
Řada fanoušků byla rovněž zvědavá na to, jak si povede Ricciardo. Australan totiž na Hungaroringu absolvoval svůj první závod v barvách AlphaTauri, kde nahradil De Vriese. V kvalifikaci obstál, když hned na první pokus porazil Cunodu.
Bylo otázkou, po jakých strategiích jednotlivé stáje sáhnou. U Pirelli byli připraveni na všechno. Italský výrobce připouštěl jednozastávkovou, ale také dvouzastávkovou a dokonce třízastávkovou strategii.
Většina pilotů zvolila pro start střední sadu pneumatik. Pérez s Russellem ale vsadili na tvrdou směs, což značilo, že plánují úvodní úsek protáhnout. Sainze, Strolla, Gaslyho a Cunodu jsme naopak očekávali u mechaniků mezi prvními. Tato čtveřice totiž začala na měkké směsi pneumatik.
Verstappen se ihned po startu pokoušel dostat dopředu. Hamilton se sice bránil, Verstappenova vnitřní stopa v nájezdu do první zatáčky ale byla výhodnější a ujal se vedení. Pilot Red Bullu navíc Hamiltona vyvezl mimo ideální stopu a toho využili oba jezdci McLarenu. Zatímco na druhé místo povyskočil Piastri, Norris byl třetí. Hamilton spadl až na čtvrté místo.
Zatímco u McLarenu zažívali vynikající vstup do závodu, u Alpine naopak katastrofální. Jezdci francouzské stáje Ocon a Gasly se totiž v první zatáčce kolidovali. Gasly si jednak přivodil defekt pravé zadní pneumatiky, ale také si poškodil zadní křídlo. Když dojel ke svým mechanikům, odstoupil. Po slibné kvalifikaci se propadli i jezdci Alfy Romeo. Zatímco Bottas byl dvanáctý, Čou dokonce až šestnáctý.
Za Veestappenem, Piastrim, Norrisem a Hamiltonem kroužili Leclerc, Sainz, Alonso, Pérez, Hülkenberg a Stroll. Zejména u Sainze byl jeho pokrok v úvodu závodu působivý. Startoval totiž až jako jedenáctý. Navíc už si brousil zuby na Leclerca.
Trápení Alpine dosáhlo svého vrcholu. Po Gaslym totiž zamířil do boxů i Ocon a také pro něj závod skončil.
Záznam úvodních metrů závodu odhalil, že pro piloty Alpine byla celá situace velmi smolná. Vše totiž odstartoval Čou, který popostrčil Ricciarda. Ten následně ťuknul zezadu do Ocona, který si to namířil do vozu svého parťáka. Ricciardo jezdil po této skrumáži na posledním 18. místě.
Na čele jsme viděli obvyklý obrázek. Verstappen ujížděl svým soupeřům. Při chuti byl i Pérez. Mexičan, kterému patřilo osmé místo, si brousil zuby na Alonsa. Pilot Aston Martinu se ovšem nechtěl vzdát bez boje a na konci cílové rovinky si Pérezovy útoky pohlídal.
Souboj ovšem nekončil. Pérez totiž i v šestém kole na Alonsa útočil. Nejprve to zkusil v první zatáčce, poté i ve druhé, v obou případech ale bez úspěchu. Bylo jasné, že s pilotem Aston Martinu nebude mít lehké pořízení. Že zde Španěl umí jet defenzivně, ukázal už v roce 2021, kdy tu dlouho držel za svými zády Hamiltona.
Dlouho trvající boj Péreze a Alonsa skončil v osmém kole. Tentokrát už totiž pilot Red Bullu na Alonsa v první zatáčce vyzrál.
Čou dostal pětisekundový trest za zavinění postartovní kolize. Rovněž jsme viděli první zastávku. Na konci osmého kola zamířil ke svým mechanikům Albon. Thajec přezul ze střední sady na tvrdou. Kolo p Albonovi mířili k mechanikům i Stroll, Cunoda a Bottas.
Verstappen vedl ve 12. kole před Piastrim už o 4,5 sekundy. Pilot McLarenu měl nakročeno k zisku svých prvních stupňů vítězů v kariéře. Po nich sahal už před dvěma týdny na Silverstone. Tehdy ho ale o ně připravil režim virtuálního zpomalovacího vozu, díky kterému se před něj dostal Hamilton.
V 16. ze sedmdesáti kol už měla na kontě zastávku v boxech téměř polovina startovního pole. Stavěli Sainz, Stroll, Bottas, Albon, Cunoda, Čou, Magnussen a Sargeant. Ti tak po dráze kroužili od 11. do 18. místa.
Na konci 16. kola se rozhodl Mercedes povolat do boxů Hamiltona. Ze střední sady přešel Brit na tvrdou a na dráhu vyjel jen těsně před Ricciardem. Virtuální čtvrté místo tak před Sainzem s přehledem udržel. Nyní zahájil svou snahu překonat díky dřívější zastávce Norrise.
McLaren ovšem chápal, co mají u Mercedesu za lubem a rozhodli se reagovat. O kolo později povolali do boxů Norrise. I on dostal novou tvrdou sadu. V té době byl u mechaniků i Leclerc, jehož mechanici měli problém s dotažením levého zadního kola. V boxech tak strávil devět sekund a propadl se nejenom za Sainze, ale také za Strolla.
Norris zůstal před Hamiltonem a McLaren vzápětí volal do boxů i Piastriho. I u něj se obešlo vše bez problémů. I přesto se ale na dráhu vrátil až za Norrise.
Díky zastávkám pilotů McLarenu a Hamiltona se na prvních dvou místech objevili piloti Red Bullu. Za vedoucím Verstappenem už totiž jezdil Pérez. Třetí byl Alonso.
Leclerc se snažil napravovat škody, které jeho mechanici napáchali. V první zatáčce se dostal před Strolla. Kanaďanův týmový kolega Alonso zajel ve 20. kole do boxů. Španěl se v boxech mírně zdržel a na trať se vrátil až jako jedenáctý za Bottasem. Dostal se před něj právě i Stroll.
Za Bottasem ovšem Alonso nezůstal dlouho. Zanedlouho totiž předjel v první zatáčce Bottase.
Do boxů byl konečně povolán i Verstappen. Nizozemcův náskok byl tak velký, že i po návratu na trať se udržel před svým kolegou Pérezem. K Mexičanovi se ale přibližoval Norris, který už měl na Piastriho k dobru téměř tři vteřiny. Hamilton už ztrácel na Piastriho více než deset sekund. Mezi nimi se navíc nacházel Russell, který podobně jako Pérez startoval na tvrdé směsi a natahoval tak úvodní úsek.
Před Alonsem se po předjetí Bottase nacházel jeho kolega Stroll. Španěl dostal informaci, že jakmile se dostane do rozestupu, ve kterém bude moci využívat systém DRS, tak ho Stroll pustí dopředu.
Pérez si zajel do boxů pro střední směs pneumatik. Zdálo se, že jeho delší úsek nese ovoce. Na trať se totiž vrátil jako sedmý před Leclercem. V dalších kolech navíc mohl těšit z výhody rychlejší střední sady. Většina soupeřů totiž jela na tvrdé směsi.
Russell sice pokračoval v jízdě, na příkaz týmu však před sebe pustil Hamiltona. Sedminásobný mistr světa nebyl vůbec spokojen a stěžoval si, že auto je příliš pomalé. Jeho včerejší sen o zisku vítězství se zdál být najednou více než vzdálený.
Pérez ukazoval, že skutečně ještě neřekl poslední slovo. Ve 27. kole odsunul na šestou pozici Sainze. Nyní měl před sebou Russella, který už se trápil na ojeté tvrdě sadě. Dalo se tak očekávat, že Mexičanovi nezabere mnoho času, než pilota Mercedesu předjede.
Russell zůstával ve 28. kole posledním pilotem, který neměl na kontě zastávku v boxech. Pořadí bylo Verstappen, Norris, Piastri, Hamilton, Russell, Pérez, Sainz, Leclerc, Stroll Alonso, Bottas, Albon, Cunoda, Hülkenberg, Čou, Magnussen, Sargeant a Ricciardo. S výjimkou Péreze na střední sadě jeli úplně všichni na tvrdé směsi.
Russell se ve 28. kole propadl za Péreze a poté si dojel do boxů pro střední sadu. Brit se propadl až na 14. místo. Do bodované desítky se díky tomu vrátil Bottas. U Aston Martinu došlo k plánované týmové režii. Stroll přepustil Alonsovi osmé místo.
Ve 30. kole zajel už podruhé do boxů Ricciardo. Přezul na střední směs.
Pérez těžil ze střední směsi pneumatik a dotahoval se na Hamiltona. Ve 35. kole ztrácel na vítěze kvalifikace už jen dvě sekundy. Nejrychlejším mužem na dráze byl ale Russell, který postupně vystoupal na devátou příčku.
Verstappen vedl ve 42. kole před Norrisem už o téměř 18 sekund. Pérez už byl nalepen ha Hamiltona a v první zatáčce naznačoval útok. V tomto případě ale Hamilton ještě odolal. Mezitím stále více pilotů zajíždělo na druhou zastávku. Zatím šlo ale jen o jezdce z přelomu první a druhé poloviny startovního pole.
Hamilton hlásil, že se trápí se zadními pneumatikami. Krátce na to se Pérez rozhodl místo souboje s Britem zamířit na druhou zastávku. Mechaniky navštívil i Piastri. Australan byl tentokrát povolán dříve než Norris.
Jak Piastri, tak Pérez nasadili střední sadu. Na trať se vrátili na šesté, respektive sedmé příčce. O kolo později se ale oba posunuli, když zamířil do boxů Leclerc.
Na konci 44. kola stavěl i Norris. Na trať se vrátil jako třetí, Piastriho však za svými zády s přehledem udržel. Australan se navíc opět mohl začít obávat o stupně vítězů. Dotahoval ho totiž Pérez. Druhou zastávku absolvovali i Alonso nebo Sainz.
Alonso si zadělal při své zastávce na penalizaci. V době, kdy byl jeho vůz na zvedáku, totiž protočil kola. To se ovšem podle pravidel nesmí.
Pérez dělal všechno pro to, aby se dostal na stupně vítězů. Zajel nejrychlejší kolo závodu a už byl těsně za Piastrim. Leclerc byl dalším vyšetřovaným. Údajně měl překročit rychlost v boxové uličce.
Ve 47. kole přišel Pérezův útok na Piastriho. Australan nechtěl polevit a souboj trval ještě na výjezdu ze druhé zatáčky, Pérez se ale nakonec dostal dopředu. Piastri najednou zažíval tak trochu deja vú ze Silverstone. Nedlouho před koncem závodu ztrácel třetí místo.
U Leclerca se potvrdilo, že překročil rychlost v boxech. Dostal za to pětisekundový trest. Pérez se sice dostal na třetí místo, zajímali se o něj ale sportovní komisaři. Mexičan totiž vytlačil při souboji Piastriho na trávu.
Verstappen stále jel s jednou zastávkou na kontě. To samé platilo i u Hamiltona, který tak byl reálně druhý. Nedalo se ale předpokládat, že by sedminásobný šampion zvládl závod odjet na jednu zastávku. Již několik kol před tím si totiž stěžoval na zadní pneumatiky.
Pérez si mohl oddechnout. Sportovní komisaři totiž posoudili jeho ostrý souboj s Piastrim jako závodní incident.
21 kol před konce zajel Hamilton do boxů. Pro závěr závodu dostal střední sadu. Na trať se vrátil jako pátý. Jeho kolega Russell se mezitím dostal na osmé místo před Alonsa.
V 50. kole se odebral k mechanikům i Verstappen. Nemusel se o nic obávat. Před Norrisem totiž vedl o 34 sekund. V poklidu tak mohl nasadit střední sadu.
V 52. kole už měli všichni na kontě dvě zastávky. Vedl Verstappen před Norrisem, Pérezem, Piastrim, Hamiltonem, Leclercem, Sainzem, Russellem, Alonsem a Strollem. Mimo body se nacházeli Albon, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sargeant, Cunoda, Čou a Magnussen.
K žádnému velkému dramatu se neschylovalo. Nejtěsnější souboj probíhal na 11. pozici. Zde dotíral na Albona Bottas.
To se ale brzy změnilo. Bottas si sice s Albonem neporadil, Hamilton ale na nové střední sadě chytal druhý dech. Díky tomu se dotahoval na Piastriho a v úvodu 57. kola Australana v první zatáčce předjel.
Verstappen kontroloval závod. Před Norrisem vedl o 14 sekund. Pérez se sice k jezdci McLarenu přiblížil na 6 sekund, k bezprostřednímu souboji se ale zatím neschylovalo. Hamilton byl za Pérezem už o 11 sekund.
Pérez to nechtěl dát Norrisovi zadarmo. Mexičan se byl schopen přitáhnout na tři sekundy. Výše chtěl i Russell, který se v závěru dotahoval na Sainze.
Russell byl ve svých snahách nakonec úspěšný. Pět kol před Sainzem se na cílové rovince před pilota Ferrari opravdu dostal. Pérezova ztráta na Norrise naopak překročila čtyři vteřiny a o držiteli druhého místa se zdálo být jasno.
Verstappena už nikdo další vítězství nepřipravil. Druhý skončil Norris a třetí Pérez. K Mexičanovi se sice v závěru ještě dotahoval Hamilton, už ale nezvládl nic vymyslet.
V závěru ještě odstoupil ze závodu Sargeant. Američan se nejprve roztočil a poté zamířil k mechanikům, kde své účinkování vzdal.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:38:08,634 | 70 | 25+1 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +33,731 | 70 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +37,603 | 70 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +39,134 | 70 | 12 |
5. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +62,572 | 70 | 10 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +65,825 | 70 | 8 |
7. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +70,317 | 70 | 6 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +71,073 | 70 | 4 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +75,709 | 70 | 2 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1 kolo | 69 | 1 |
11. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1 kolo | 69 | 0 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
13. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 69 | 0 |
14. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1 kolo | 69 | 0 |
16. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
17. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
18. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | - | 67 | 0 |
DNF | Esteban Ocon | Alpine | Renault | - | 2 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | Alpine | Renault | - | 1 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | 281 | 25 | 19 | 25 | 24 | 26 | 25 | 26 | 25 | 34 | 26 | 26 | ||||||||||||
2. | Sergio Pérez | 171 | 18 | 25 | 11 | 33 | 18 | - | 12 | 9 | 22 | 8 | 15 | ||||||||||||
3. | Fernando Alonso | 139 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 18 | 6 | 18 | 14 | 6 | 2 | ||||||||||||
4. | Lewis Hamilton | 133 | 10 | 10 | 18 | 10 | 8 | 13 | 18 | 15 | 4 | 15 | 12 | ||||||||||||
5. | George Russell | 90 | 6 | 12 | - | 10 | 12 | 10 | 15 | - | 7 | 10 | 8 | ||||||||||||
6. | Carlos Sainz | 87 | 12 | 8 | - | 14 | 10 | 4 | 10 | 10 | 14 | 1 | 4 | ||||||||||||
7. | Charles Leclerc | 81 | - | 6 | - | 23 | 6 | 8 | - | 12 | 18 | 2 | 6 | ||||||||||||
8. | Lando Norris | 60 | - | - | 8 | 2 | - | 2 | - | - | 12 | 18 | 18 | ||||||||||||
9. | Lance Stroll | 45 | 8 | - | 12 | 7 | - | - | 8 | 2 | 7 | - | 1 | ||||||||||||
10. | Esteban Ocon | 31 | - | 4 | - | - | 2 | 15 | 4 | 4 | 2 | - | - | ||||||||||||
11. | Oscar Piastri | 27 | - | - | 4 | - | - | 1 | - | - | - | 12 | 10 | ||||||||||||
12. | Pierre Gasly | 16 | 2 | 2 | - | - | 4 | 6 | 1 | - | 1 | - | - | ||||||||||||
13. | Alexander Albon | 11 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | - | ||||||||||||
14. | Nico Hülkenberg | 9 | - | - | 6 | - | - | - | - | - | 3 | - | - | ||||||||||||
15. | Valtteri Bottas | 5 | 4 | - | - | - | - | - | - | 1 | - | - | - | ||||||||||||
16. | Čou Kuan-jü | 4 | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | - | - | ||||||||||||
17. | Juki Cunoda | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
18. | Kevin Magnussen | 2 | - | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
19. | Logan Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||||
20. | Nyck De Vries | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||
21. | Daniel Ricciardo | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023
p. | Jezdec | ∑ | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 452 | 43 | 44 | 36 | 57 | 44 | 25 | 38 | 34 | 56 | 34 | 41 | ||||||||||||
2. | Mercedes | 223 | 16 | 22 | 18 | 20 | 20 | 23 | 33 | 15 | 11 | 25 | 20 | ||||||||||||
3. | Aston Martin | 184 | 23 | 15 | 27 | 22 | 15 | 18 | 14 | 20 | 21 | 6 | 3 | ||||||||||||
4. | Ferrari | 167 | 12 | 14 | - | 36 | 16 | 12 | 10 | 22 | 32 | 3 | 10 | ||||||||||||
5. | McLaren | 87 | - | - | 12 | 2 | - | 3 | - | - | 12 | 30 | 28 | ||||||||||||
6. | Alpine | 47 | 2 | 6 | - | - | 6 | 21 | 5 | 4 | 3 | - | - | ||||||||||||
7. | Haas | 11 | - | 1 | 6 | - | 1 | - | - | - | 3 | - | - | ||||||||||||
8. | Williams | 11 | 1 | - | - | - | - | - | - | 6 | - | 4 | - | ||||||||||||
9. | Alfa Romeo | 9 | 4 | - | 2 | - | - | - | 2 | 1 | - | - | - | ||||||||||||
10. | AlphaTauri | 2 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull