Platící jezdci jsou minulostí
Tento obchodní model už prý nefunguje.
Byli jsme zvyklí, že platící jezdci jsou nedílnou součástí hlavně druhé poloviny pole F1. V dávnější minulosti to často bývali jezdci, kteří nedokázali uspět ani v nižších sériích. V poslední době se nálepka paydriver lepila i na jezdce, kteří s pomocí ohromných zdrojů v juniorkách uspěli, ale v prostředí F1 se jejich výhoda rozplynula. Nyní v padoku převládá názor, že prodat kokpit synkovi milionáře už není životaschopný byznysmodel. Jednak je nabídka omezena na ty, kteří za poslední tři roky nasbírali 40 superlicenčních bodů FIA, jednak se zaměstnávání nepříliš talentovaného jezdce prodražilo.
„Rozdíly v dosahovaných časech našich vozů a konkurence jsou často jen v milisekundách,“ vysvětluje James Vowles, šéf týmu Williams. „Takže při výběru jezdců je to jako meritokracie, přednost mají nejlepší. Pár milionů od sponzorů nestačí, o těch pár milionů tým pak přijde, když se budou dělit peníze za umístění v Poháru konstruktérů. Dá se a říct, že se to dokonce otočilo. Máme skauty v motokárách a nejnižších soutěžích monopostů a hledáme tam talenty, abychom jim nabídli finanční podporu. V takovém prostředí už opravdu nedává smysl prodat jeden ze svých dvou vozů za pár milionů dolarů.“
Průkopníkem v investování do budoucích hvězd F1 byl tým Red Bull a jeho sesterský tým Toro Rosso / AlphaTauri.
„Model s platícími jezdci je mrtvý. V první řadě je tady systém sbírání bodů FIA, který funguje jako síto, protože většina paydriverů je nikdy nezíská,“ řekl Franz Tost.
Své k tomu řekl i šéf týmu Haas, jenž donedávna zaměstnával Nikitu Mazepina, který už ale nebyl z kategorie milionářských synků, ale miliardářských synků.
„Za starých časů byly menší týmy finančně nestabilní. Dnes zde máme 10 solidních týmů, ani jeden není závislý na svém platícím jezdci, protože Formule 1 je finančně mnohem zdravější,“ nechal se slyšet Günter Steiner.
Cena kokpitů stoupla, pár milionů už nestačí. Foto: Aston Martin
I dnes bychom ale ve 20členném poli našli dva, tři jezdce, kteří za místo v kokpitu do značné míry vděčí své národnosti, se kterou pak souvisí podpora mnoha sponzorů. Z kategorie miliardářů je pak případ Lance Strolla, kterého Fernando Alonso koučuje jako nováčka, ačkoli je ve F1 již sedmou sezonu, jenže je synem majitele týmu. Kdyby měl Aston Martin dalšího jezdce schopného získat tolik bodů jako Alonso, byl by nyní na druhém místě Poháru konstruktérů se slušným odskokem od Mercedesu. Místo toho je na čtvrtém místě doháněn McLarenem.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams