Na závěr nejrychlejší Russell
VC Las Vegas – 3. trénink
V závěrečném volném tréninku na Velkou cenu Las Vegas o sobě dal vědět Mercedes. Nejrychlejší čas totiž zajel Russell před Piastrim a Sargeantem. Trojice zajela svá maxima v závěru, kdy se asfalt nacházel v nejlepší kondici. Trénink skončil předčasně poté, co Albon kolidoval se zdí a upadlo mu kolo.
Po složité noci ze čtvrtka na pátek, kdy byly na programu úvodní dva volné tréninky, se v ulicích Las Vegas znovu rozezněl zvuk motorů F1. Stalo se tak v pátek ve 20:30 hodin, tedy v době, kdy v Česku ukazovaly hodiny čas 5:30. Na programu byl třetí volný trénink. Zatímco vzduch měl teplotu 17 stupňů, asfalt o dva více.
Do závěrečného tréninku mohli vstupovat s optimismem u Ferrari. V obou úvodních volných trénincích totiž zajel nejrychlejší čas Leclerc, ačkoli v tom prvním jezdci kroužili po dráze pouhých osm minut kvůli uvolněnému krytu od kanálu. Na tento problém hodně doplatil druhý pilot Ferrari Sainz. Španělův monopost totiž po přejezdu přes tento kryt utrpěl významná poškození. To znamenalo, že jezdec musel sáhnout i po řadě nových komponent pohonné jednotky. Nasadil mimo jiné už třetí letošní baterii, což znamená pro start nedělního závodu ztrátu deseti pozic.
Zpočátku se na dráhu jezdci moc nehrnuli. Například takový Albon si teprve v garáži nasazoval nehořlavou kuklu. Po necelých dvou minutách ale přece jen jedno auto vyjelo. Seděl v něm Piastri. Australan nazul tvrdou směs pneumatik. Netrvalo dlouho a Piastriho následovali týmový kolega Norris a Russell, oba na střední sadě gum.
Piastri se hned po prvních odjetém kole odebral zpět k mechanikům. Počet jezdců na dráze ale současně narůstal. Do akce se vydali i oba piloti Ferrari a Alfy Romeo.
První měřený čas jsme zaznamenali po šesti minutách. Postaral se o něj Russell. Pilot Mercedesu zajel kolo v hodnotě 1:43,603. Téměř ihned ho ale překonali Bottas (1:39,875) a Čou (1:42,477). Oba jezdci Alfy Romeo obuli pro úvod tréninku měkké pneumatiky.
Opět nebyla nouze o výlety mimo trať. V první zatáčce šel ven Sainz. Španěl se krátce poté dostal s časem 1:39,367 na první místo. Vzápětí ho překonal jeho týmový kolega Leclerc, který byl rychlejší o 414 tisícin sekundy. Krátce nato šel ale opět do čela Bottas na měkkých pneumatikách (1:38,351). Pořadí se v této fázi měnilo téměř každou chvílí.
Po prvních deseti minutách stále zůstávala v garáži téměř polovina vozů. Mezi nimi byli i jezdci Red Bullu Verstappen s Pérezem. Úřadující šampion už si ale nasazoval přilbu a dalo se tak očekávat, že se brzy zapojí do dění na dráze i on.
Po 20 minutách už byli na dráze všichni piloti. Zatímco někteří jezdili na střední směsi pneumatik, jiní obuli měkkou sadu. Bottas se stal dalším jezdcem, který se ocitl mimo trať.
Když uplynula polovina tréninku, nacházeli se v čele piloti Red Bullu. Vedl Verstappen s časem 1:34,653. Druhý Pérez na něj ztrácel 493 tisícin sekundy. Leclerc se Sainzem ztráceli na třetí, respektive čtvrté pozici více než vteřinu. Zatímco Red Bull se ovšem věnoval jízdám na měkkou sadu, piloti italské stáje využívali pouze střední směs.
Albon se posunul na měkkých pneumatikách před vozy Ferrari. Thajec se tak zařadil na třetí pozici. I nadále jezdcům dělal potíže výjezd z boxů. Černo-bílou vlajkou za přejetí čáry oddělující trať od boxové uličky byl tentokrát varován Cunoda.
Čtvrt hodiny před koncem tréninku zabral i Russell. Brit se posunul na první místo před Verstappena s časem 1:34,585. Albon překonal Péreze.
Stav trati, na které byl před víkendem položen nový asfalt, se podle očekávání zlepšoval s každým kolem. To potvrdili mimo jiné i Piastri se Sargeantem, kteří se posunuli na první, respektive třetí místo.
Russell se šest minut před koncem vrátil zpátky na první místo. Problémy se ale objevily u Albona. Thajec měl kontakt se zdí a přivodil si defekt levé zadní pneumatiky, která nakonec z jeho vozu odlétla. Byly vyvěšeny červené vlajky a ředitelství závodu se rozhodlo trénink již nerestartovat.
Vítězem se tak stal Russell před Piastrim a Sargeantem. Verstappen s Pérezem se nakonec propadli na čtvrté, respektive páté místo. Leclerc se Sainzem skončili až na šestnáctém, respektive sedmnáctém místě. Je ale třeba mít na paměti, že stav nové trati v Las Vegas se zlepšuje s každým odjetým kolem a velkou roli tak hrála skutečnost, kdy jezdec své měřené kolo zajel.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:34,093 | 23 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:34,491 | + 0.398 | 20 |
3. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:34,645 | + 0.552 | 17 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:34,653 | + 0.560 | 14 |
5. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:34,706 | + 0.613 | 13 |
6. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:34,726 | + 0.633 | 14 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:34,788 | + 0.695 | 18 |
8. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,853 | + 0.760 | 24 |
9. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:34,908 | + 0.815 | 18 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:35,067 | + 0.974 | 18 |
11. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:35,089 | + 0.996 | 17 |
12. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:35,112 | + 1.019 | 17 |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:35,253 | + 1.160 | 20 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,297 | + 1.204 | 15 |
15. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:35,881 | + 1.788 | 15 |
16. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:35,908 | + 1.815 | 22 |
17. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:35,939 | + 1.846 | 21 |
18. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:36,087 | + 1.994 | 15 |
19. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:36,485 | + 2.392 | 12 |
20. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | Red Bull PT | 1:37,778 | + 3.685 | 15 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes