Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Neobvyklé drama s obvyklým vítězem

Neobvyklé drama s obvyklým vítězem

VC Las Vegas – závod

Při historicky první Velké ceně Las Vegas nebyla nouze o souboje, výjezdy zpomalovacího vozu, kolize i změny v čele. Nakonec ale i tentokrát zvítězil Verstappen. Nizozemcovi dali v bitvě o prvenství zabrat Leclerc s Pérezem. Leclerc nakonec skončil druhý a Pérez třetí. O držiteli stříbrné pozice se rozhodlo až v posledním kole, kdy si pilot Ferrari Mexičana předjel. Ačkoli Pérez druhé místo neudržel, zajistil si s předstihem titul vicemistra světa.

Do premiérové Velké ceny Las Vegas odstartoval z první pozice Leclerc. Za vítězem kvalifikace se seřadili Verstappen, Russell, Gasly, Albon, Sargeant, Bottas, Magnussen, Alonso, Hamilton, Pérez, Sainz, Hülkenberg, Ricciardo, Norris, Ocon, Čou, Piastri, Stroll a Cunoda.

Ne všichni piloti startovali z pozice, na které se kvalifikovali. Zatímco Sainz, který zajel v kvalifikaci druhý čas, ztratil deset míst kvůli nasazení třetí baterie, Stroll se propadl o pět pozic dozadu kvůli předjíždění pod žlutými vlajkami ve třetím volném tréninku.

Zatímco z českého pohledu byl start naplánován na sedmou hodinu ranní, v USA bylo o devět hodin méně. To znamenalo, že velká cena odstartovala ještě v sobotu ve 22:00 hodin.

Týmy měly před začátkem obavy, jak jejich jezdci zvládnou start. Jelikož první a třetí trénink byly ukončeny předčasně červenými vlajkami, nemohli piloti na jejich konci absolvovat cvičné starty v boxové uličce po jejich skončení. Ředitel závodu Niels Wittich se proto rozhodl udělit výjimku a povolil nácvik startů v boxové uličce ještě před závodem.

Podle výrobce pneumatik Pirelli byla před závodem možná jak jednozastávková, tak dvouzastávková strategie. Během předchozího průběhu víkendu se řada stájí potýkala s drolením gum.

Otázkou rovněž bylo, co nabídne úvod závodu. Počítalo se totiž s tím, že v prvních kolech budou jezdci hodně bojovat s přilnavostí. V Las Vegas se totiž jede na nově položeném asfaltu a navíc zde F1 nedoprovázejí žádné jiné série.

Většina jezdců se rozhodla pro start nazout střední sadu pneumatik. Někteří se ale vydali jinou cestou. Hamilton, Čou a Piastri si vybrali tvrdou směs a Stroll s Cunodou měkkou.

Hned po startu si Verstappen vyšlápl na Leclerca. Bylo vidět, že přilnavost je velmi špatná a jezdcům monoposty hodně klouzaly. Verstappen i Leclerc dokonce vyjeli mimo trať. Nizozemec se ale i přesto ujal vedení a Leclerc se propadl na druhou pozici.

Úvod závodu se neobešel bez incidentů. Alonso se v první zatáčce roztočil. Do hodin šel i Sainz, který předtím kolidoval s Hamiltonem. Do postartovního chaosu se připletli i další. Alonsovu roztočenému vozu se nedokázal vyhnout Bottas a na Fina nedokázal zareagovat za ním jedoucí Pérez. Došlo ke kontaktům a všichni tři piloti si museli zajet pro nové přední křídlo. komplikace si vyžádaly aktivaci virtuálního zpomalovacího vozu. Znovu se začalo závodit ve třetím kole.

Max Verstappen se sice dostal v první zatáčce do čela, svým manévrem na Charlese Leclerca si ale vysloužil penalizaci. Foto: Red Bull



Na čele se nacházel Verstappen. Bylo však otázkou, zdali pilot Red Bullu nebude muset vrátit pozici Leclercovi, kterého vyhnal v první zatáčce ven z dráhy. Nizozemec už měl náskok dvě a půl sekundy. Ani tentokrát se ale nejelo v „zeleném“ režimu dlouho. Norris totiž ztratil kontrolu nad svým vozem, narazil do bariéry a poté se podél ní klouzal několik metrů do únikové zóny. Tentokrát už musel na trať vyjet skutečný zpomalovací vůz. Do boxů zamířili Stroll a Sainz.

Za zpomalovacím vozem vedl Verstappen před Leclercem a Russellem. Na bodovaných pozicích se nacházeli také Gasly, Albon, Sargeant, Ocon, Magnussen, Hülkenberg a Cunoda. Za Japoncem jezdili Piastri, Hamilton, Ricciardo, Čou, Stroll, Pérez, Sainz, Alonso a Bottas.

V sedmém kole byl závod restartován. Verstappen ihned poodjel konkurenci. Piastri v první zatáčce zaútočil na Cunodu a dostal se na desátou pozici. Zajímavý souboj probíhal i na chvostu pole. O předposlední místo se přetahovali Alonso se Sainzem.

V osmém kole se sportovní komisaři rozhodli potrestat Verstappena za to, že vytlačil v první zatáčce z dráhy Leclerca. Pilot Red Bullu obdržel pětisekundový trest. V osmém kole činil jeho náskok před Monačanem dvě sekundy. Zajížděl však jedno nejrychlejší kolo za druhým a zdálo se, že i v Las Vegas bude těžko k poražení.

Piastri dále postupoval vzhůru. V devátém kole už byl před Hülkenbergem, kterého odsunul na desáté místo. Pilot Haasu už měl za sebou Hamiltona.

Verstappen dostal od svého inženýra informaci o pětisekundové penalizaci. Nijak ho to ale nevyvádělo z míry. „Vyřiďte jim můj pozdrav,“ vzkázal komisařům.

Hamilton dotíral na desátého Hülkenberga. Souboj probíhal i o osmé místo. Magnussen se totiž musel bránit před Piastrim.

Velmi dobře si zatím vedl Gasly. Jezdci stáje Alpine patřilo čtvrté místo a navíc se držel v rozestupu menším než jedna vteřina za Russellem. Na rovinkách proto mohl využívat systému DRS a k Britovi se přibližovat.

Magnussen padal. Nejprve ho zdolal Piastri a vzápětí také Hamilton. Alonso se Sainzem nadále bojovali. Leclerc stáhl svou ztrátu na Verstappena pod dvě sekundy.

Cunoda se nadále trápil na měkkých pneumatikách a brzy zamířil do boxů. Zde Japonec přezul na střední směs.

Charles Leclerc dlouho vedl, ani tentokrát to ale nestačilo. Foto: Ferrari



Sainz se prodíral dopředu. Po Alonsovi předjel i Ricciarda a byl čtrnáctý. Jeho víkendové trápení ale pokračovalo. Od svého inženýra dostal informaci, že se mu přehřívá auto a v krajním případě by dokonce mohlo přijít odstoupení.

Ocon sebral šesté místo Sargeantovi. Američan si navíc musel dávat pozor na Piastriho, který byl hned za ním. Netrvalo dlouho a domácího pilota zdolal nejen Piastri, ale také Hamilton. Najednou tak byl devátý, což ale stále znamenalo dva body.

Leclerc ukazoval Verstappenovi, že mu nedá nic zadarmo. Pilot Ferrari zajížděl rychlejší časy a v 15. kole již ztrácel méně než sekundu. Mohl tak využívat systému DRS. Stav trati se neustále zlepšoval, o čemž svědčil i fakt, že se majitel nejrychlejšího kola měnil téměř každou chvílí. Russell byl povolán do boxů.

V 16. kole přišel Leclercův první pokus o útok. Pilot Ferrari ale prozatím neuspěl. To nic neměnilo na Verstappenově trápení, který si stěžoval na opotřebené pneumatiky. Na konci 16. kola proto zamířil do boxů. Ještě krátce předtím ho ale Leclerc vystřídal ve vedení.

Verstappen si během zastávky odbyl svůj pětisekundový trest. Nizozemec strávil u mechaniků sedm sekund a to vyústilo dokonce v jeho propad za Russella. Při souboji mezi Hamiltonem a Piastrim došlo ke kontaktu. Zatímco Australan zamířil s poškozeným autem ihned do boxů, Hamiltona o několik chvil později postihl defekt pneumatiky. Sportovní komisaři incident posoudili jako závodní a netrestali.

Leclerc i ve 20. kole zůstával na dráze. Kromě něj zatím neměli zastávku na kontě ani třetí Ocon s osmým Čouem. Pilot stáje Alfa Romeo dělal potíže Verstappenovi. Jezdec Red Bullu se před něj dlouho nemohl dostat. Nakonec se mu to podařilo, mezitím mu ale Russell zvládl ujet na rozestup dvou sekund. Verstappenovo zdržení hrálo do karet samozřejmě i Leclercovi.

Na konci 21. kole zajel do boxů i Leclerc. Monačan už se na střední sadě trápil a druhý Pérez dokázal zajíždět rychlejší časy než on. Zatímco Čou Verstappenovi situaci zkomplikoval, nyní mu pomáhal Alonso. Pilot Aston Martinu dokázal držet na pátém místě za svými zády Russella a Verstappen se tak k Britovi přibližoval.

Leclerc se po zastávce v boxech vrátil na třetí místo za Péreze a Strolla. Ti ale jeli na jiné strategii, neboť se v boxech objevili už během fáze zpomalovacího vozu v úvodu. Russell i Verstappen si konečně poradili s Alonsem.

Verstappen stále naháněl Russella. Mezitím oba zdolali Sainze. Nizozemec jezdil rychleji než Leclerc. V 26. kole ale došlo mezi Verstappenem a Russellem ke kontaktu, když se pilot Red Bullu snažil posunout dopředu. To se mu nakonec podařilo, byl ale na Russella naštvaný. Stěžoval si, že do něj zatočil.

Po incidentu zůstaly na dráze úlomky a na trať vyjel podruhé zpomalovací vůz. Pérez ihned zamířil z prvního místa do boxů. K mechanikům byl povolán i Verstappen. Do boxů zajížděli i další včetně Alonsa, Sainze a Strolla.

Výjezd zpomalovacího vozu hodně zamíchal pořadím. Leclerc sice zůstával první, Pérez se ale dokázal vrátit na dráhu jako druhý. Třetí byl Gasly, čtvrtý Piastri, pátý Verstappen, šestý Ocon, sedmý Stroll, osmý Albon, devátý Russell, desátý Sainz, jedenáctý Sargeant, dvanáctý Alonso, třináctý Čou, čtrnáctý Magnussen, patnáctý Ricciardo, šestnáctý Hülkenberg, sedmnáctý Hamilton, osmnáctý Bottas a devatenáctý Cunoda.

Kolize s Maxem Verstappenem vzala Georgi Russellovi naději na pódium. Foto: Mercedes



Na konci 28. kola byla závod restartován. Leclerc za sebou dokázal udržet Péreze, přestože se Mexičan nacházel na novějších gumách. Pilot Red Bullu se naopak musel bránit Gaslymu. Russell byl potrestán pěti sekundami za incident s Verstappenem.

Gasly sice zpočátku útočil na Péreze, brzy se ale propadl na čtvrté místo. Dostal se před něj Piastri. Pérez se naopak začínal dotahovat na Leclerca. Verstappen byl vyšetřován za to, že ho mechanici během zastávek v boxech nebezpečně vypustili zpět. Nakonec se ale komisaři rozhodli v této věci netrestat.

Leclerc se sice i v dalších kolech držel v čele, Pérez mu ale nedával vydechnout. Mexičan nadále zůstával v rozestupu menším než jedna sekunda. Nedaleko zůstával i třetí Piastri, který přitom do závodu startoval až jako osmnáctý. Verstappen zdolal Gaslyho a posunul se na čtvrtou pozici.

Ve 32. kole se Pérez rozhodl na Leclerca zaútočit a byl úspěšný. Mexičan se tak ujal vedení a měl nakročeno k tomu, aby se poprvé od dubnové Velké ceny Ázerbájdžánu vrátil na nejvyšší stupeň. A to startoval až z jedenácté pozice.

Sedmnáct kol před koncem se Verstappen vrátil na stupně vítězů. Trojnásobný mistra světa se totiž posunul před Piastiho. Jeho ztráta na Leclerca činila 1,7 sekundy. Na týmového kolegu Péreze měl zhruba dvouapůlsekundové manko.

Horko bylo na boxové zídce Alpine. Mezi Oconem a Gaslym se totiž bojovali na ostří nože o páté místo. Nakonec se vše obešlo bez kontaktu a Ocon se dostal dopředu.

Vše nasvědčovalo tomu, že o vítězi se rozhodne mezi trojicí Pérez, Leclerc, Verstappen. Mexičan se sice ujal vedení, nedokázal však Leclercovi ujíždět. Monačan sice měl starší obutí, zůstával ale v těsném závěsu za Pérezem a mohl využívat systému DRS. K vedoucí dvojici se stále více dotahoval Verstappen.

Ve 35. kole přišla od Leclerca odveta. Pilot Ferrari opět zaútočil a vzal si vedení zpátky. Nejrychlejším mužem na dráze byl ale tou dobou Verstappen.

O kolo později se Pérez propadl i za Verstappena. Ten se najednou mohl vydat stíhat Leclerca.

Netrvalo dlouho a Verstappen Leclerca skutečně dohnal. Leclerc se sice nechtěl vzdát a šel později na brzdy, stejně ale nezabránil Verstappenovi v tom, aby se ujal vedení.

Logan Sargeant nakonec před domácími diváky nebodoval. Foto: Williams



Verstappen si začínal budovat svůj náskok na čele. Jedenáct kol před cílem měl na Leclerca k dobru sekundu. Zajímavá ale byla situace od osmého místa dále. To sice držel Albon, za pilotem Williamsu se ale začal vytvářet dlouhý vláček, který kromě něj tvořili Russell, Sainz, Alonso a Hamilton. Russell se zanedlouho před Albona dostal. Brzy se to povedlo i zbývajícím zmíněným jezdcům.

S Verstappenovým vítězstvím to vypadalo stále reálněji. Leclerc ale pořád odpočívat. Dotíral na něj totiž Pérez. Monačan si sice držel pilota Red Bullu v bezpečné vzdálenosti, poté ale chyboval a vycestoval z dráhy. To Pérezovi umožnilo posunout se dopředu. Leclerc se propadl na třetí příčku. Piastrimu nakonec musel ještě jednou do boxů a ze čtvrté pozice se propadl až na jedenáctou.

Tři kola před koncem přišlo další odstoupení. V únikové zóně odstavil svůj vůz Hülkenberg. To samé později učinil i Cunoda, kterého zlobila převodovka.

Verstappen už si nenechal proklouznout další vítězství mezi prsty. Dvojitý triumf z toho ale pro Red Bull nakonec nebyl. Leclerc si totiž v posledním kole ještě vyšlápl na Péreze a se svým útokem uspěl. Mexičan sice nakonec skončil jako třetí, stejně ale měl důvod k radosti. Zajistil si totiž titul vicemistra. Russell sice v závěru předjel Ocona a cílem projel jako čtvrtý, pětisekundová penalizace ho ale srazila až na osmé místo. Piastri v závěru těžil z čerstvé střední sady pneumatik. Australan postoupil z 11. pozice na desátou a ještě si připsal bod za nejrychlejší kolo.

p. jezdec tým motor odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull PT   50 25
2. Charles Leclerc Ferrari Ferrari +2,070 50 18
3. Sergio Pérez Red Bull Red Bull PT +2,241 50 15
4. Esteban Ocon Alpine Renault +18,665 50 12
5. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +20,067 50 10
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +20,834 50 8
7. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +21,755 50 6
8. George Russell Mercedes Mercedes +23,091 50 4
9. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +25,964 50 2
10. Oscar Piastri McLaren Mercedes +29,496 50 1+1
11. Pierre Gasly Alpine Renault +34,270 50 0
12. Alexander Albon Williams Mercedes +43,398 50 0
13. Kevin Magnussen Haas Ferrari +44,825 50 0
14. Daniel Ricciardo AlphaTauri Red Bull PT +48,525 50 0
15. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari +50,162 50 0
16. Logan Sargeant Williams Mercedes +50,882 50 0
17. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari +1:25,350 50 0
18. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull PT - 46 0
19. Nico Hülkenberg Haas Ferrari - 45 0
DNF Lando Norris McLaren Mercedes - 2 0

 

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2023

p. Jezdec
1. Max Verstappen 549 25 19 25 24 26   25 26 25 34 26 26 33 25 25 10 26 33 33 25 33 25  
2. Sergio Pérez 273 18 25 11 33 18   - 12 9 22 8 15 18 12 18 4 - 1 16 - 18 15  
3. Lewis Hamilton 232 10 10 18 10 8   13 18 15 4 15 12 15 8 8 16 10 4 7 19 6 6  
4. Fernando Alonso 200 15 15 15 15 15   18 6 18 14 6 2 10 19 2 - 4 9 - - 15 2  
5. Carlos Sainz 200 12 8 - 14 10   4 10 10 14 1 4 5 10 15 25 8 3 18 12 9 8  
6. Lando Norris 195 - - 8 2 -   2 - - 12 18 18 9 6 4 18 18 21 23 10 26 -  
7. Charles Leclerc 188 - 6 - 22 6   8 - 12 18 2 6 19 - 12 12 12 10 6 15 4 18  
8. George Russell 160 6 12 - 10 12   10 15 - 7 10 8 9 - 10 - 6 17 11 8 5 4  
9. Oscar Piastri 89 - - 4 - -   1 - - - 12 10 7 2 - 6 15 26 - 4 - 2  
10. Lance Stroll 73 8 - 12 7 -   - 8 2 7 - 1 2 - - - - - 6 - 10 10  
11. Pierre Gasly 62 2 2 - - 4   6 1 - 1 - - 6 15 - 8 1 - 10 - 6 -  
12. Esteban Ocon 57 - 4 - - 2   15 4 4 2 - - 4 1 - - 2 6 - 1 - 12  
13. Alexander Albon 28 1 - - - -   - - 6 - 4 - - 4 6 - - 2 2 2 1 -  
14. Juki Cunoda 13 - - 1 1 -   - - - - - - 1 - - - - - 5 - 5 -  
15. Valtteri Bottas 10 4 - - - -   - - 1 - - - - - 1 - - 4 - - - -  
16. Nico Hülkenberg 9 - - 6 - -   - - - 3 - - - - - - - - - - - -  
17. Čou Kuan-jü 6 - - 2 - -   - 2 - - - - - - - - - 2 - - - -  
18. Daniel Ricciardo 6                       - -           - 6 - -  
19. Kevin Magnussen 3 - 1 - - 1   - - - - - - - - - 1 - - - - - -  
20. Liam Lawson 2                           - - 2 - -          
21. Logan Sargeant 1 - - - - -   - - - - - - - - - -     1 - - -  
22. Nyck De Vries - - - - - -   - - - - -                        

Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2023

p. Jezdec
1. Red Bull 822 43 44 36 57 44   25 38 34 56 34 41 51 37 43 14 26 34 49 25 51 40  
2. Mercedes 392 16 22 18 20 20   23 33 15 11 25 20 24 8 18 16 16 21 18 27 11 10  
3. Ferrari 388 12 14 - 36 16   12 10 22 32 3 10 24 10 27 37 20 13 24 27 13 26  
4. McLaren 284 - - 12 2 -   3 - - 12 30 28 16 8 4 24 33 47 23 14 26 2  
5. Aston Martin 273 23 15 27 22 15   18 14 20 21 6 3 12 19 2 - 4 9 6 - 25 12  
6. Alpine 119 2 6 - - 6   21 5 4 3 - - 10 16 - 8 3 6 10 1 6 12  
7. Williams 29 1 - - - -   - - 6 - 4 - - 4 6 - - 2 3 2 1 -  
8. AlphaTauri 21 - - 1 1 -   - - - - - - 1 - - 2 - - 5 6 5 -  
9. Alfa Romeo 16 4 - 2 - -   - 2 1 - - - - - 1 - - 6 - - - -  
10. Haas 12 - 1 6 - 1   - - - 3 - - - - - 1 - - - - - -  

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull