Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V dramatickém závodě si Renault bezpečně dojel pro titul!

V dramatickém závodě si Renault bezpečně dojel pro titul!

GP Číny - závod

Závěrečný závod v Číně, který rozhodoval o držiteli titulu mistra světa mezi týmy, navzdory všem předpovědím dopadl lépe pro Renault, který je držitelem i titulu mezi jezdci. Po dramatickém závodě plném incidentů měl McLaren smůlu, když musel po nezaviněných problémech ze závodu odstoupi jeden z jezdců McLarenu Montoya. McLaren však nestačil na Renault ani v rychlosti a pouze Räikkönen se dokázal dostat před Fisichellu zastávkou v boxech. Alonso byl ale po celou dobu závodu v klidu a bezpečně si dojel pro sedmé letošní vítězství.

Co mohlo být ještě ráno napínavým závodem se ukázalo jako záležitost v poklidné kontrole Renaultu. Fisichella v první fázi zajížděl časy zhruba o vteřinu pomalejší, takže za sebou držel oba mclareny, zatímco Alonso velmi rychle budoval náskok. I kdyby dojel Fisichella až čtvrtý, s Alonsem na prvním místě by to Renaultu k titulu stačilo.

Nebylo to však třeba, dnešní den se do historie velkých cen zapíše jako jeden z těch bizarnějších. Před závodem na ceste na startovní rošt spolu po vzájemném nedorozumění divoce havarovali Chrisijan Albers a Michael Schumacher. Právě Schumacher poté kuriozně kolidoval za Massou na sauberu v době, kdy byl na dráze safety car - dostal hodiny a natrvalo skončil v únikové zóně.

Safety car musel na dráhu vyjet z důvodu nestabilního obrubníku v zatáčce č. 10. Jeden z elementů se vzpříčil a ačkoli se mu Alonso, Fisichella a Räikkönen vyhnuli, Montoya nikoli. Aby mohli dát komisaři obrubník do pořádku, vyjel na dráhu safety car, Montoya byl dvakrát v boxech, jednou pro pneumatiky a podruhé pro benzín (nesmí se obojí dělat při jedné zastávce v boxech). Po restartu však bylo zřejmé, že vůz není v pořádku a Montoya ze závodu odstoupil.

Jen o pár kol později se safety car na dráhu vrátil. Karthikeyan s jordanem nezvládl výjezd ze zatáčky č. 13 a velmi tvrdě narazil do bariéry, načež zcela zdemolovaný vůz rozházel spoustu trosek po celé šíři dráhy. Toho využili všichni vyjma Ralfa Schumachera, Massy a Kliena k zastávce v boxech, čímž se posunuli na druhé až čtvrté místo, Räikkönen předjel Fisichellu v boxech a dostal se na místo páté.

Hned po restartu vypadl ze závodu Takuma Sato, kterému pro činskou velkou cenu speciálně zbarvený BAR vypověděl službu. Souboje spolu sváděli Barrichello a Mark Webber, který se posléze propadl až za Buttona a Coultharda. Ralf Schumacher zajel podruhé do boxů ve 47. kole, načež se vrátil na čtvrtém místě za Fisichellou.

Massa a Klien už měli své druhé zastávky za sebou, klesli jen na páté a šesté místo a ačkoli nasadil Räikkönen zběsilé tempo, jeho ztráta na Alonso byla již přílši veliká.

V té době udělilo vedení závodu trest za netradiční provinění Fisichellovi:  tak jako již mnohokrát před tím v případě jiných týmů, i tentokrát byl druhý pilot stáje na vjezdu do boxů pomalý, aby pozdržel startovní pole, zatímco jeho týmový kolega může vklidu natankovat. FIA po Velké ceně Belgie, kde tuto strategii aplikoval McLaren, pohrozila, že podobné kroky nebude tolerovat a dnes následoval kontroverzní trest.

Ital tak spadl až za Ralfa Schumachera na čtvrté místo a nemohl si tedy vychutnat triumfální závěr sezóny po zisku obou titulů, ačkoli jej tři kola před cílem ještě jeho závodní inženýr nabádal, aby se jej pokusil předjet. Na celkovém výsledku to ovšem nic nezměnilo.

Mark Webber v závěru bojoval s Massou o šesté místo, mezi nimi už ke změně také nedošlo.

Letošní sezóna skončila s konstatováním, že mistrem světa se pro oba poháry stal Fernando Alonso a Renault. Děkujeme vám za přízeň a zůstaňte s námi, protože i přes zimu vám budeme přinášet zprávy z formule 1, jiných formulových sérií a také A1 Grand Prix.

p.
Jezdec Tým    Čas/Kolo
1.
 F.Alonso  Renault
M
1h39:53.618
2.
 K.Räikkönen  McLaren
M
+ 4.015
3.
 R.Schumacher  Toyota
M
+ 25.376
4.
 G.Fisichella  Renault
M
+ 26.114
5.
 C.Klien  Red Bull
M
+ 31.839
6.
 F.Massa  Sauber
M
+ 36.400
7.
 M.Webber  Williams
M
+ 36.842
8.
 J.Button  BAR
M
+ 41.249
9.
 D.Coulthard  Red Bull
M
+ 44.247
10.
 J.Villeneuve  Sauber
M
+ 59.977
11.
 T.Monteiro  Jordan
B
+ 1:24.648
12.
 R.Barrichello  Ferrari
B
+ 1:32.812
13.
 A.Pizzonia  Williams
M
+ 1 kolo
14.
 R.Doornbos  Minardi
B
+ 1 kolo
15.
 J.Trulli  Toyota
M
+ 1 kolo
16.
 C.Albers  Minardi
B
+ 4 kola
NC
 T.Sato  BAR
M
kolo 35
NC
 N.Karthikeyan  Jordan
B
kolo 29
NC
 J.P.Montoya  McLaren
M
kolo 25
NC
 M.Schumacher  Ferrari
B
kolo 23