Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Honda zvažovala ukončení spolupráce s BAR

Honda zvažovala ukončení spolupráce s BAR

Richards: "Chtěl jsme dělat věci po svém."

Podle deníku The Guardian zvažovala Honda v polovině sezóny 2001 ukončení spolupráce se stájí British American Racing. To by v konečném důsledku znamenalo přinejmenším velké problémy pro tým se základnou v Brackley.
 
Tabákový gigant British American Tobacco, který do programu BAR postupně nepumpoval neskutečných 500 milionů liber, si nemohl dovolit, aby jeho investice zmizela jako cigaretový dým. Proto byl osloven David Richards, jehož společnost Prodrive provozovala v rallye tým Subaru. Ten byl sponzorován právě prostřednictvím BAT.
 
"BAT, která byla částečným vlastníkem a sponzorem týmu, mne oslovila s nabídkou, zda-li bych nemohl přijít a pomoci s programem formule 1," uvedl Richards. "Nějakou dobu jsme o tom diskutovali. Znal jsme ty lidi velmi dobře a mohl jsem s nimi jednat otevřeně."
 
"Chtěl jsem odpovědnost a pravomoc dělat věci po svém. Měl jsme obavy z toho, že byli menšinovým akcionářem a byli v poměrně komplikované situaci. Nechtěl jsem do toho za cenu toho, že udělám zemětřesení a budu vzápětí vyhozen. Potřebovali jsme jistou ochranu a nakonec jsme se dohodli na pěti letech."
 
"Když jsme přišli, našli jsme tým, který měl ty správné zdroje a rovněž peníze, ale přesto nepodával očekávané výkony. Chyběl někdo, kdo by vše zastřešil a poskytl vizi, jak se dobrat ke kýženému cíli."
 
"V souvislostí s formulí 1 se můžete setkat s názorem, že více peněz a lidí učiní vaše auto rychlejším. Musíte však vědět, jak nejlépe ty peníze utratit."
 
Zakladatel stáje Craig Pollock byl odejit pouze několik hodin před představením vozu pro sezónu 2002. Krátce poté představil Richards svou vizi a začal přestavovat tým podle svých představ. Odešel technický šéf Malcolm Oastler a přišel Geoff Willis. Davids se snažil alokovat maximum prostředků na vývoj, což nakonec stálo místo Jacquese Villeneuva.
 
Vztahy mezi Richarsem a Villeneuvem nebyly nikdy optimální. Kanaďan měl velmi blízko k Pollockovi. Ten jej ostatně pro projekt BAR získal. Příchod Jensona Buttona vztahy rozhodně neuklidnil.
 
Richards ignoroval Villeneuva, který se potýkal se spolehlivostí svého monopostu. Když bylo jasné, že mu nebude nabídnuto místo pro rok 2004, rozhodl se Kanaďan nenastoupit do posledního závodu sezóny 2003. Během dvou let Richards přestavěl celý tým dle svých představ.
 
Zajímavostí zůstává očekávaný zákaz tabákové reklamy. Zatím není jasné, kdy toto opatření skutečně vstoupí v platnost. Zájem BAT o formuli 1 však pravděpodobně skončí právě s koncem tabáku ve výkladní skříni motoristického sportu, možná o rok až dva později. Kdo však poté tým koupí? Některé hlasy říkají, že Honda to nebude.