Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA od Singapuru zpříšní pravidla zastávek

FIA od Singapuru zpříšní pravidla zastávek

Každé kolo bude muset mít dva pojistné systémy.

Mezinárodní automobilová federace se rozhodla zpřísnit pravidla týkající se zastávek v boxech. Od Velké ceny Singapuru vstoupí v platnost povinnost mít na každém kole dva pojistné systémy.

V reakci na incident z letošní Velké ceny Německa, kdy z vozu Marka Webbera odlétlo špatně dotažené kolo a zasáhlo kameramana FOM, FIA zahájila vyšetřování, jehož závěrem bude změna pravidel po závodě v Monze.

Dosavadní technické regule nařizují, že každé kolo musí být vybaveno pojistným systémem proti uvolnění kola, dále však není nijak specifikováno, jak má takový systém vypadat.

Článek 14.7 Technických regulí Formule 1 říká: "Všechny vozy, které se pohybují pomocí vlastního pohonu, musí být vybaveny zařízeními, která budou jistit zádržný prvek kola pro případ jeho uvolnění."

Incident z Nürburgringu však odhalil slabinu těchto systémů. Zatímco jejich funkce je dostatečná v situaci, kdy je kolo správně připevněno, problém může nastat v momentě, kdy se během zastávky v boxech nepodaří správně utáhnout pojistnou matici a vůz je omylem vypuštěn zpátky na trať. V době zastávek trvajících i méně než tři sekundy je přitom takové riziko vysoké.

Mezinárodní automobilová federace provedla kompletní šetření celé záležitosti, přičemž již během letní přestávky mezi závody v Maďarsku a Belgii byly zkoušeny různé varianty systémů, které by situaci pomohly.

Od Velké ceny Singapuru bude FIA požadovat pro každé kolo hned dva zádržné systémy. První z nich bude stejný jako dosud, bude tedy jistit matici v případech, že je správně utažená na svém místě.

Druhý systém pak bude matici držet na náboji kola už od chvíle, co byla pouze nasunuta. Pokud se tedy matice zasekne při samotném dotahování, druhý systém jí bude bránit v úplném sklouznutí z náboje.

Změna se bude týkat zmíněného Článku 14.7, přičemž vozy vůbec neprojdou technickou přejímkou, pokud jej nesplní.

Samotné týmy byly o změně informovány již během letní přestávky a některé z nich už do Belgie přivezly upravené systémy. McLaren nové zařízení zkoušel v pátečních trénincích, další testování proběhne při nadcházejícím podniku v Monze.

Sportovní ředitel McLarenu Sam Michael k novému systému řekl: "Zkoušeli jsme ho na autě v pátek a zřejmě ho na auto dáme také v pátek v Monze.

Je trošku pozměněný a když pracujete se zastávkami, které mají kolem dvou sekund do délky, i ty nejkrajnější detaily mohou hrát velkou roli. I byť nepatrná změna designu může mechaniky při celé jejich rutině obtěžovat."