Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Týmy odsouhlasily zavedení virtuálního safety caru

Týmy odsouhlasily zavedení virtuálního safety caru

V úseku se žlutými vlajkami bude stanovena maximální rychlost.

FIA přesvědčila týmy i jezdce o užitečnosti virtuálního safety caru a nový systém hodlá ještě během zimy zahrnout do sportovních pravidel pro rok 2015. Systém nenahradí reálné bezpečnostní vozidlo, ale bude používán při méně závažných nehodách.

Nápad na takový systém se objevil krátce po těžké nehodě Julese Bianchiho v japonské Suzuce. Jako první nezvládl řízení na mokré vozovce Adrian Sutil, ale díky nárazu do bariér se mu vůbec nic nestalo. V místě nehody začali traťoví maršálové mávat dvěma žlutými vlajkami, což jezdcům signalizuje obzvlášť nebezpečnou situaci. Bianchi však přesto jel tak rychle, že dostal smyk na stejném místě jako Sutil, avšak namísto do bariér zamířil pod mobilní jeřáb odpadávající Němcův monopost. Bianchiho zdravotní stav je i dva měsíce po nehodě kritický a bylo pouze dílem náhody, že během nehody nesrazil žádného z ničím nechráněných maršálů, kteří pomáhali s odstraňováním následků Sutilovy nehody.

Za problémové bylo označeno pravidlo, podle kterého musí jezdci v úseku se žlutými vlajkami zpomalit na bezpečnou rychlost, kterou si však určí sami. Piloti přirozeně nechtějí ztratit ani o půl vteřiny víc než je nezbytně nutné a občas se může stát, že situaci špatně odhadnou, co se podle všeho stalo také v Bianchiho případě. Virtuální safety car (VSC) stanoví v daném úseku přesnou maximálně povolenou rychlost a každý závodník tak ztratí stejně, nic nebude záviset na jeho úsudku. V opačném případě bude muset očekávat, že mu FIA udělí tvrdý trest.

Systém byl testován během tréninků před závody v USA i v Abú Zabí a zřejmě se podařilo odstranit všechny menší problémy, protože týmy na setkání s FIA souhlasily se zavedením VSC už od začátku sezóny 2015.