Hamilton připomněl, kdo je tady králem!
VC Abú Zabí – závod
Hamilton vyhrál kvalifikaci, závod a zajel nejrychlejší kolo. Nejlepším způsobem se rozloučil s další mistrovskou sezonou. Všem jasně ukázal, kdo je tady králem. Dominanci Mercedesu potvrdil Bottas, který se z posledního místa na startu probojoval na čtvrté v cíli.
Hamilton se poprvé od VC Německa postavil na pole position. Do první řady na startu ho však nedoprovodil druhý nejrychlejší jezdec kvalifikace Bottas, protože musel kvůli výměně pohonné jednotky startovat až z poslední pozice.
Teplota vzduchu byla 26,6 °C, asfaltu 31,5 °C, vlhkost byla 61 % a vál vítr o rychlosti 0,8 m/s. Na střední směsi pneumatik startovali Hamilton, Verstappen, Leclerc, Albon, Pérez, Gasly, Stroll, Kvjat, Magnussen, Grosjean, Räikkönen a Bottas. Russell a Kubica obuli tvrdé a všichni ostatní měkké.
Špička si start pohlídala a poslušně se seřadila podle startovních pozic. Zato vzadu byla pěkná mela, doplatil na ni zejména Gasly, který klesl na poslední pozici a musel si dojet pro přední křídlo. Kolize mezi ním, Pérezem a Strollem hned zaměstnala sportovní komisaře. Ještě v úvodním kole se Leclerc protáhl před Verstappena, zatímco Vettelovi se to už nepodařilo.
Bottas se za dvě kola posunul o šest míst kupředu a měl dobré tempo. Zajímavé bylo, že systém DRS byl z technických důvodů nedostupný a to jistě mnohé jezdce zaskočilo. První se do rádia nechal slyšet Pérez, který by rád zaútočil na Magnussena. Hamilton navyšoval náskok před Leclerkem, v 5. kole vzrostl nad tři vteřiny, v 8. kole nad pět. Na dalších místech kroužili Verstappen, Vettel, Albon, Norris, Sainz, Ricciardo, Hülkenberg, Magnussen, Pérez, Giovinazzi, Bottas, Stroll, Räikkönen…
Souboj Alexandera Albona (vpravo) s Landem Norrisem
Verstappen si postěžoval, že nemá k dispozici výkon, jaký by potřeboval, Leclerc zase na podivné vibrace v nájezdu do zatáček. V 8. kole se už Bottas dostal do první desítky. Ve stejné době Norris zahájil sérii plánovaných zastávek.
Vettel nevyužíval měkčí pneumatiky a na čtvrtém místě ztrácel po deseti kolech na vedoucího Hamiltona 14 vteřin. Dřív si však kupodivu dojel pro novou sadu Leclerc. Jenže Vettel k mechanikům zajel v těsném závěsu a kvůli problémům s levými koly se zdržel o čtyři vteřiny déle. Ach, to Ferrari!
Leclerc ve 14. kole překonal dosud nejrychlejší kolo a nasadil strhující tempo. Ztrácel 18,5 vteřiny na druhého Verstappena a 28,2 vteřiny na Hamiltona, ale druhé místo bylo zcela reálné. Vettel se zasekl za Bottasem, který na mnohem starších gumách nebyl schopný předjel Hülkenberga. Za loučícím se Němcem se vytvořila skupinka, jedoucí o dvě vteřiny pomaleji než vedoucí trojice.
V 18. kole Vettel opakovaně zaútočil na Bottase, ale dostal se jen na jeho úroveň a nedokázal ho předjet. DRS citelně chybělo. Nakonec to byl Bottas, kdo se dostal před Hülkenberga. Mělo to však jeden háček: právě začalo fungovat DRS. Němec dál ostatní neblokoval a odjel si pro nové pneumatiky. Vždyť jeho měkká sada měla za sebou pořádnou porci 21 kol.
Albon se přitáhl k Vettelovi a opakoval svůj výkon z Brazílie. Situace se zklidnila a pořadí se dlouhá kola neměnilo. Ke kolizi došlo mezi Kubicou a Giovinazzim, ale oba s poškozenými vozy dál pokračovali. Blížila se polovina závodu a Hamilton i Verstappen dál setrvávali na původní střední sadě pneumatik.
Ve 25. kole Verstappen konečně zajel do boxů. Obul tvrdou sadu a klesl o necelých pět vteřin za Leclerka. Hamilton na to reagoval, zvolil stejnou variantu a vrátil se s náskokem 6,5 s. Hra o pódium se dostávala do závěrečné fáze. Přesně v polovině závodu bylo pořadí Hamilton, Leclerc +7,4, Verstappen +12,1, Bottas +25,8, Vettel +30,6, Albon +33,9, Pérez +48,3, Kvjat +57,5, Norris +65,1, Hülkenberg +66,5, Sainz +67,9, Ricciardo +69,3… Bottas, Pérez a Kvjat jeli stále na původních pneumatikách!
Hamilton po návratu z boxů vylepšil nejrychlejší kolo a všem vzkázal, kdo je na trati pánem. Verstappen stahoval Leclerka, zatímco další trojice měla časy konstantní. Ve 29. kole zamířil do boxů Bottas. Udržel se šestý před Pérezem. A ve 31. kole vytvořil nový traťový rekord.
Max Verstappen se rozloučil druhým místem
Ve 32. kole Verstappen odvážně předjel Leclerka i s pomocí lehkého kontaktu. Rozestup okamžitě vzrostl na více než dva vteřiny. Teď už mohla postavení na stupni vítězů ovlivnit jen vyšší moc. I když nejrychleji letěl po okruhu Bottas.
Ve 39. kole těsně za sebou vyměnil Leclerc kola na měkkou směs a Vettel na střední. Ve stejném kole Bottas konečně předjel Albona. Závod vrcholil. Leclerc začal topit. Po návratu na trať se udržel před Bottasem a první kolo zajel téměř o dvě vteřiny rychleji. Do cíle zbývalo 15 kol. Leclerc ztrácel na druhého Verstappena 28 vteřin, Vettel 16 vteřin na pátého Albona.
Na prvních pěti místech kroužili čtyři jezdci na tvrdých gumách, pouze třetí Leclerc měl nové měkké. A bylo to znát. Společně s týmovým kolegou byli v závěru velké ceny nejrychlejší. Jejich ztráta však byla příliš velká. S výjimkou 45. kola, v němž se připomněl Hamilton.
Karty byly rozdány, a tak se nejvíc bojovalo o 9. až 13. místo. Hülkenberg se postupně propadal, naopak Kvjat postupoval vzhůru. Ricciardo obul měkké gumy, jel mnohem rychleji než soupeři před ním a snažil se ještě urvat alespoň jeden bod. Cesta k němu však vedla před tři soupeře…
V 53. kole se Bottas přilepil na Leclerka a Vettel na Albona. Oba měli k dispozici poslední dvě kola. A Hamilton ve stejném kole znovu překonal traťový rekord (1:39,283) – na kolech ze starší tvrdé směsi! Albon prvnímu útoku Vettela odolal, ale při druhém už byl bezmocný. Vettel si pro sebe doslova urval 5. místo.
Na stupeň vítězů symbolicky vystoupili jezdci tří nejlepších stájí: Hamilton, Verstappen a Leclerc. Pro Bottase bylo čtvrté místo po startu z poslední pozice skvělým úspěchem, pro Vettela páté východiskem z nouze. Albon ani tentokrát nezklamal a rozhodně je jedním z největších překvapení sezony.
Pérez v závěru zdolal Norrise a stal se nejlepším jezdcem středu pole. Znovu bodoval Kvjat, zatímco jezdci Renaultu odešli s prázdnou.
p. | jezdec | tým | motor | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34:05,715 | 55 | 26 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | +16,772 | 55 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +43,435 | 55 | 15 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | +44,379 | 55 | 12 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | +64,357 | 55 | 10 |
6. | Alexander Albon | Red Bull | Honda | +69,205 | 55 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Racing Point | Mercedes | -1 kolo | 54 | 6 |
8. | Lando Norris | McLaren | Renault | -1 kolo | 54 | 4 |
9. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | Honda | -1 kolo | 54 | 2 |
10. | Carlos Sainz | McLaren | Renault | -1 kolo | 54 | 1 |
11. | Daniel Ricciardo | Renault | Renault | -1 kolo | 54 | 0 |
12. | Nico Hülkenberg | Renault | Renault | -1 kolo | 54 | 0 |
13. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 54 | 0 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | -1 kolo | 54 | 0 |
15. | Romain Grosjean | Haas | Ferrari | -1 kolo | 54 | 0 |
16. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | -1 kolo | 54 | 0 |
17. | George Russell | Williams | Mercedes | -1 kolo | 54 | 0 |
18. | Pierre Gasly | Toro Rosso | Honda | -2 kola | 53 | 0 |
19. | Robert Kubica | Williams | Mercedes | -2 kola | 53 | 0 |
Lance Stroll | Racing Point | Mercedes | DNF | 45 | 0 |