O´Ward prvním, kdo dokázal letos zvítězit podruhé
Chevrolet Detroit Grand Prix – 2. závod
IndyCar se osmého vítěze v osmém závodě letošní sezony nedočkala. Pato O´Ward jako první dokázal vyhrát podruhé, když v závěru předvedl brilantní výkon a po posledním restartu předjel několik vozů včetně Newgardena, který do té doby vedl celý závod. Na poslední stint ale musel Newgarden použít sjeté měkké pneumatiky a s těmi se nedokázal O´Wardovi ubránit. Byť dokázal ustát další útoky a udržel alespoň druhé místo před Palouem. Herta, který se jevil jako největší soupeř Newgardena v souboji o vítězství, nakonec dojel čtvrtý.
Newgarden zvolil odlišnou strategii od většiny pilotů. Do závodu odstartoval na tvrdé sadě pneumatik. Po startu bez problémů držel vedení. Velké problémy měl Dixon. Rossi se totiž pokusil po vnitřku zaútočit na Grosjeana, který byl vedle Dixona. Francouz neměl kam uhnout a narazil do Dixona, ten se začal roztáčet, ale přišel další kontakt s Rossim, který jej srovnal. Kontakty se obešly bez poškození. Dixon jen ztratil několik pozic.
Ve třetí zatáčce se opět dostal Grosjean do problémů, za ním prudce zabrzdil Bourdais, na to reagoval za ním jedoucí Hinchcliffe, ale už ne Chilton, který do Hinchcliffea najel. Nos jeho vozu se zvedl z dráhy a poškozené křídlo skončilo pod čumákem formule. Hinchcliffe vyvázl bez poškození. Chilton ale v další zatáčce zastavil až o bariéru a způsobil žlutou fázi.
Do boxů zamířili VeeKay, Grosjean, Harvey, Sató, Askew, Bourdais, Ericsson a také Chilton, který už ale byl o kolo zpět. Ostatní piloti se rozhodli zůstat na strategii dvou pit stopů.
Restart přišel v pátém kole. Vedl Newgarden před Hertou, Palouem, Rossim a Rahalem. Newgarden si okamžitě během jednoho kola vyjel dvouvteřinový náskok. Černou sadu pneumatik měli také Hinchcliffe a Power.
Poškozené přední křídlo měl Rossi. Toho ve 14. kole využil Dixon a posunul se na pátou příčku, kterou předtím Rossi držel. Dopředu postupoval také Ferrucci a to navzdory tomu, že po tvrdé nehodě v kvalifikaci startoval v rychle upraveném monopostu, který Takuma Sató používal na oválech.
Newgarden si na čele postupně vybudoval až 13vteřinový náskok. Když v 19. kole zamířil k mechanikům Dixon, byl v boxech i Kellett. Tým ale špatně upevnil pravé zadní kolo, matice ještě na pit lane odletěla a Kellett zůstal stát na konci pit lane.
To byl signál i pro Newgardena, aby urychleně zamířil do boxů. Tým nechtěl riskovat, že IndyCar vyvěsí krátce před jeho pit stopem žluté vlajky. Zastavili i Herta, Palou, Rahal či O´Ward. Pro Newgardena to byla špatná zpráva, nedokázal naplno využít větší trvanlivost tvrdé sady pneumatik a tým mu ji musel nasadit i na prostřední stint, což jej odsoudilo k tomu, že závod dojede na měkké sadě, která v Detroitu rychle odcházela. Navíc IndyCar ani žluté vlajky nevyvěsila.
Newgarden vedení udržel, na druhé místo postoupil jeho stájový kolega Power, kterého ještě čekal pit stop. Ten přišel ve 26. kole, společně s ním zamířil k mechanikům ze 4. místa také Sató. Pro toho to ale byla už druhá zastávka. I Power si nechal tvrdou sadu s tím, že závod bude muset dokončit na měkké. Na trať se vrátil na osmém místě, rychle jej ale ztratil, když se přes něj přehnal O´Ward.
Ve 29. kole došlo ke kontaktu mezi Harveym a Grosjeanem. Francouz britského soka roztočil, ten ale udržel motor v chodu a mohl pokračovat. Byť musel do boxů pro nové gumy. Tam zamířil záhy i Grosjean, ne ale k mechanikům, nýbrž odbýt si penalizaci za zavinění nehody.
Do druhé poloviny závodu vstupoval Newgarden jako lídr s náskokem 10 vteřin na Hertu, následovali Palou, Rahal, Dixon, O´Ward, Power, Ferrucci, Hunter-Reay a VeeKay. Ten se ale brzy dostal do problémů v nájezdu na protilehlou rovinku a v 42. kole byl prvním, kdo naposledy zamířil k mechanikům.
Ve 45. kole jej následovali Herta, Palou a Rahal z 2. až 4. místa. Newgarden měl v tu dobu už jen čtyřvteřinový náskok. Zastavili také Dixon či O´Ward. Newgarden pak o kolo později.
Herta jej rychle stahoval a bylo jasné, že Newgardena čeká perných 20 kol. V 51. kole zastavil jako poslední Power. O tři kola později Johnson najel v první zatáčce na obrubník, dostal smyk a zůstal stát ve 2. zatáčce se zhasnutým motorem. To byla špatná zpráva hlavně pro Hertu – místo toho, aby se mohl soustředit na útoky na Newgardena a za sebou měl desetivteřinový odstup od dalších jezdců, teď musel hlídat i zpětná zrcátka.
Restart přišel až v 58. kole. O´Ward na cílové rovince předjel Dixona a posunul se na pátou příčku. Dixon měl také nevýhodu v podobě měkké sady pneumatik. Palou začal tlačit na Hertu, který měl náhle spíš starosti s obranou druhého místa, než s vymýšlením, jak předjet Newgardena. Dlouho se ale nezávodilo, na trati zůstal stát Grosjean a z brzd jeho vozu se nejprve začal valit dým a následně se objevily plameny. Francouz vyskočil z vozu, vyžádal si od traťových maršálů hasicí přístroj, to už ale přijel na místo záchranářský vůz.
Restart přišel sedm kol před koncem. O´Ward na stejném místě jako předtím Dixona předjel Rahala. Ve třetí zatáčce zvládl Paloua a začal tlačit na Hertu. Toho předjel v dalším kole a posunul se na druhé místo.
Tři kola před koncem ve 3. zatáčce O´Wardovi zkusil předjetí vrátit Herta, jenže probrzdil a dostal se do nečistot. To Mexičanovi uvolnilo ruce a mohl se pustit do Newgardena, který se v každé zatáčce trápil. Ještě během tohoto kola jej O´Ward předjel. Na třetí místo postoupil Palou. Ten se okamžitě dotáhl na Newgardena, ale vítězi kvalifikace pomohl Herta, když se dostal zpět do závodního tempa a začal na Paloua zase tlačit.
O´Ward si v závěru vyjel náskok přes šest vteřin a v klidu si dojel pro své druhé letošní vítězství a také druhý triumf v kariéře. Piloty IndyCar čeká další závod už příští víkend a to na okruhu Road America, kde byl O´Ward vloni blízko premiérovému triumfu, nakonec jej ale porazil Rosenqvist. Tentokrát ale na Road Ameriku pojede O´Ward jako lídr šampionátu. Na Paloua má náskok jediný bod. Newgarden se díky druhé příčce v závodě posunul na čtvrté místo za obhájce titulu Dixona.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Patricio O´Ward | Arrow McLaren SP | Chevrolet | 1:41:30:8814 | 70 | 50+1 |
2. | Josef Newgarden | Team Penske | Chevrolet | + 6,7595 | 70 | 40+4 |
3. | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | Honda | + 6,9392 | 70 | 35 |
4. | Colton Herta | Andretti Autosport | Honda | + 7,0558 | 70 | 32 |
5. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 7,6952 | 70 | 30 |
6. | Will Power | Team Penske | Chevrolet | + 8,4418 | 70 | 28 |
7. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | Honda | + 8,8324 | 70 | 26 |
8. | Simon Pagenaud | Team Penske | Chevrolet | + 9,0641 | 70 | 24 |
9. | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | Honda | + 9,5248 | 70 | 22 |
10. | Santino Ferrucci | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 10,6860 | 70 | 20 |
11. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | Honda | + 10,9852 | 70 | 19 |
12. | Takuma Sató | Rahal Letterman Lanigan | Honda | + 11,5761 | 70 | 18 |
13. | Alexander Rossi | Andretti Autosport | Honda | + 14,2097 | 70 | 17 |
14. | James Hinchcliffe | Andretti Steinbrenner | Honda | + 14,9968 | 70 | 16 |
15. | Conor Daly | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 15,1529 | 70 | 15 |
16. | Sébastien Bourdais | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | + 15,2726 | 70 | 14 |
17. | Ed Jones | Dale Coyne Racing | Honda | + 16,1183 | 70 | 13 |
18. | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | Chevrolet | + 16,8545 | 70 | 12 |
19. | Jack Harvey | Meyer Shank Racing | Honda | - 1 kolo | 69 | 11 |
20. | Scott McLaughlin | Team Penske | Chevrolet | - 1 kolo | 69 | 10 |
21. | Jimmy Johnson | Chip Ganassi Racing | Honda | - 1 kolo | 69 | 9 |
22. | Max Chilton | Carlin Racing | Chevrolet | - 2 kola | 68 | 8 |
23. | Dalton Kellett | A.J.Foyt Enterprises | Chevrolet | - 9 kol | 61 | 7 |
24. | Romain Grosjean | Dale Coyne Racing | Honda | Porucha | 57 | 6 |
25. | Oliver Askew | Arrow McLaren SP | Chevrolet | Porucha | 46 | 5 |
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar