Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Osychající trať přinesla Norrisovi první kvalifikační vítězství

Osychající trať přinesla Norrisovi první kvalifikační vítězství

Velká cena Ruska - kvalifikace

Od 14:00 jsme konečně v Soči mohli vidět první jízdy dne. Třicet minut před začátkem kvalifikace F1 přestalo pršet a boj o startovní pozice se tak již mohl uskutečnit podle plánu. Trať osychala a její teplota činila 17 stupňů. Vzduch měl 14 stupňů. Ačkoli přestalo pršet, existovala možnost, že během kvalifikace přijde déšť znovu.

Ihned po začátku kvalifikace se vydali první jezdci na trať. Brzy kroužilo po trati kompletní startovní pole. Většina zvolila gumy do přechodných podmínek. Alonso byl ovšem výjimkou. Španěl nazul pneumatiky do extrémního mokra.

 Fernando Alonso to v úvodu první části zkusil na gumách do extrémního mokra. Foto: Alpine



Jako první zajel měřené kolo Gasly. Francouzův čas měl hodnotu 1:51,519. Jeho výkon ale zanedlouho překonal Leclerc s časem 1:50,592. Pilota Ferrari zase zanedlouho sesadil z prvního místa Norris. Ani jeho pobyt na prvním místě ale nebyl dlouhý, neboť se brzy vrátil do čela Gasly.

Verstappen nedokončil ani své první měřené kolo a zamířil do boxů. Nizozemec věděl, že bez ohledu na kvalifikační výsledek bude startovat z chvostu. Pilot Red Bullu totiž stejně jako Leclerc nasadil nové komponenty pohonné jednotky. I pilot Ferrari měl pro nedělní závod jistotu startu zezadu.

Zanedlouho zavlály žluté vlajky. Giovinazzi, který již ve druhém tréninku havaroval, se totiž roztočil. Brzy se ale zvládl rozjet a zapojil se zpátky do tréninku. Verstappen mezitím vystoupil z vozu a vše nasvědčovalo tomu, že už se ve zbytku první části na dráze neobjeví.

 

 Max Verstappen nezajel v kvalifikaci žádný měřený čas. Foto: Red Bull



Osm minut před koncem vedl Hamilton před Bottasem a Gaslym. Mezi nepostupovou pěticí se kromě posledního Verstappena nacházeli také šestnáctý Russell, sedmnáctý Giovinazzi, osmnáctý Alonso a devatenáctý Schumacher. Alonso brzy pochopil, že pneumatiky do extrémního mokra nebyly správnou volbou a i on přezul na přechodné gumy.

Pérezovi se podařilo zrychlit a posunul se na první místo. Druhé místo patřilo pět minut před koncem Hamiltonovi a na třetí příčku povyskočil Alonso. Na nepostupových pozicích se nacházeli šestnáctý Räikkönen, sedmnáctý Schumacher, osmnáctý Giovinazzi, devatenáctý Mazepin a dvacátý Verstappen, který již své účinkování zabalil. Trať ale osychala a dalo se očekávat, že se ve zbytku první části ještě bude pořadí měnit. Bottas nedobrzdil do druhé zatáčky.

Pořadí se sice během posledních pěti minut ještě měnilo, i přesto se ale na nepostupující pětici nic nezměnilo. Kvalifikace skončila pro šestnáctého Räikkönena, sedmnáctého Schumachera, osmnáctého Giovinazziho, devatenáctého Mazepina a dvacátého Verstappena. Nejrychlejší čas zajel Hamilton před Bottasem a Pérezem. Po skončení první kvalifikace televizní kamery odhalily, že se Pérez dostal ve druhé zatáčce do hodin.

Ani ve druhé části kvalifikace jezdci s výjezdem na trať dlouho neotáleli. Všichni opět nasadili přechodné gumy. Výjimkami byli Latifi a Leclerc, kteří v úvodu zůstávali v garáži. Krátce před začátkem druhé části bylo oznámeno, že i Latifi nasadil nové části pohonné jednotky a stejně jako Verstappena a Leclerca ho v neděli čeká start z chvostu. Leclerc a Latifi tak neměli ve druhé části mnoho důvodů vyjíždět. Rovněž bylo oznámeno, že bude po skončení kvalifikace vyšetřován incident mezi Strollem a Ricciardem.

Po prvních měřených pokusech vedl Hamilton před Norrisem a Gaslym. Úvod druhé části nevyšel Bottasovi. Fin opět vycestoval z dráhy ve druhé zatáčce a sedm a půl minuty před koncem se nacházel až na 13. příčce. Kromě něj se nacházeli mimo postupové pozice jedenáctý Russell, dvanáctý Cunoda, čtrnáctý Latifi a patnáctý Leclerc. Poslední dva jmenovaní neměli na kontě žádný čas. I oni se ale objevili na trati.

 Také Nicholas Latifi bude v neděli kvůli penalizaci startovat zezadu. Foto: Williams



Bottas ale neměl v úmyslu mezi nepostupovou pěticí zůstat dlouho. Zanedlouho proto zajel čas 1:45,506 a posunul se na první místo. Na první nepostupové jedenácté pozici se po Bottasově posunu ocitl Alonso. I on ale brzy zrychlil. Povyskočil na čtvrté místo a vytlačil tím z postupové desítky Ricciarda. Pérez byl široký a vycestoval z trati.

Čtyři minuty před koncem vedl Hamilton před Bottasem a Norrisem. Vyřazení hrozilo jedenáctému Cunodovi, dvanáctému Ricciardovi, třináctému Russellovi, čtrnáctému Latifimu a patnáctému Leclercovi. Poslední dva jmenovaní stále zůstávali bez zajetého času.

Ricciardovi s Russellem se nakonec podařilo zachránit. Zatímco Australan nakonec obsadil osmou příčku, Russell skončil devátý. Druhá část kvalifikace nakonec znamenala konečnou pro jedenáctého Vettela, dvanáctého Gaslyho, třináctého Cunodu, čtrnáctého Latifiho a patnáctého Leclerca. Latifi a Leclerc skutečně nezajeli žádný čas. Nejrychlejší byl stejně jako v první části Hamilton před Bottasem. Třetí skončil Alonso.

 

 Sebastian Vettel skončil těsně za branami třetí části kvalifikace. Foto: Aston Martin

 

Trať sice osychala, i pro úvod třetí části kvalifikace ale opět všichni nazuli pneumatiky do přechodných podmínek. Nasazení suchých gum už ale bylo na spadnutí. Russell totiž brzy dal svému týmu pokyn, aby je připravil.

První pokusy vyšly nejlépe Hamiltonovi. Druhý čas dokázal zajet Norris. Třetí byl Bottas. Čtvrtá příčka patřila Alonsovi, pátá Pérezovi, šestá Strollovi, sedmá Oconovi, osmá Ricciardovi a devátá Sainzovi. Russell na přechodných gumách nezajel žádné kolo a zamířil do boxů pro suché pneumatiky. Brit nazul červeně značenou měkkou specifikaci.

Po Russellově přezutí se rozhodli ke stejnému kroku jako on i Norris, Alonso, Stroll, Ocon, Ricciardo a Sainz. Pro suché obutí postupně zamířili všichni. O drama se postaral Hamilton, který při nájezdu do boxové uličky kolidoval se zdí a kromě gum se muselo na jeho voze měnit i přední přítlačné křídlo.

Jezdcům trvalo dlouho, než se jim podařilo suché pneumatiky zahřát. V závěru jsme ale byli svědky zlepšení. Nejprve se dostal na první místo Sainz. Zanedlouho ale Španěla překonal týmový kolega Norris. Výkon pilota McLarenu už nebyl překonán a Brit tak vybojoval své první pole position ve F1. I zbytek nejlepší trojice je překvapivý. Druhý totiž skončil Sainz a třetí Russell.

Hamilton se v závěru svého posledního pokusu roztočil a zadní částí svého vozu kolidoval se zdí. Nakonec obsadil čtvrté místo. Pátý skončil Ricciardo, šestý Alonso, sedmý Bottas, osmý Stroll, devátý Pérez a desátý Ocon.

 Lewis Hamilton se po hektickém závěru propadl na čtvrté místo. Foto: Mercedes



Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: McLaren

p. jezdec tým motor Q1 Q2 Q3 kol
1. Lando Norris McLaren Mercedes 1:47,238 1:45,827 1:41,993 23
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:47,924 1:46,521 1:42,510 25
3. George Russell Williams Mercedes 1:48,303 1:46,435 1:42,983 26
4. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:45,992 1:45,129 1:44,050 24
5. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:48,345 1:46,361 1:44,156 23
6. Fernando Alonso Alpine Renault 1:47,877 1:45,514 1:44,204 25
7. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:46,396 1:45,306 1:44,710 24
8. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:48,322 1:46,360 1:44,956 23
9. Sergio Pérez Red Bull Honda 1:46,455 1:45,834 1:45,337 24
10. Esteban Ocon Alpine Renault 1:48,099 1:46,070 1:45,865 25
11. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:47,205 1:46,573   18
12. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1:47,828 1:46,641   18
13. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1:48,854 1:46,751   20
14. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:48,252     12
15. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:48,470     10
16. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:49,586     10
17. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:49,830     10
18. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:51,023     9
19. Nikita Mazepin Haas Ferrari 1:53,764     10
20. Max Verstappen Red Bull Honda       2