Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Déšť v závěru nasměroval Hamiltona ke stému triumfu

Déšť v závěru nasměroval Hamiltona ke stému triumfu

Velká cena Ruska - závod

Z první pozice začínal Norris. Spolu s pilotem McLarenu stál v první řadě Sainz. Třetí příčka patřila dalšímu kvalifikačnímu překvapení Russellovi, čtvrtá Hamiltonovi, pátá Ricciardovi, šestá Alonsovi, sedmá Strollovi, osmá Pérezovi, devátá Oconovi, desátá Vettelovi, jedenáctá Gaslymu, dvanáctá Cunodovi, třináctá Räikkönenovi, čtrnáctá Schumacherovi, patnáctá Mazepinovi, šestnáctá Giovinazzimu, sedmnáctá Bottasovi, osmnáctá Latifimu, devatenáctá Leclercovi a poslední dvacátá Verstappenovi.

Bottase, Latifiho, Leclerca a Verstappena odsunuly na chvost startovního roštu penalizace za nasazení nových dílů pohonné jednotky. Potrestán byl i Giovinazzi, který měnil převodovku, což znamenalo trest pěti míst. Vzhledem k odsunu na chvost pro Bottase, Latifiho, Leclerca a Verstappena ale italský jezdec paradoxně startoval ještě o dvě místa výše, než se kvalifikoval.

Od rána panovalo v Soči lepší počasí než v sobotu. Na suchu se odjel jak druhý závod FIA F3, tak hlavní závod formule 2. I před startem Velké ceny Ruska bylo sucho. Vzduch měl 19 stupňů, trať 22. Existovalo však riziko, že během závodu začne pršet. Podle FIA byla šance na déšť 70%.

Již cestou na startovní rošt potkaly drobné potíže Alonsa. Španěl nedobrzdil do druhé zatáčky a vycestoval ven z dráhy. Expertovi televizní stanice Sky Sports a bývalému jezdci F1 Karunu Čandhokovi se pak příliš nezamlouval cvičný start Norrise: "To nebyl zrovna úžasný rozjezd. Až dojde na skutečný start, určitě bude doufat, že se mu budou méně protáčet kola," řekl Ind.

Jelikož se kvalifikace konala na mokru, měli jezdci pro start závodu volnou ruku ohledně pneumatik. Norris, Sainz, Russell, Hamilton, Ricciardo, Stroll, Ocon, Vettel, Cunoda, Räikkönen, Schumacher, Mazepin a Latifi nasadili střední směs. Alonso, Pérez, Gasly, Bottas, Giovinazzi, Leclerc a Verstappen vsadili na tvrdou.

Norrisovi se podařilo dobře odjet a v úvodních metrech vedl. Sainzovi se ale podařilo využít větrného pytle na rovince před druhou zatáčkou a ačkoli si původně musel hlídat Russella, dostal se nakonec před Norrise do vedení.

Do závodu vstoupil nejlépe Carlos Sainz. Foto: Ferrari



Po prvním kole vedl tedy Sainz před Norrisem a Russellem. Čtvrtá příčka patřila Strollovi, pátá Ricciardovi a šestá Alonsovi, který opět ve druhé zatáčce vycestoval mimo trať. Hamilton se propadl až na sedmou příčku. Osmý byl Pérez, devátý Ocon a desátý Räikkönen. Verstappen se posunul na 17. příčku. Nizozemec ještě v zaváděcím kole hlásil problémy s baterií. Brzy ale bylo vše opět v pořádku. Bottas jel o dvě pozice před ním, tedy na 15. místě. Pozice se podařilo získat i Leclercovi, který už byl dvanáctý.

Hamiltonovi se ve třetí zatáčce druhého kola podařilo povyskočit na šesté místo. Pilot Mercedesu si poradil s Alonsem. Netrvalo dlouho a Španěla překonal i Pérez. Bottas a Verstappen už jeli za sebou. Fin byl čtrnáctý, Nizozemec patnáctý. Sainz vedl před Norrisem zhruba o jednu a půl sekundy. Třetí Russell začínal ztrácet a navíc se za ním začal vytvářet vláček vozů. Ten tvořili čtvrtý Stroll, pátý Ricciardo a šestý Hamilton. Daleko nebyl ani sedmý Pérez.

V šestém kole se Verstappen posunul před Bottase na čtrnácté místo. K předjížděcímu manévru došlo ve třinácté zatáčce. Sainz stále vedl před Norrisem o zhruba sekundu a půl. Russell nadále zůstával třetí, soupeři ale stále byli blízko. Sedmý Pérez se neustále přibližoval k šestému Hamiltonovi.

Sainzův náskok ale byl brzy pryč. Norris se totiž v dalších kolech velice rychle dotáhl a již byl v dostatečné blízkosti na to, aby mohl využívat systému DRS. Ve druhé zatáčce desátého kola se Norris nebezpečně přiblížil, k útoku se ale zatím neodhodlal. Verstappen mezitím předjel Gaslyho a byl třináctý. Tvrdě se bojovalo o 17. místo mezi Latifim a Giovinazzim. Zatímco pilot Williamsu získal pozici, Giovinazi musel ven z dráhy.

Verstappen brzy získal další pozici. Využil souboje Leclerca s Vettelem a Monačana předjel. Mezi oběma málem došlo ke kontaktu. Na čele Norris pokračoval v honu na Sainze. V 11. kole to na svého bývalého parťáka opět zkusil ve druhé zatáčce, ani tentokrát ale neuspěl.

V dalších kolech rozestup mezi Sainzem a Norrisem narostl. "Moje levá přední pneumatika je totálně odrovnaná," hlásil Norris do vysílačky. Další momenty závodu ale daly fanouškům důvod o Norrisových slovech pochybovat. Brit totiž brzy znovu dotáhl Sainze a na rovince před třináctou zatáčkou ho dokonce předjel a stal se novým lídrem. Mezitím se v boxech objevil třetí Russell, který přezul na tvrdé gumy. Netrvalo dlouho a po ztrátě první pozice navštívil mechaniky i Sainz. I on přezul na tvrdou směs.

Během zastávek v boxech došlo k prohození pozic mezi Strollem, který také stavěl, a Russellem. Kanaďan se posunul před pilota Williamsu a převzal tak virtuální třetí příčku. Na Sainze ztrácel necelé dvě sekundy. Celkově byl Sainz jedenáctý, Stroll dvanáctý a Russell třináctý.

 Lance Stroll se během zastávek dostal před George Russella a mohl tak pomýšlet na pódiový výsledek. Foto: Aston Martin



Vedl Norris. Na druhé místo se posunul jeho týmový kolega Ricciardo a na třetí Hamilton. Čtvrtý byl Pérez, pátý Alonso a šestý už Verstappen, který držel nejrychlejší kolo závodu. V bodované desítce jezdili i sedmý Leclerc, osmý Vettel, devátý Gasly a desátý Bottas. Všichni ale stále čekali na první zastávku v boxech.

Norrisův náskok na Ricciarda činil deset a půl sekundy. Na Australana už dotíral Hamilton. Blízko za Hamiltonem byl ale zase Pérez. K pátému Alonsovi, který jel sekundu před Pérezem, se přibližoval Verstappen.

Na konci 22. kola zajel Ricciardo do boxů. Při jeho zastávce ale došlo k problému a vítěz Velké ceny Itálie ztratil čas. Na trať se vrátil až jako čtrnáctý za Ocona. Zanedlouho se ale Ricciardo před Ocona dostal a zajel nejrychlejší kolo závodu. Verstappenovi odcházely pneumatiky. Nizozemec si stěžoval, že jeho auto už ani nezatáčí. Alonso mu poodjel o více než sekundu.

Ve 26. kole navštívili mechaniky Hamilton i Verstappen. Verstappen nazul střední směs pneumatik a Hamilton tu nejtvrdší. Hamilton se vrátil jako devátý a zařadil se mezi osmého Strolla a desátého Ricciarda. Verstappen se propadl na 12. místo za jedenáctého Russella. Pilot Red Bullu se ale krátce nato s Britem vypořádal.

 George Russell udržel třetí místo pouze do zastávek v boxech. Foto: Williams



Ve 28. kole přišla zastávka Norrise, který přezul na nejtvrdší směs. Zpět se vrátil jako čtvrtý. Do čela se posunul Pérez. Druhý byl Alonso a třetí Leclerc. Na Sainze, který byl šestý, měl Norrise k dobru necelých sedm sekund. Stavěl i Bottas, který nazul střední směs a propadl se na 16. příčku.

Hamilton se brzy po zastávce v boxech dostal před Strolla a krátce poté i před Sainze. Najednou tak sedminásobnému šampionovi patřila již virtuální druhá příčka. Netrvalo dlouho a poradil si i s Gaslym. Nyní už byl před ním Norris. Oba jezdce ale dělilo zhruba osm sekund.

Hamiltonovi se dařilo v dalších kolech Norrise stahovat a devatenáct kol před koncem už se jeho ztráta pohybovala okolo pěti sekund. Norris mezitím předjel Leclerca, který stále neměl za sebou zastávku v boxech, stejně jako první Pérez a druhý Alonso. Totéž platilo i o Giovinazzim, který byl čtrnáctý.

Krátce po Norrisovi si s Leclercem poradil i Hamilton. Monačan vzápětí zamířil do boxů. Mezitím došlo k prvnímu odstoupení v závodě. Kvůli technickým problémům odstavil v boxech svůj vůz Schumacher.

 Micka Schumachera vyřadil technický problém. Foto: Haas



Ve 36. kole zajeli konečně do boxů i Pérez s Alonsem. Oba nazuli střední směs. U Péreze ale zastávka neproběhla bez potíží. U mechaniků strávil téměř devět sekund. Do čela se tak vrátil Norris. Hamilton ho ale i nadále stahoval. Zajížděl jedno nejrychlejší kolo za druhým a čtrnáct kol před koncem už ztrácel pouze sekundu a půl.

Třetí byl Sainz, čtvrtý Ricciardo, pátý Pérez a šestý Alonso, který si po přezutí na čerstvé gumy dokonce poradil i s Verstappenem a odsunul ho na sedmé místo. Pro body si jeli i osmý Stroll, devátý Russell a desátý Ocon. Jedenáctý Leclerc dostal informaci, že by během deseti kol mohl příjít lehký déšť. Bottas se trápil až na 14. pozici.

Zatímco mezi Norrisem a Hamiltonem se dvanáct kol před koncem ustálil rozestup okolo sekundy a půl, Pérez těžil z výhody čerstvých pneumatik a byl velmi blízko čtvrtému Ricciardovi. Leclerc se dostal před Ocona na desáté místo a už byl nalepen i na devátém Russellovi. Jedenáct kol před koncem zdolal i pilota Williamsu. Russell zanedlouho hlásil do vysílačky, že v desáté zatáčce padají kapky deště.

Osm kol před koncem si Pérez konečně poradil s Ricciardem a dostal na čtvrté místo. Na třetího Sainze ztrácel Mexičan čtyři sekundy. Dopředu šel i Leclerc, který předjel Strolla a dostal se na osmou příčku. Ricciarda, kterému sebral Pérez pozici, vzápětí začal stahovat i šestý Alonso. Déšť mezitím trochu zesílil.

Šest kol před koncem stále Norris směřoval k zisku svého premiérového vítězství ve F1. Hamilton už ale ztrácel méně než sekundu. Vzápětí ale Norris vycestoval kvůli dešti ven z trati. Před Hamiltonem se ale udržel. Pérez mezitím stáhl bleskovou rychlostí Sainze a posunul se na třetí příčku. Alonso předjel Ricciarda.

Jezdcům dělal déšť stále větší potíže a kroužili po trati pomalu. Norris se opět ocitl mimo trať. Někteří zariskovali a přezuli na přechodné gumy. Mezi těmito jezdci byli Bottas, Russell, Räikkönen a Mazepin. Neovykle reagoval Cunoda, který zajel pro nejměkčí směs pneumatik. Mezi Strollem a Vettelem došlo při souboji ke kontaktu.

Do boxů zajížděli pro přechodné gumy stále více jezdců. Ve 49. kole se k tomuto kroku rozhodl i Hamilton. Norris ovšem pokračoval a do vysílačky řekl, že přezouvat nechce. Hamilton se i po zastávce udržel na druhém místě. Na Norrise ztrácel dvacet jedna sekund. Alonsovi se na záludném povrchu dařilo a probojoval se až na třetí místo. Předjel i Péreze. Gasly a Stroll se ocitli v hodinách. Stroll dokonce skončil boční stranou ve zdi, ale byl schopen v závodě pokračovat.

Fernando Alonso v závěru sahal po třetí příčce. Foto: Alpine



Norrisův náskok byl ale brzy pryč. Podmínky se totiž stále zhoršovaly a Norris měl stále více problémů s ovládáním svého vozu a dokonce vycestoval z trati. Hamilton se tak před něj dostal. Pilot McLarenu hlásil, že zajede do boxů přezout. Gumy postupně vyměnili všichni jezdci.

Když se pořadí po zastávkách ustálilo, vedl Hamilton s náskokem neuvěřitelných 52 sekund. Na druhé místo se probojoval díky včasnému přezutí Verstappen a třetí byl Sainz. Čtvrtý byl Ricciardo, pátý Bottas, šestý Alonso, sedmý Räikkönen, až osmý Norris, devátý Pérez a desátý Russell.

Lando Norris přezul na přechodné gumy příliš pozdě. Foto: McLaren



To už ale byli jezdci v posledním kole. Hamilton tak už o své vítězství nepřišel a dojel si pro svůj 100. triumf ve F1. Druhou pozici bral Verstappen a třetí Sainz. Čtvrtý skončil Ricciardo, pátý Bottas, šestý Alonso, sedmý nakonec Norris, osmý Räikkönen, devátý Pérez a bod za desáté místo získal Russell. U Norrise ale viselo ve vzduchu riziko penalizace. Pilot McLarenu se těsně před přezutím na mokré pneumatiky hodně pral se svým vozem a při nájezdu do boxů přejel bílou čáru. Kromě Schumachera nakonec nedojel ani Latifi, který odstoupil v závěru. Bod za nejrychlejší kolo si připsal Norris.

Hamilton se díky svému vítězství vrátil do čela šampionátu. Před Verstappenem nyní vede o dva body.

Aktualizace: Stroll byl po závodě potrestán deseti sekundami za to, že poslal v závěru do hodin Gaslyho. Na jeho jedenácté pozici ale tato penalizace nic nezměnila. K tomu Kanaďan obdržel dva trestné body. Norris dostal za přejetí bílé čáry při nájezdu do boxů napomenutí.


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes

 

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:30:41,001 53 25
2. Max Verstappen Red Bull Honda +53,271 53 18
3. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +62,475 53 15
4. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes +65,607 53 12
5. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes +67,533 53 10
6. Fernando Alonso Alpine Renault +81,321 53 8
7. Lando Norris McLaren Mercedes +87,224 53 6+1
8. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari +88,955 53 4
9. Sergio Pérez Red Bull Honda +90,076 53 2
10. George Russell Williams Mercedes +100,551 53 1
11. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +116,198 53 0
12. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1 kolo 52 0
13. Pierre Gasly AlphaTauri Honda 1 kolo 52 0
14. Esteban Ocon Alpine Renault 1 kolo 52 0
15. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1 kolo 52 0
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1 kolo 52 0
17. Juki Cunoda AlphaTauri Honda 1 kolo 52 0
18. Nikita Mazepin Haas Ferrari 2 kola 51 0
19. Nicholas Latifi Williams Mercedes DNF 47 0
DNF Mick Schumacher Haas Ferrari DNF 32 0

Průběžné pořadí šampionátu: 1. Hamilton 246.5, 2. Verstappen 244.5, 3. Bottas 151, 4. Norris 139, 5. Pérez 120, 6. Sainz 112.5, 7. Leclerc 104, 8. Ricciardo 95, 9. Gasly 66, 10. Alonso 58, 11. Ocon 45, 12. Vettel 35, 13. Stroll 24, 14. Cunoda 18, 15. Russell 16, 16. Latifi 7, 17. Räikkönen 6, 18. Giovinazzi 1, 19. Schumacher 0, 20. Kubica 0, 21. Mazepin 0.

Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. Mercedes 397.5, 2. Red Bull 364.5, 3. McLaren 234, 4. Ferrari 216.5, 5. Alpine 103, 6. AlphaTauri 84, 7. Aston Martin 59, 8. Williams 23, 9. Alfa Romeo 7, 10. Haas 0.