Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Více pneumatik, méně pohonných jednotek

Více pneumatik, méně pohonných jednotek

Změny ve sportovních pravidlech pro rok 2018

Co se mezi sezonami 2017 a 2018 změnilo v Technických pravidlech F1 jsme si připomněli včera, takže dnes přicházejí na řadu sportovní předpisy.

Tři budou jistě stačit

Kde jinde než v F1 se může stát, že nejbohatší z týmů nevyrábějících vlastní motory prosadí zjednodušení motorů pod záminkou snížení částky, kterou za ně musí platit nezávislé stáje? Výsledkem je odsouhlasení dalšího snížení počtu motorů na jezdce a sezonu. Méně motorů stojí méně peněz, jenže automobilky spustí ohromně drahé vývojové programy na prodloužení jejich životnosti motorů. Nejbohatší netovární tým je tudíž opět ohromně nespokojený, protože nevěří, že jeho dodavatel dokáže dostatečně zlepšit výdrž své složité pohonné jednotky.

Ať už to dává nebo nedává smysl, loni bylo v kalendáři 20 závodů a každý jezdec měl k dispozici čtyři kompletní pohonné jednotky, přičemž polovina z nich se do tohoto limitu nevešla. Letos bude mít každý jezdec tři kusy spalovacího motoru, turba a MGU-H a dva exempláře MGU-K, baterií a řídící elektroniky.

Jednodušší, ne jednoduché

Kdo se nevejde do předepsaného limitu pohonných jednotek, dostane trest. Vždy, když nasadí další pohonnou jednotku, ztratí na startovním roštu 10 pozic a za každý další část z již načaté pohonné jednotky ztrácí pět pozic. Vzhledem k dosavadnímu systému udělování penalizací často po kvalifikaci ani jezdci sami nevěděli, kde přesně budou na nedělním startovním roštu stát. To dokázala vypočítat pouze FIA ​​a i té to nějaký čas trvalo.

Nyní stačí, aby jezdec ztratil 15 míst a už se nebude nic počítat, jednoduše poputuje na samý konec roštu. Pokud takové tresty dostane několik jezdců, tak rozhodne pořadí jejich udělení trestů. Úplně vzadu tak bude stát poslední potrestaný. Celkem dobrá motivace vyměnit pohonnou jednotku už v pátek ráno… Ostatně, Renault a Honda už naznačily, že jezdci s jejich motory se minimálně jednomu takovému trestu nevyhnou.


Čím více, tím lépe

V roce 2011 nabízelo Pirelli týmům čtyři typy slicků, tvrdé, středně tvrdé, měkké a superměkké, s tím, že to přece musí stačit. Dnes si musíme pamatovat, že pokud na boku pneumatiky vidíme oranžovou barvu, jedná se o supertvrdou pneumatiku, světle modrá je tvrdá, bílá je středně tvrdá, žlutá měkká, červená superměkká, fialová ultraměkká a růžová hyperměkká. Alespoň že na mokrou trať se stále používají pouze "přechodné" zelené a "mokré" modré pneumatiky.

Jelikož mezi sousedními směsmi teď nejsou velké rozdíly, může si Pirelli při výběru tří alternativ pro konkrétní trať dovolit nezkombinovat tři sousedící. Prvním příkladem bude VC Číny, kam nepošle červené pneumatiky, ale k žlutým a bílým přibalí fialové.

Seřaďte se!

Asi si vzpomenete na kauzu, kterou způsobilo postavení Sebastiana Vettela na startu VC Číny 2017. Němec svůj rudý vůz zaparkoval tak mimo vyznačené pozice, že automatický detektor ani nedokázal posoudit, zda neodstartoval předčasně. Letos v Austrálii by už za to byl potrestán.