Otazníky před prvním závodem
Co nás může potkat v nové sezóně?
Nová pravidla s sebou přinášejí řadu otázek a záludností, se kterými se budou muset jezdci, týmy i sportovní komisaři srovnat. Ačkoliv se FIA snaží o jednoznačnou interpretaci předpisů, týmy budou vždy vynakládat značné úsilí, aby objevily i tu nejmenší skulinku mezi řádky nových regulí.
S letošními kontroverzními změnami vstupuje formule 1 do velkého neznáma – alespoň co se průběhu závodů týče. Můžeme tedy čekat nové taktické manévry a diskuze po závodech mohou nabýt rozměrů aféry, jaké jsme byli svědky v souvislosti s nasazením rok starých vozů Minardi.
Motor sezóny 2005 by měl vydržet dva závodní víkendy, což v průměru znamená zhruba 1300 kilometrů. V případě technických potíží je dovoleno pro příští závod použít nový agregát. Může se tedy stát, že jezdce jedoucího mimo bodované pozice postihnou krátce před koncem závodu technické problémy a směl by pak další závodní víkend použít novou pohonnou jednotku. Za určitých okolností se tak týmům nabízí možnost taktizovat s poruchami svých monopostů.
Mnohem nejasnější je situace kolem pneumatik, které mají nyní vydržet celou kvalifikaci a závod. Nařízení, která měla snížit rychlost vozů v rámci bezpečnosti vyvolávají však zcela opačné asociace. Zvlášť máme-li na paměti loňskou velkou cenu Belgie a četné havárie způsobené selháním pneumatik.
Podle pravidel může tým měnit kola pouze při jejich poškození nebo z bezpečnostních důvodů. Bude to ovšem muset být v souladu s rozhodnutím komisařů. Je jasné, že podobná formulace opět vytváří prostor pro určité taktické hrátky, jelikož stav pneumatik bude ke konci závodu rozhodující.
Sportovní ředitel týmu Red Bull Helmut Marko řekl: "V krajním případě kola vyměníme a potom o tom budeme diskutovat“. Je tedy možné, že první závody přinesou více otázek než odpovědí. Tak či onak, těžkou sezónu plnou otazníků před sebou mají nejen jezdci a týmy, ale i komisaři FIA.