Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vozy F1 již byly znepokojivě rychlé

Vozy F1 již byly znepokojivě rychlé

Letošní nová pravidla je mají zpomalit

Od roku 2017 jsme si už tak nějak zvykli na lámání traťových rekordů. V onom roce byl opuštěn koncept vozů s osekanou aerodynamikou a přišly zvláště široké vozy s mimořádně silnou aerodynamikou. A protože hybridní motory sice stále nejsou hlučné, ale po stránce výkonu od roku 2014 ušly kus cesty, traťové rekordy padaly jeden za druhým. Loni již byly vozy tak rychlé, že FIA ​​zasáhla a pro tento rok došlo k úpravám, jejichž jediným cílem je vozy zpomalit.

Přesněji, tentokrát byla omezena podlaha v místech před zadními koly, takže tato část vozu bude letos tvořit méně přítlaku. Je to krátkodobé řešení, pouze na jeden rok, neboť napřesrok se začnou používat vozy s přísavným efektem, a tedy aerodynamicky tvarovanou podlahou. Kromě toho byla zpřísněna pravidla v oblastech brzdných šachet a difuzorů.

FIA se obávala o bezpečnost, přičemž nejčastěji zmiňovala obavy z explodujících pneumatik, které při vysokých rychlostech v zatáčkách čelí extrémním silám. V rychlosti až takový rozdíl oproti éře na přelomu tisíciletí s motory V10 není, ale současné vozy jsou mnohem těžší. Přibyly bezpečnostní prvky, včetně Halo nad hlavou jezdce, jakož i hybridní systémy a jejich těžké baterie. Kokpity teď mají stanovenou minimální hmotnost s jezdcem, aby menší jedinci nebyli ve velké výhodě. Když se to sečte, od roku 2004, kdy se Michael Schumacher po tratích proháněl ve svém Ferrari F2004 vážícím 605 kilogramů, monoposty přibraly 141 kilogramů, tedy bezmála čtvrtinu hmotnosti.

Současného dodavatele pneumatik bychom proto neměli soudit příliš přísně. Monoposty F1 nikdy nebyly rychlejší a ani podobně těžké jako loni. Letos budou mít vozy nejen redukovanou aerodynamiku, ale dostanou i nové, odolnější pneumatiky, které vozy nejspíš ještě více zpomalí.

Extrémní nárůst rychlosti je pěkně vidět v tabulce nejrychlejších kvalifikačních časů na Velkou cenu Velké Británie.

Rok Čas
2014 1:35.766
2015 1:32.248
2016 1:29.287
2017 1:26.600
2018 1:25.892
2019 1:25.093
2020 1:24.303


Vozy F1 od začátku hybridní éry zrychlily o více než 10 sekund! Dodejme, že v roce 2013, před začátkem hybridní éry, získal pole position Lewis Hamilton časem 1:29,607.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Mercedes