Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Co se změnilo před sezonou 2023?

Co se změnilo před sezonou 2023?

Změny v pravidlech, o kterých byste měli vědět.

Dnes v Bahrajnu začíná předsezonní test a už příští týden tam začne sezona 2023. Je načase shrnout si větší i menší změny, které si prosadily FIA, FOM a dodavatel pneumatik. Z vyjádření týmů je jasné, že po technické stránce je největší novinkou nucená úprava podlahy, kterou se FIA snaží zabránit porpoisingu. Vozy jsou také osazeny většími zpětnými zrcátky.

Do sportovních pravidel bylo pevně zakotveno, že když sprint dosáhne jednohodinového časového limitu, nebo velká cena dvouhodinového limitu, prvnímu jezdci bude při nejbližším projetí hlavní rovinkou signalizováno, že vjíždí do posledního kola.

Loňské experimentování s pneumatikami v kvalifikaci bude mít dvě reprízy a dostalo jméno „Alternative Tyre Allocation“. Když tedy bude před kvalifikací slyšet o alternativní alokaci pneumatik, bude to znamenat, že jezdec musí ve Q1 použít jednu sadu tvrdých pneumatik, jednu sadu středně tvrdých pneumatik ve Q2 a jednu sadu měkkých pneumatik ve Q3.

Pravidla Parc Fermé budou přísně omezovat výměny některých částí vozu, které se mohou poškodit při závodění. Cílem je osmělit jezdce, aby byli ve sprintech odvážnější a méně se obávali poškození vozu před velkou cenou.

Loni dostali jezdci v Suzuce plné body, přestože kvůli špatnému počasí a stmívání absolvovali pouze 52 procent vzdálenosti závodu. Téměř všechny to překvapilo, včetně staronového mistra světa a jeho týmu. V pravidle o krácení bodů totiž bylo napsáno, že se uplatní v případě, že byl závod přerušen a nebyl restartován, a proto se neodjel plný počet kol. Na možnost, že závod bude přerušen, ale i restartován, a přesto se nestihne odjet plný počet kol, se nemyslelo. Chyba byla opravena. Také bylo upřesněno, že pokud ani vítěz závodu neodjede alespoň dvě kola, tedy se nebudou udělovat žádné body, tak nebude ani ceremonie na stupních vítězů.

Po okruhu as-Sachír se už prohání i RB19. Foto: Red Bull

Loni bylo zavedeno pravidlo přikazující týmům odhalovat své vozy pro fanoušky před každým závodem. Přibyl odstavec zakazující týmům nasazovat na vůz nové velké části aerodynamiky a karoserie až po přehlídce.

Ve sprintu budou mít jezdci k dispozici DRS už po prvním kole, ne až po dvou jako ve velké ceně.

Zpřísňuje se posuzování toho, zda vůz zaujal správné místo na startovním roštu. Přední pneumatiky musí být mezi bílými čarami vyznačujícími startovní místo.

Pokud budou jezdci zavoláni, aby se seřadili v rychlém pruhu boxové uličky, tak každý vůz, který bude v rámci uličky přemístěn jinam (například kvůli opravám), nebude při restartu na dráze, ale bude muset startovat z boxové uličky.

K delšímu povinnému letnímu volnu, tedy kontrolovanému zavření továren, aby si lidé odpočinuli, přibyla kratší zimní přestávka. Továrny týmů i výrobců motorů budou povinně zavřené na devět dní, přičemž volno začíná 24. prosince.

V pravidlech je již připravený i zákaz zahřívacích deček pneumatik, který má začít platit od roku 2024. Také je tam ale napsáno, že nejpozději v červenci 2023 se ještě bude hlasovat o tom, zda zákaz není třeba z bezpečnostních důvodů odsunout o další rok.

Finanční pravidla loni určila výši rozpočtového stropu na 142.4 milionu amerických dolarů. Letos by měl v základu být na 135 milionech, ale je třeba připočítat 300 tisíc za každý ze šesti sprintů, na pokrytí nákladů s ním spojených. Kromě toho měl být strop navýšen o 1.2 milionu za každou velkou cenu nad dohodnutý počet 21, avšak jelikož „bonusovými“ jsou mimoevropské závody v Kataru a v Las Vegas, byl strop místo toho navýšen o 1.8 milionu za každý z nich.

Po loňské kritice má Pirelli pro jezdce připraveny nové přední slicky, měly by poskytovat lepší přilnavost. Výrobce pneumatik bude letos nabízet o jednu směs více než loni. Nová tvrdá pneumatika je označována jako C1 (compound 1), přičemž z loňské C1 se stává směs C0. Také byly vyvinuty nové pneumatiky s desénem na mokrou trať.

Zdroj: RaceFans, MotorsportWeek, úvodní foto: Williams